Cel mai lung și mai adânc tunel subacvatic din lume prinde formă. Drumul de sub ape va avea o lungime de 27 km
Cel mai lung și mai adânc tunel rutier subacvatic din lume prinde formă în Norvegia, unde autoritățile vor să reducă timpul de călătorie între orașele mari. Proiectul face parte dintr-o autostradă ce va străbate zonele de coastă, iar tunelul va măsura 27 de kilometri, cel mai adânc punct coborând la 392 de metri sub nivelul mării.

Construcția a început în ianuarie 2018, însă a fost oprită la finalul lui 2019 din cauza depășirilor de costuri, ceea ce a dus la rezilierea contractelor și reorganizarea întregului plan. Lucrările au fost reluate la sfârșitul lui 2021, iar finalizarea este așteptată în 2033, cu un buget estimat la 2,4 miliarde de euro.
„Tunelul va îmbunătăți semnificativ conectivitatea de-a lungul coastei de vest a Norvegiei, prin crearea unei legături mai rapide și mai fiabile între regiunile Stavanger și Haugesund”, a declarat Anne Brit Moen, manager de proiect la Skanska, compania care construiește secțiunea nordică de 9 kilometri și cea mai adâncă, potrivit publicației CNN.
Prin înlocuirea actualelor feriboturi, tunelul Rogfast va scurta cu aproximativ 40 de minute drumul dintre Bergen și Stavanger și va simplifica naveta zilnică, a adăugat Moen.
Tunelul va avea două tuburi separate, fiecare cu câte două benzi, și va include un element unic la mijlocul traseului: un sens giratoriu dublu aflat la 260 de metri adâncime, care va conecta accesul către insula Kvitsøy, cea mai mică municipalitate din Norvegia.
Construcția unui astfel de proiect sub mare vine cu provocări uriașe. Tunelele sunt excavate din ambele capete pentru a economisi timp, iar cele două echipe trebuie să se întâlnească la mijloc cu o marjă de eroare de doar 5 centimetri. Pentru asta sunt folosite lasere și scanere speciale care creează un „geamăn digital” al tunelului pentru a corecta diferențele.
„Principala provocare de până acum a fost...”
„Dacă te abați de la aceasta, creezi mult mai mult material care trebuie scos și apoi mult mai mult care trebuie umplut din nou – este vorba de camioane întregi. Deci, nu este doar un factor de risc, ci și un factor financiar”, a explicat Moen.
Proiectul Rogfast este parte a modernizării autostrăzii de coastă E39, un drum de 1.100 de kilometri care leagă Trondheim de Kristiansand. Traseul actual durează 21 de ore și include șapte feriboturi, iar planul este eliminarea acestora prin tuneluri și poduri, cu finalizare estimată abia în 2050. Lucrările nu au fost lipsite de dificultăți.
„Principala provocare de până acum a fost găsirea unor metode de injectare suficient de bune pentru a sigila roca. Suntem acum la 300 de metri sub nivelul mării și am avut deja scurgeri de apă sărată destul de extinse”, a adăugat Moen.
Pe măsură ce construcția coboară la 392 de metri, accentul este pus pe siguranța și eficiența echipelor. Pentru șoferi, tunelul va include sisteme avansate de ventilație longitudinală și ventilație prin puțul care ajunge până la Kvitsøy.
„Această combinație este concepută pentru a asigura circulația eficientă a aerului și siguranța pe toată lungimea considerabilă a tunelului”, a mai spus Moen.



































