Imagine uimitoare din inima galaxiei. Cum arat─â gaura neagr─â din centrul C─âii Lactee

13 mai 2022

Cercet─âtorii au prezentat publicului primele imagini ale g─âurii negre ce este ├«n mijlocul galaxiei noastre, Calea Lactee.

O nouă galaxie, identificată la o distanţă record faţă de Terra jpeg
Astrofizicienii au descoperit ce este obiectul misterios din centrul C─âii Lactee

Pentru prima dată în istorie, astronomii au surprins o imagine a găurii negre din centrul galaxiei noastre, un loc ce a stârnit curiozitatea oamenilor, încă de la prima imagine cu galaxia Calea Lactee.

Gaura neagră din centrul galaxiei Calea Lactee, cunoscută sub numele de Sgr A, reprezintă inima care bate în centrul galaxiei.

Cum arat─â gaura neagr─â din centrul C─âii Lactee

G─âurile negre nu emit lumin─â, dar imaginea publicat─â de cercet─âtori arat─â umbra g─âurii negre ├«nconjurat─â de un inel luminos, a c─ârei form─â este schimbat─â de c─âtre gravita╚Ťia imens─â pe care o are gaura neagr─â. Astronomii au spus c─â gaura neagr─â este de 4 milioane de ori mai masiv─â dec├ót soarele nostru.

ÔÇ×De zeci de ani, astronomii s-au ├«ntrebat ce se afl─â ├«n inima galaxiei noastre, dar ╚Öi ce ╚Ťine stelele ├«n orbite ╚Öi care este sursa gravita╚Ťiei imenseÔÇŁ, a declarat Michael Johnson, astrofizician la Centrul de Astrofizic─â Harvard & Smithsonian.

Imagine cu gaura neagr─â din centrul galaxiei / Sursa: The Astrophysical Journal Letters

Gaura neagr─â se afl─â la aproximativ 27.000 de ani lumin─â de P─âm├ónt. Sistemul nostru solar este situat ├«ntr-unul dintre bra╚Ťele galaxiei Calea Lactee, motiv pentru care suntem at├ót de ├«ndep─ârta╚Ťi de centrul galactic. Dac─â am putea vedea asta pe cerul nostru, noaptea, gaura neagr─â ar p─ârea c─â are aceea╚Öi dimensiune ca o gogoa╚Ö─â ce ├«nconjoar─â Luna.

Cite╚Öte ╚Öi 15 imagini cople╚Öitoare, din Univers. Cum arat─â galaxiile Tinker Bell, Trabuc sau Floarea Soarelui

Peste 300 de cercetători au contribuit pentru a afla ce se află în centrul galaxiei

Astronomii au avut nevoie de aproximativ cinci ani pentru a captura ╚Öi confirma aceast─â imagine. Anterior, oamenii de ╚Ötiin╚Ť─â au observat stele care orbiteaz─â ├«n jurul unui obiect invizibil, din centrul galactic.

Premiul Nobel pentru fizic─â 2020 a fost acordat oamenilor de ╚Ötiin╚Ť─â Roger Penrose, Reinhard Genzel ╚Öi Andrea Ghez, pentru descoperirile lor despre g─âurile negre, inclusiv pentru dovezile ├«mp─ârt─â╚Öite de Ghez ╚Öi Genzel, despre masa obiectului celest, ce se afl─â ├«n centrul C─âii Lactee.

Vezi ╚Öi A ce miroase ┼či ce gust are Calea Lactee? Care sunt dovezile ┼čtiin┼úifice ale acestei descoperiri

Descoperirea a fost posibil─â cu ajutorul a peste 300 de cercet─âtori, din 80 de institu╚Ťii, care lucreaz─â cu o re╚Ťea de opt radiotelescoape diferite, de pe tot globul, care alc─âtuiesc Telescopul Event Horizon.

Ai un pont sau mai multe informa╚Ťii pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!

bianca dragusanu