Căpitănia portului: «Reveniţi pe navă!» Comandant: «Da, da» Şi dus a fost!
Anchetatorii italieni cred că Francesco Schettino, comandantul navei Costa Concordia, a părăsit printre primii nava.
Discuţiile înregistrate între acesta şi căpitănia portului arată că Schettino minţea că e încă pe navă, deşi el era pe o barcă de salvare. În plus, acesta a refuzat să se întoarcă la bord pentru a evacua pasagerii, potrivit transcrierii difuzate de agenţia ANSA.
Compania de croaziere Costa Crociere, care deţine nava care a eşuat vineri noaptea lângă insula Giglio, l-a acuzat pe căpitanul Francesco Schettino, 52 de ani, că a comis erori, atât în ce priveşte ruta navei, cât şi gestionarea situaţiei de urgenţă.
Justiţia a ordonat arestarea acestuia, Schettino riscând o pedeapsă de 15 ani de închisoare. Potrivit Procuraturii, căpitanul s-a apropiat prea mult de uscat pentru a arăta pasagerilor insula şi pentru a-i "saluta" pe locuitorii acesteia, făcând o gravă "manevră greşită".
Iată mai jos convorbirea între Schettino şi căpitănia portului. La ora 1.46 (2.46, ora României), în timp ce sute de persoane trebuiau evacuate, un ofiţer de la căpitănie îi ordonă comandantului Francesco Schettino, contactat pe telefonul mobil, să se întoarcă pe navă.
«Acum, mergeţi la proră, urcaţi pe scara de salvare (de frânghie) şi coordonaţi evacuarea. Trebuie să ne spuneţi câţi oameni sunt, câţi copii, femei, pasageri, numărul exact din fiecare categorie», indică vocea ofiţerului, potrivit înregistrării.«Ce faceţi? Abandonaţi operaţiunile?», întreabă ofiţerul. Schettino răspunde: «Nu, sunt aici, coordonez operaţiunile». Ofiţerul continuă: «Comandante, este un ordin, eu comand acum, aţi anunţat abandonarea navei, trebuie să mergeţi la proră, să urcaţi din nou la bord şi să coordonaţi intervenţia».Bărbatul îi spune atunci comandantului că «deja sunt cadavre». «Câte?», întreabă Schettino. «Dumneavoastră trebuie să-mi spuneţi asta, ce faceţi? Vreţi să mergeţi acasă?», se enervează ofiţerul.«Acum vă întoarceţi acolo şi ne spuneţi ce putem face, câţi oameni sunt, care sunt nevoile lor», continuă ofiţerul, căruia comandantul îi dă asigurări că va reveni la bord.Dar potrivit căpităniei şi mai multor martori, el era deja refugiat pe mal înainte de miezul nopţii, poate chiar de la 23.40 (00.40, ora României).De fapt, într-un apel precedent, la 00.42 (1.42, ora României), comandantul a făcut o afirmaţie compromiţătoare: «Nu mai putem urca la bord deoarece nava este pe punctul de a cabra la pupa».«Comandante, aţi abandonat nava?», întreabă uluit ofiţerul, căruia acesta îi răspunde: «Nu, evident că nu!».Potrivit ANSA, ancheta căpităniei Livorno, coordonatoarea intervenţiei, arată că a existat un fel de «revoltă» a echipajului, care a decis evacuarea înaintea unui ordin formal al căpitanului. În plus, contrar primelor elemente, nu din cauza unei manevre voluntare a eşuat nava în apropierea malului, salvând viaţa celor mai mulţi dintre cei 4.000 de oameni de la bord, deoarece motoarele erau complet inundate şi în avarie.
Primele imagini din interiorul devastat al ambarcaţiunii
Nava de croazieră Costa Concordia era deosebit de luxoasă şi impozantă, fiind construită pentru sport şi relaxare.
Salvatorii au dinamitat pereţii dintre încăperi pentru a ajunge în perimetrele inundate
Restaurantul de lux a fost distrus complet
Avea o zonă uriaşă de fitness cu suprafaţa de 2.000 de metri pătraţi, întinsă pe două punţi, care înconjura o superpiscină.
Cinci cadavre au fost găsite ieri în cabine
Pe celelalte două punţi, cu acoperiş retractabil de sticlă, existau alte 4 piscine de lux. Toate punţile erau deosebit de spaţioase şi cu decoraţiuni opulente. Vasul avea 1.500 de cabine, dintre care 500 ofereau cea mai frumoasă privelişte pe care şi-o poate cineva imagina, cu mobilier scump şi dotate cu aparaturi tehnologice de ultimă oră.
Pasagerii aveau la dispoziţie 13 baruri, 6 restaurante, un cazinou, 5 jacuzzi, săli de spa Samsara, un teatru şi o discotecă, o zonă pentru copii echipată cu PlayStation şi alte jucării spectaculoase. Nava a fost construită în Italia şi a fost inaugurată în 2006 de către celebrul fotomodel Eva Herzigova.
Mai citeşte:
Căpitanul se distra, nava se scufunda
O familie din Arad, la bordul vaporului eşuat în Marea Mediterană