Ceaușescu a numit-o „prea luxoasă pentru idioţi“. Cum arăta, de fapt, prima mașină Dacia fabricată în România

Ultima actualizare:

În 1968, pe poarta uzinei de la Colibași, din Pitești, a ieșit primul autoturism românesc, Dacia 1100. Mașina avea culoare crem, iar la volan se afla însuși Nicolae Ceaușescu, președintele Republicii Socialiste România. Oficial, el a primit și a condus prima Dacie.

Prima mașină Dacia 1100 a fost condusă de Nicolae Ceaușescu - Foto: colaj/captură youtube
Prima mașină Dacia 1100 a fost condusă de Nicolae Ceaușescu - Foto: colaj/captură youtube

Cât a durat să fie fabricată prima Dacie

Pe 20 august 1968, pe poarta fabricii de la Mioveni ieşea Dacia 1100, un derivat al Renault 8, fabricat sub licenţa francezilor de la Renault. Fabrica de la Colibaşi a fost construită într-un interval de un an şi jumătate, începând cu 1966.

Prima Dacie 1100 a fost fabricată în mai puţin de trei luni, construcţia începând imediat după vizita istorică în România a preşedintelui francez Charles de Gaulle, din 14 – 18 mai 1968.

Dacia a fost făcută cadou lui Nicolae Ceaușescu

Aşa cum era de aşteptat, primul automobil românesc i-a fost făcut cadou tovarăşului Nicolae Ceauşescu, care a declarat-o „perfectă pentru idioţi”.

Ceauşescu a primit cheile autoturismului numărul 1, care avea aplicată o plachetă din bronz pe care scria: „Primul autoturism de serie fabricat în RSR. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii constructori de maşini vă aduc dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, prinosul de recunoştinţă pentru iniţierea producţiei de autoturisme în România şi pentru grija permanentă ce o purtaţi dezvoltării industriei noastre socialiste“.

Cât costa Dacia în acele vremuri? Deşi nu ştia să conducă, Nicolae Ceauşescu s-a urcat la volanul primului autoturism Dacia 1100. Mașina avea un preţ destul de scump pentru românii din vremea aceea, costa circa 55.000 de lei.

„Prea luxoasă pentru idioţi”

Se spune, de fapt, că Dacia 1100 a fost a doua versiune a autoturismului, după ce inginerii în construcţia auto au trebuit să renunţe la prima. Potrivit unei mărturii a lui Ion Mihai Pacepa, fostul şef al spionajului extern, în momentul în care a văzut-o, Nicolae Ceauşescu a afirmat că este „prea luxoasă pentru idioţi”. A cerut eliminarea „luxurilor inutile”, mai exact radioul, oglinda retrovizoare din dreapta şi încalzirea pentru pasagerii din spate.

În cei patru ani în care s-a produs, din 1968 şi până în 1972, la Mioveni au fost fabricate peste 37.500 de automobile Dacia 1100. A fost înlocuită de mai cunoscuta Dacie 1300, un model sub licenţa R12, al cărei preţ era similar cu al unui apartament cu două camere în Capitală: 70.000 de lei.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Prințesa Caroline și Pierre Casiraghi cu soția Beatrice Borromeo, doliu în familia Casiraghi de la Monaco   Profimedia jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
poligon explozie jpg
ucraina png
Schengen shutterstock 9 jpg
lidl jpg
profi1 jpeg
cna consiliul national al audiovizualului Foto Facebook jpg
masina electrica
padure tropicala jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net