O afacere reușită depinde de gradul de motivare a resursei umane
Psihologul Abraham Maslow a elaborat cea mai cunoscută teorie a motivației, care a fost preluată de majoritatea companiilor pentru a le insufla angajaților o dorință cât mai mare de a performa și de a-și depăși obiectivele. Maslow a întemeiat o piramidă a nevoilor, care influențează comportamentul oamenilor, iar nevoile nesatisfăcute pot fi folosite ca factori motivatori.
Succesul marilor companii se bazează în mare măsură pe procedurile de cultură organizațională, în general, și pe strategiile interne de motivare a resurselor umane, în particular. Un personal motivat va lucra eficient și va aduce profit, în acest mod cifra de afaceri crescând considerabil.În ultimul deceniu, acest proces de motivare a angajaților a devenit din ce în ce mai complex, fiind influențat de mai mulți factori interni și externi: stilul de viață al angajaților, nevoile și traseul lor vocațional, vârstă, status social.Dacă și tu ești unul dintre acei antreprenori interesați să păstreze cei mai buni angajați în companie, nu uita să-i motivezi măcar săptămânal, prin campanii și chiar recompense, pentru a veni cu entuziasm la job și a deveni un factor de influență pentru cei din jur, prin puterea exemplului.Iată câteva sfaturi utile care te vor ajuta să îți motivezi angajații să vină cu drag și spor la locul de muncă:
Recompense ce țin de nevoi fiziologice
Precum a demonstrat și Abraham Maslow, la baza piramidei nevoilor stau cele de natură fiziologică, așa cum sunt nevoia de adăpost, de hrană, apă, mobilitate, protecție și transport. Pornind de la aceste nevoi, pot fi adoptate anumite recompense care să ofere angajaților confortul unui trai mai bun chiar de la locul de muncă.Spre exemplu, bonurile de valoare tichete de masa pot fi utilizate chiar în cadrul unei cantine destinate companiei sau, dacă spațiul nu permite, angajaților, care să beneficieze de un meniu zilnic în baza acestor recompense. Bonurile sunt cea mai la îndemână soluție prin care se pot reduce costurile salariale ale companiei și se motivează, în același timp, și echipele.În calitate de angajator, poți oferi fiecărui salariat cu contract individual de muncă cel mai apreciat beneficiu extrasalarial: un tichet de masă în valoare de 20.01 lei pentru fiecare zi lucrată în decursul unei luni, inclusiv în cazul încadrărilor part-time.
Stabilitate socială
Siguranța financiară, siguranța unui loc de muncă, a unui salariu, a unei pensii sunt unele dintre nevoile și așteptările pe care majoritatea angajaților le au de la un loc de muncă. Ca angajator, în loc să faci mereu restructurări pentru că fie pleacă personal din forța de muncă existentă, fie țelurile nu sunt atinse privind obiectivele anuale de afaceri, mai bine ai investi în oameni, în formarea și motivația acestora de a ridica din ce în ce mai mult compania.Atunci când angajatul va observa că stabilitatea socială a companiei coincide cu a sa, determinarea va crește, întrucât se va simți parte componentă a acestui proces, care aduce cu sine și beneficiile personale pe care și le dorește. Așadar, cu cât mai puține schimbări de personal, cu atât mai multe proiecte și campanii de motivare!
Motivări ce țin de stima de sine, afiliere, afirmare
Personalul unei companii poate fi motivat financiar prin bonusuri, mașină de serviciu și măriri salariale, dar și non-financiar, cu ajutorul unor programe pentru dezvoltare personală, crearea unor zone de relaxare, recunoașterea meritelor.În ultimul timp, specialiștii în resurse umane au descoperit că motivarea financiară nu este o soluție pe termen lung pentru menținerea productivității, performanței și satisfacției angajatilor.Propunerile eficiente vin cu abordări diferite, care țin de crearea unei atmosfere plăcute. Iată câteva dintre strategiile de motivare care sunt deja implementate cu succes în cele mai mari companii:● Răsplătirea bunelor inițiative ale angajaților;● Verbalizarea și manifestarea încrederii;● Stabilirea unui target mic pentru fiecare săptămână, care să poată fi atins ușor,oferind satisfacție;● Comportamentul șefului ierarhic să fie entuziasmant și pozitiv;● Comunicarea transparentă a deciziilor;● Feedback pozitiv pentru fiecare angajat;● Respectarea vieții și a timpului personal, menținând un echilibru între muncă șifamilie.