Aşa se face treabă la români. Turnăm asfaltul iarna
Zeci de străzi şi bulevarde din Bucureşti se află în aceste zile în lucrări de reparaţii, deşi multe dintre ele nu prezintă decât fisuri minore. Asfaltările se fac în plină iarnă, la temperaturi aproape de îngheţ, iar motivul pentru care se lucrează cu atâta aplomb te va mâhni. Sau poate că te aşteptai, doar trăieşti în România.
Banii publici trebuie cheltuiţi chiar şi în decembrie. Nu degeaba e luna cadourilor, nu? Zeci de străzi din Bucureşti au fost asfaltate în ultimele 30 de zile, în ciuda temperaturilor extrem de scăzute. Oamenii au interpretat acest avânt muncitoresc drept trucuri de campanie electorală, însă, în realitate, altele sunt motivele pentru care edilii au decis să toarne asfalt în plină iarnă.
Licitaţia a durat aproape doi ani
Legislaţia achiziţiilor publice ar fi de vină, care prevede termene record pentru organizarea licitaţiilor. „Totul a început în septembrie 2014, iar în mai 2015 au fost depuse 110 oferte pentru cele şase pachete de lucrări. De atunci şi până la 23 decembrie, când eu am preluat conducerea Adminisraţiei Străzilor, cei de dinaintea mea nu au verificat nici o ofertă. Astfel s-au pierdut şapte luni”, ne-a spus Alin Vieru, directorul Administraţiei Străzilor. La fel de mult timp s-a pierdut şi din momentul anunţării câştigătorilor până la începerea lucrărilor, din cauza contestaţiilor depuse de firmele declarate perdante. „Procedurile au fost contestate, atât la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţilor, cât şi la Cur-tea de Apel, de competitorii celor care au câştigat. Abia la sfârşitul lunii octombrie Curtea ne-a dat câştig de cauză şi am putut demara campania de reparaţii”, mai spune Vieru. Însă lucrările care se fac acum nu sunt simple reparaţii. Asfaltul e înlocuit pe segmente mari de drum sau pe străzi întregi. Municipalitatea a alocat 230 de milioane de lei pentru reparaţii care vor fi efectuate, la nevoie, pe 893 de străzi în următorii patru ani.
Cum va rezista covorul asfaltic până la primăvară
Investiţia pe care edilii au realizat-o în campania de asfaltare de iarnă s-ar putea dovedi inutilă la primăvară dacă asfaltul nu va rezista. Însă, cei de la Administraţia Străzilor bagă mâna în foc că firmele de construcţii au materie primă de calitate. „Constructorii ne-au asigurat că nu vor fi probleme. Ei folosesc un asfalt aditivat, care poate fi turnat şi la temperaturi scăzute”, declară Alin Vieru. Însă pe toate străzile asfaltate se pot vedea deja defecte de construcţie sau zone în care mixtura asfaltică nu a fost turnată corespunzător. Edilii spun că firmele de construcţii vor plăti din buzunarul lor dacă lucrările nu sunt realizate cum trebuie. Chiar dacă asfaltul rezistă la temperarturi scăzute, nu la fel se poate spune şi despre marcajele rutiere din termoplast. Pentru trasarea lor e nevoie de temperaturi de peste 15 grade. În aceste condiţii, străzile vor fi marcate cu vopsea albă, care pot să reziste pe şosele cel mult 12 ani.