Imagine uimitoare din inima galaxiei. Cum arată gaura neagră din centrul Căii Lactee

Cercetătorii au prezentat publicului primele imagini ale găurii negre ce este în mijlocul galaxiei noastre, Calea Lactee.

Astrofizicienii au descoperit ce este obiectul misterios din centrul Căii Lactee

Pentru prima dată în istorie, astronomii au surprins o imagine a găurii negre din centrul galaxiei noastre, un loc ce a stârnit curiozitatea oamenilor, încă de la prima imagine cu galaxia Calea Lactee.

Gaura neagră din centrul galaxiei Calea Lactee, cunoscută sub numele de Sgr A, reprezintă inima care bate în centrul galaxiei.

Cum arată gaura neagră din centrul Căii Lactee

Găurile negre nu emit lumină, dar imaginea publicată de cercetători arată umbra găurii negre înconjurată de un inel luminos, a cărei formă este schimbată de către gravitația imensă pe care o are gaura neagră. Astronomii au spus că gaura neagră este de 4 milioane de ori mai masivă decât soarele nostru.

„De zeci de ani, astronomii s-au întrebat ce se află în inima galaxiei noastre, dar și ce ține stelele în orbite și care este sursa gravitației imense”, a declarat Michael Johnson, astrofizician la Centrul de Astrofizică Harvard & Smithsonian.

Imagine cu gaura neagră din centrul galaxiei / Sursa: The Astrophysical Journal Letters

Gaura neagră se află la aproximativ 27.000 de ani lumină de Pământ. Sistemul nostru solar este situat într-unul dintre brațele galaxiei Calea Lactee, motiv pentru care suntem atât de îndepărtați de centrul galactic. Dacă am putea vedea asta pe cerul nostru, noaptea, gaura neagră ar părea că are aceeași dimensiune ca o gogoașă ce înconjoară Luna.

Citește și 15 imagini copleșitoare, din Univers. Cum arată galaxiile Tinker Bell, Trabuc sau Floarea Soarelui

Peste 300 de cercetători au contribuit pentru a afla ce se află în centrul galaxiei

Astronomii au avut nevoie de aproximativ cinci ani pentru a captura și confirma această imagine. Anterior, oamenii de știință au observat stele care orbitează în jurul unui obiect invizibil, din centrul galactic.

Premiul Nobel pentru fizică 2020 a fost acordat oamenilor de știință Roger Penrose, Reinhard Genzel și Andrea Ghez, pentru descoperirile lor despre găurile negre, inclusiv pentru dovezile împărtășite de Ghez și Genzel, despre masa obiectului celest, ce se află în centrul Căii Lactee.

Vezi și A ce miroase şi ce gust are Calea Lactee? Care sunt dovezile ştiinţifice ale acestei descoperiri

Descoperirea a fost posibilă cu ajutorul a peste 300 de cercetători, din 80 de instituții, care lucrează cu o rețea de opt radiotelescoape diferite, de pe tot globul, care alcătuiesc Telescopul Event Horizon.

Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!

Ion Tiriac (Sportpictures) jpg