Carburanții nu se opresc din scumpiri! Este posibil să depășească 8 lei pe litru: „Perspectivele nu sunt bune”

#Exclusiv Click!
Ultima actualizare:

Carburanţii s-au scumpit a şasea oară de la începutul anului. Un litru de benzină costă între 6,43 - 6,73 lei, iar motorina între 7,59 – 7,84 lei. Vorbim despre o majorare actuală de aproape 10 bani pe litru. Specialiştii spun că scumpirile nu vor înceta. Şi este posibil ca, în săptămânile următoare, carburanţii să depăşească nivelul de 8 lei pe litru.

Preţul de la pompă  îi îngrozeşte pe şoferi. FOTOGRAFII: Shutterstock
Preţul de la pompă îi îngrozeşte pe şoferi. FOTOGRAFII: Shutterstock

Încet, încet motorina se apropie de pragul de 8 lei pe litru. Benzina costă, în prezent, aproape 7 lei. Faţă de începutul anului, carburanţii sunt cu 60 de bani mai scumpi. Mai exact, un plin îl costă pe şofer cu 30 de lei mai mult decât în ultima zi a lui 2022.

Adrian Negrescu, analist economic, a declarat pentru Click! că scumpirea carburanţilor are, printre cauze, epuizarea stocurilor de petrol ieftin, mai ales din Rusia, pe care benzinarii români le-au făcut în toamna anului trecut.

„Între timp, petrolul s-a scumpit, ajungând la 86 de dolari/baril, iar perspectivele nu arată deloc bine din prisma evoluţiei preţurilor”, a explicat analistul.

Analistul economic Adrian Negrescu
Analistul economic Adrian Negrescu

Mai mult, spune acesta, ”eliminarea compensării de 50 de bani pe litru a venit în cel mai prost moment, în condiţiile în care petroliştii sunt nevoiţi să cumpere petrol mai scump, urmare a embargoului la adresa importurilor din Rusia, iar OPEC, Organizaţia Producătorilor de Petrol a început să reducă, treptat, producţia pentru a determina creşterea preţurilor”, a mai declarat Adrian Negrescu, pentru ”Click!”.

Litrul de motorină se apropie de 8 lei

„Piaţa petrolului este mai fluctuantă ca oricând. Pe de o parte, sunt presiunile făcute de OPEC pentru a creşte preţul, iar pe de altă parte, sunt temerile legate de efectele unei recesiuni mondiale care ar urma să scadă cererea. Şi mai este şi efectul China.

Dacă economia chineză va ieşi din zona de lock-down, urmare a eliminării restricţiilor COVID, cererea de petrol va creşte semnificativ, iar acest lucru se va vedea în cotaţiile petrolului.

Altfel spus, ne aşteaptă o perioadă cu o evoluţie prea puţin predictibilă. O analiză făcută recent de S&P arăta că, dacă China îşi revine din punct de vedere economic şi va cumpăra mai mult petrol, nu este exclus ca ţiţeiul să ajungă chiar şi la 120 dolari/baril.”, a explicat analistul economic Adrian Negrescu.

Aşadar, ar trebui să ne aşteptăm la noi creşteri de preţuri la pompă în perioada următoare. Mai ales că, de pe 5 februarie, intră în vigoare un nou embargo, cel asupra carburanţilor produşi din ţiţei rusesc.

„Dacă nu existau destule probleme în piaţa petrolului, embargoul la adresa petrolului rusesc vine să pună şi mai multă presiune. Din 5 februarie, restricţiile de import de petrol, de motorină, vor deveni totale în UE, iar asta ne va afecta semnificativ, pentru că noi aduceam peste 60% din necesar din Rusia.

Benzinarii vor trebui să caute alte surse de aprovizionare, bineînţeles la un preţ mult mai mare. Iar asta va pune presiune pe preţul la pompă. Nu este exclus, astfel, ca în săptămânile următoare să vedem carburanţii din România peste nivelul de 8 lei pe litru.”, a subliniat analistul economic.

«Cu cât cresc preţurile, cu atât statul are mai mult de câştigat»

Analistul economic spune că eliminarea subvenţiei de 50 de bani pe litru care a fost în vigoare anul trecut a fost o măsură pripită şi că în aceste condiţii, mai mult ca oricând, era nevoie de ea.

„Eliminarea facilităţii de 50 de bani a fost o măsură pripită, justificată probabil doar din prisma deficitului bugetar. Cred că măsura va trebui reintrodusă cât de curând sau înlocuită cu o alta, din punctul meu de vedere, mult mai eficientă, dacă vrem cu adevărat să reducem inflaţia.

O scădere a taxării pe zona de carburanţi (TVA, accize etc.), aşa cum au făcut şi alte ţări, ar putea fi mult mai eficientă în lupta cu inflaţia. Nu cred însă că autorităţile vor lua o astfel de decizie, având în vedere faptul că, până la urmă, cu cât preţurile cresc, cu atât statul are mai mult de câştigat. În prezent, mai mult de jumătate din preţul benzinei şi motorinei reprezintă taxe pe care le plătim statului.”, a concluzionat Adrian Negrescu.

  Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro! 

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Richard și Alejandra Gere, GettyImages (2) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
varza murata 505587 webp
bunt erleuchtet chinas jpg
image png
Warren Buffett FOTO Profimedia jpg
turcia jpg
casa jpg
trafic inchis A1 vant jpg
pietrele vii din Romania  jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net