Trista poveste a uneia dintre cele mai vechi căi ferate din România. Este în paragină, iar gara ei spectaculoasă nu mai oprește niciun tren. VIDEO

Una dintre primele căi ferate din România, cea care conectează orașele Hunedoara și Simeria, a fost inaugurată în vara anului 1884. După 140 de ani, stațiile de plecare pentru trenurile de călători din Hunedoara au fost închise.

Gara din Hunedoara este abandonată / foto: Adevărul.ro
Gara din Hunedoara este abandonată / foto: Adevărul.ro

Recent, calea ferată Hunedoara - Simeria a sărbătorit 140 de ani de la inaugurare. Totuși, perioadele în care stațiile din Hunedoara erau aglomerate de trenuri de călători și liniile secundare erau pline de vagoane de marfă sunt demult apuse, scrie Adevarul.ro. 

Calea ferată dintre Hunedoara și Simeria arată părăsită

În prezent, cei care trec pe traseul feroviar din Hunedoara întâmpină calea ferată învăluită în vegetație și instalații electrice smulse și distruse de hoți. 

Numeroase clădiri auxiliare ale CFR au fost devastate, iar unele din vechile linii secundare de cale ferată au fost dezafectate și demontate pentru a preveni furturile.

În prezent, calea ferată Hunedoara - Simeria se află într-o stare pustie. Puțini localnici mai ajung pe peronul abandonat al gării din Hunedoara, care în trecut era aglomerat în anii de boom economic din timpul comunismului, când combinatul siderurgic Hunedoara funcționa la capacitate maximă.

„Pe atunci exista o rută directă de tren între Hunedoara și Iași, iar alte trenuri plecau spre Craiova și București, Cluj-Napoca și Sighetul Marmației, sau spre Timișoara și Arad. Toate aceste trenuri treceau prin nodul feroviar Simeria, cu conexiuni uneori dificile. Simeria era singura opțiune pentru plecările din gara Hunedoara.

Mulți localnici foloseau trenurile pentru a ajunge la combinat, unde lucrau în oțelărie și laminoare. Odată cu închiderea treptată a secțiilor combinatei, gara a început să se golească”, își amintește un fost angajat al combinatului.

Din 2018, niciun tren nu a mai plecat din gara Hunedoara, care este capăt de linie pe ruta feroviară ce leagă municipiul de nodul feroviar Simeria.

Calea ferată Hunedoara - Simeria a fost inaugurată în 1884

Calea ferată Hunedoara - Simeria a fost inaugurată în 1884 și este una dintre cele mai vechi rute feroviare din România. A fost deschisă în același an cu inaugurarea Uzinelor de Fier din Hunedoara, în iunie 1884.

„Pe 25 a lunii curente, orașul Hunedoara și împrejurimile sale au sărbătorit o triplă sărbătoare. Am invitat iubitul nostru deputat să prezinte un raport față de alegători în această zi specială. La noile furnale s-a anunțat prima deschidere și turnare, iar în final a sosit primul tren Simeria - Hunedoara. Au sosit oaspeți dornici să vadă și să sărbătorească, sosind din apropierea Hunedoarei, dar și din Deva și Orăștie”, relata ziarul Hunyad în 1884.

Ruta de 16 kilometri a fost inițial construită pentru a conecta orașul și Uzinele de Fier Hunedoara la nodul feroviar Simeria de pe magistrala Arad – Alba Iulia, care străbătea Valea Mureșului și făcea legătura între vestul și centrul Transilvaniei.

Începând cu anii '50, în completarea liniei principale, au fost adăugate numeroase linii industriale pentru a servi combinatul siderurgic, extinzându-se pe o lungime totală de peste 150 de kilometri.

În anul 1984, calea ferată Hunedoara - Simeria a fost electrificată, ocazie cu care a fost construită și gara din Hunedoara.

Gara din Hunedoara este o adevărată operă de artă

Clădirea stației CFR din Hunedoara se remarcă atât prin arhitectura sa distinctivă, cât și prin cele două fresce din holul principal, realizate de Paul Miracovici, care ilustrează munca în oțelăriile Hunedoarei și viața comunității locale, trezind amintiri pline de nostalgie pentru locuitorii din Hunedoara.

Gara din Hunedoara avea aproape 30 de încăperi, inclusiv un restaurant și două săli de așteptare, iar în jurul ei se aflau câteva baruri și terase care erau frecventate de navetiștii combinatului siderurgic.

După 1990, numărul călătorilor cu trenul a scăzut dramatic, iar în ultimii ani înainte de suspendarea traficului feroviar pe ruta Hunedoara – Simeria, trenurile circulau aproape goale între cele două orașe. În februarie 2018, clădirea a fost închisă și traficul trenurilor de călători pe ruta Hunedoara – Simeria a fost oprit.

În contrast, nodul feroviar Simeria va beneficia de o revitalizare. Stația CFR Simeria a intrat în șantier în toamna anului 2020, fiind parte dintr-un proiect european de modernizare a infrastructurii feroviare pe traseul Simeria - Arad (141 kilometri).

Stația CFR Simeria a fost inaugurată în jurul anului 1868, odată cu deschiderea căii ferate Arad – Alba Iulia. Clădirea sa pentru călători a fost construită în aceeași perioadă și a fost refăcută în jurul anului 1900, pentru a face față creșterii traficului feroviar din zonă.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Richard Gere și Julia Roberts în Pretty Woman, Profimedia (1) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
venice 2855264 1280 jpg
cozi ceausescu jpg
orasul 5 min danemarca  jpg
Produse Lidl pe raft - magazin FOTO Shutterstock
Parlamentul European si Iohannis   sala goala FOTO Radu Eremia jpg
oala presiune jpeg
mircea diaconu jpg
Yoon Suk Yeol. Foto: captură video
image
actualitate.net
image
actualitate.net