Cardul de sănătate: prima zi, haos general
Românii au avut aşteptări prea mari de la cardul de sănătate. Sistemul a dat erori în prima zi de funcţionare, din cauza numărului mare de solicitări. Medicii de familie nu au putut înregistra consultaţiile, iar pacienţii lor au avut dificultăţi în procurarea medicaţiei. Iată ce soluţii au asiguraţii.
Oficialii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) îndeamnă la calm şi cer asiguraţilor să aibă răbdare, căci sistemul dă rateuri, ca orice lucru nou. Luni, 4 mai, sute de sesizări privind proasta funcţionare a sistemului de citire a cardurilor au ajuns la CNAS, punându-i pe jar pe medici, pe pacienţi şi pe farmacişti. Reprezentanţii CNAS spun că sistemul a funcţionat lent fiindcă a fost suprasolicitat. Pentru Irina Damaschin (53 de ani), din Capitală, explicaţiile celor de la Casă sunt insuficiente. „Deşi sunt asigurată şi am card, nu am putut ridica medicamentele, din cauza blocării sistemului. Farmacia m-a pus să trimit pe altcineva, în numele meu, tot asigurat, care mi-a ridicat pilulele doar în baza actului său de identitate. Păi noi de ce mai avem carduri?”, se miră femeia.
Mai toate lanţurile de farmacii din ţară au avut dificultăţi în eliberarea medicamentelor, căci sistemul a funcţionat în ritm de melc. „Ba nu funcţiona, ba ne spunea că e o eroare în sistem. Am fost nevoiţi să repetăm operaţiunile, până când am reuşit să ne conectăm şi să validăm reţetele”, ne-a spus Andreea Dumitru, farmacist în cadrul Farmaciei Tei din Capitală.
Pentru a putea ridica medicamente compensate sau gratuite din farmacii, asiguratul trebuie să prezinte cardul, activat în prealabil la medicul de familie. El trebuie să ştie codul PIN aferent cardului, echipament care va fi scanat de farmacist în vederea citirii reţetei. Însă când softul dă rateuri, “pacienţii pot trimite un alt asigurat cu reţeta, iar medicamentele vor fi eliberate în baza actului de identitate al acestuia”, mai spune farmacistul.
În situaţia în care cardul nu a fost activat sau nu se află în posesia beneficiarului, pacientul va cere de la Casa de Sănătate o adeverinţă, valabilă trei luni.
Cozi interminabile la casele de asigurări
Mii de români au luat cu asalt casele de asigurări din toată ţara pentru a solicita cardurile de sănătate, obligatorii de la 1 mai. Circa 800.000 de carduri nu au ajuns încă la beneficiarii lor, care au fost băgaţi în sperieţi de medici că nu vor mai fi primiţi în spitalele de stat fără aceste bucăţi de plastic. În realitate, lipsa cardului de sănătate nu îi văduveşte pe asiguraţi de servicii medicale, însă aceste cazuri sunt monitorizate separat de autorităţile medicale.
CNAS: Nu rămânem fără tratament
Preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat luni, 4 mai, într-o conferinţă de presă, că pacienţii vor beneficia de servicii medicale şi în lipsa cardului. Acesta a vrut să-i liniştească şi pe medicii care se tem că nu le vor fi decontate serviciile prestate din cauza erorilor din sistem. „Cetăţeanul care apare în sistem ca având card emis are dreptul la servicii medicale, iar celui care acordă asistenţă medicală îi este decontată valoarea”, a spus Ciurchea.
Medicii de familie, disperaţi de erori
Medicii de familie au simţit şi ei haosul pe propria piele. În prima zi de folosire a cardului de sănătate, problemele au apărut de dimineaţă. „Au venit pacienţi care aveau cardul deja validat în sistem. După consultaţie, când a trebuit să introduc datele în calculator, mi-a apărut pe ecran mesajul ”Validarea consultaţiei a întors erori”. Nu s-a rezolvat nici după câteva ore”, ne-a spus un medic de familie din Bucureşti.
Ce înseamnă că programul a dat erori? Medicul ne-a explicat că, pe de o parte, nu poate deconta serviciul respectiv la Casa Naţională de Asigurări, iar pe de altă parte, pune bolnavul pe drumuri. „Trebuie să-l mai chem o dată, când se rezolvă problema. În plus, pacienta mea nu şi-a putut ridica medicamentele de la farmacie pentru că nici acolo nu mergea programul”.