Homosexualitatea, un mit fals despre Grecia Antică
Când vorbim despre Grecia Antică ne gândim, probabil, la celebrele relații homosexuale. Cu toate acestea, cercetătorii spun că a face această conexiune e o greșeală. Explicația este aceasta: relaţia dintre doi bărbați, un băiat şi un adult din afara familie, era „la modă” ca o formă de a-i introduce pe tineri în societate.
Homosexualitatea din Antichitate este un subiect pe care historiografia l-a evitat în mod premeditat o perioadă foarte lungă. Rezultatul este un concept greşit şi idealizat pe care oamenii îl au despre Grecia Antică, relatează site-ul abc.es
Ocazional se confundă relaţiile homosexuale care erau văzute rău cu pederastia, relaţia aranjată dintre un adolescent şi un adult ca mod de formare a tinerilor, care şi aceasta a fost văzută ca fiind „interzisă”, în anumite perioade istorice. Aşa pun problema anumiţi autori ale acelor vremuri, iar generalizările au dus la o viziune greşită a realităţii sexuale din Grecia Antică şi mai târziu din Roma.
Literatura şi mitologia greco-latină este plină de personaje bisexuale şi de relaţii sexuale şi romantice între bărbaţi. Chiar şi Zeus, tatăl tuturor zeilor şi oamenilor avea un băiat troian pe nume Ganimedes, care era printre amanţii săi favoriţi. Relaţia ambiguă dintre unul dintre cei mai populari eroi, Ahile, şi cel mai bun prieten al său, Patrocle, din „Iliada” lui Homer, a fost văzută de anumiţi autori greci precum o relaţie homosexuală.
Până în secolul al XX-lea, nici un istoric nu a făcut o referinţă clară la acest tip de relaţii. Pentru o lungă perioadă de timp, abordarea acestei teme a fost cenzurată peste tot în lume, până în anul 1978, când britanicul K. J. Dover a scris pentru prima oară despre acest subiect în cartea „Homosexualitatea greacă”. Volumul a provocat numeroase proteste în Grecia, în momentul publicării sale. De atunci, tema homosexualităţii a generat numeroase confuzii în literatură.
Relația dintre un băiat și un bărbat era un „instrument social”
Grecii practicau pederastia ca un instrument social de a introduce adolescenţii în viaţa adultă. Un mentor îşi asuma educaţia militară, academică şi sexuală a unui tânăr, care nu era perceput încă din punct de vedere legal sau social ca un adult.
În Atena, oraşul în care a murit Socrate (celebru filosof, n.r.), pederastia o practicau în mod general familiile de aristocraţi. Maestrul îşi alegea tineri cu vârste cuprinse între 15-18 ani pentru a-i iniţia academic şi sexual.
În Sparta, Batalionul Sacru al Tebei, creat de generalul Georgidas, era celebru pentru că se zvonea despre cei 150 de soldaţi că ar fi amanţi homosexuali. Se spunea despre această armată că este de neînvins tocmai pentru că în ajunul fiecărei bătălii se desfășurau adevărate orgii între soldați. Din sutele de bătălii purtate, batalionul Sacru al Tebei a fost învins doar regele macedonean Filip al II-lea şi de fiul său, Alexandru cel Mare.
Deşi pederastia era acceptată în rândul aristocraţilor, relaţiile între persoanele de acelaşi sex stârneau comportamente homofobe printre oamenii de rând. Relaţiile homosexuale între bărbaţii cu acelaşi statut social erau stigmatizate în Antichitate, dată fiind importanţa masculinităţii în societatea greacă.
În filmul „Alexander”, Colin Farrel a jucat rolul unui bisexual
Alexandru cel Mare a fost şi el asociat relaţiilor homosexuale. În filmul „Alexander” (cu Colin Farrel în rolul principal), regizat de Oliver Stone în 2004, conducătorul macedonean este prezentat precum un personaj bisexual. Acesta a avut mulţi copii şi a fost căsătorit cu multe prinţese persane din teritoriile pe care le-a cucerit. Relatările istorice descriu relaţia homosexuală a macedoneanului cu prietenul său din copilarie, Hefaistos, şi cu Bagoas, un eunuc care a întreţinut relaţii intime cu Darius al III-lea şi care, mai târziu, a devenit proprietatea cuceritorului macedonean Alexandru cel Mare.
Deşi există aceste exemple şi referinţe în literatură, homosexualitatea era un tabu şi la acea vreme, nu un mod de viaţă liber precum tind să creadă anumiţi oameni atunci când se gândesc la Grecia Antică.