Peisaje înfiorătoare pe o șosea din Munții Retezat. Un fenomen distrugător are loc pe drumul spre Gura Apelor. VIDEO
Șoseaua turistică din Munții Retezat, numită Drumul Județean 685 Râu de Mori – Lacul Gura Apelor – Poiana Pelegii, se numără printre cele mai periculoase din România, iar pericolul crește odată cu venirea iernii.
Această șosea, asfaltată până la barajul Gura Apelor, a fost construită în anii '70, în timpul amenajării hidroenergetice Râu Mare – Retezat, care include Barajul Gura Apelor, lacul de acumulare și hidrocentralele Retezat și Clopotiva.
Ultimii 25 de kilometri ai acestui drum încep din satul Clopotiva și urcă prin valea Râului Mare spre barajul situat la aproximativ 1.000 de metri altitudine. Acest baraj, care oprește un lac de acumulare de 400 de hectare, este înconjurat de Munții Retezat și Țarcu.
Drumul este o amenințare pentru turiști
Barajul Gura Apelor din Retezat, construit din anrocamente și alte materiale, a fost cel mai mare baraj de acest fel din Europa în anii '80 și a devenit o atracție turistică datorită dimensiunilor sale impresionante: înălțimea maximă de 168 de metri, lungimea coronamentului de 480 de metri, lățimea maximă la bază de 574 de metri și lățimea coronamentului de 12 metri.
Cu toate acestea, drumul către acest baraj reprezintă o amenințare pentru turiști, mai ales în sezonul rece.
Șoseaua, care nu a fost modernizată din anii '70, când a fost amenajată pentru transportul de mari dimensiuni în cadrul lucrărilor industriale din Retezat, este extrem de degradată.
Gropile și șanțurile din carosabil, lăsate în urma unor lucrări la rețelele de apă și canalizare, sunt comune pentru multe drumuri din Hunedoara, însă acest drum din Retezat prezintă riscuri suplimentare din cauza căderilor de stânci și pietre.
Aici au loc alunecări de teren frecvente
Cele mai evidente urme ale alunecărilor de teren sunt vizibile pe ultimii cinci kilometri ai drumului, între popasul Gura Zlata și Barajul Gura Apelor din Retezat. În cel puțin zece locuri, stânci imense și alte materiale au ajuns pe carosabil, reprezentând pericole majore pentru mașini și turiști.
Alunecările de teren sunt vizibile și pe malurile abrupte ale lacului Gura Apelor din Retezat. În timpul iernii, izvoarele care coboară de pe versanții acoperiți de pădure se revarsă peste șosea, formând punți de gheață care cresc riscul de alunecare pentru vehicule.
Consiliul Județean Hunedoara a informat, potrivit Adevarul, că reabilitarea acestui drum este inclusă în Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, proiect care vizează tronsonul Cârneşti (DN 68) – Baraj Retezat - Cabana Rotunda.