Elevii de clasa a VIII a, puși în dificultate la simularea de la Evaluarea Națională 2025. Profesor de limba română: „Sunt subiecte mai grele”

#Exclusiv Click!
Ultima actualizare:

Elevii de clasa a VIII-a au susținut, luni, 17 martie, prima probă a Evaluării Naționale, la limba și literatura română. Peste 173.000 de școlari au dat simularea, potrivit datelor transmise de Ministerul Educației și Cercetării. Testarea a avut loc în aproape 3.500 de școli, din România. Profesorul de limba română Cătălin Zaman spune că subiectele nu au fost ușoare. 

Elevii au susținut luni, 17 martie 2025, simularea la limba română Foto: Pixabay.com
Elevii au susținut luni, 17 martie 2025, simularea la limba română Foto: Pixabay.com

173.000 de elevi au dat simularea 

Luni, 17 martie, elevii au fost așteptați în sălile de clasă pentru susținerea probei de Limba Română din cadrul Simulării Evaluării Naționale 2025. Școlarii au intrat în săli la ora 08:30, iar proba a început la 09:00. Simularea a avut loc ținând cont de programa școlară pentru Evaluarea Națională la Limba și literatura română.

Elevii au fost evaluați din punct de vedere al competențelor de înțelegere a unui text, dar și al redactării unui text argumentativ ori creativ. Este important de menționat că notele din cadrul simulării nu vor fi trecute în catalog. Rezultatele vor fi înscrise doar dacă elevii sau părinții solicită acest lucru. În total, peste 173.000 de școlari au dat simularea la limba română. 

Ce subiecte le-a picat elevilor la simularea de la Evaluare

La Subiectul I, elevii de clasa a VIII-a au avut de rezolvat mai multe cerințe pe baza a două texte. Este vorba despre poezia „Trezire” de Lucian Blaga și un text jurnalistic al Cristinei Ștefan: „Rezistența prin apicultură”, apărut în 2017, în Dilema veche. La cel de-al doilea subiect, școlarii au avut de scris un text de cel puțin 150 de cuvinte, în care au prezentat mesajul sau semnificația poeziei „Trezire” de Lucian Blaga.

Cătălin Zaman: „Cred că sunt subiecte mai grele, comparativ cu simulările din alți ani!"

Profesorul de limba și literatura română Cătălin Zaman, dascăl premiat Merito, director al Școlii Gimnaziale "Învățător Nicolae Ispas" din Clondiru, (aflat la 30 de kilometri de Buzău) spune că subiectele, din acest an, sunt mai grele și are rezerve cu privire la alegerea textului literar. „Cred că sunt subiecte mai grele, comparativ cu simulările din alți ani. Erau, desigur, subiecte abordabile, cu un text nonliterar generos. În ceea ce privește alegerea textului literar, am serioase rezerve.

Înțeleg ideea celor care au conceput subiectele, dar, dacă tot țineau să ofere un text în care natura era tema centrală, aveau opțiuni care le puteau oferi copiilor o înțelegere mai facilă a textului(Alecsandri, Pillat de exemplu). Nu vreau să intru într-o analiză și mai detaliată, o să fac referire la elevii de 5-6, pe care un asemenea tip de text nu îi prea ajută. Sigur, vor exista voci care vor afirma că poezia nu este grea (nici nu am afirmat că ar fi), însă mă gândesc la toți colegii mei din mediul rural care efectiv „trag” de fiecare sutime pentru a face un copil să ia nota 5", spune dascălul Cătălin Zaman.

Profesorul Cătălin Zaman Foto: Facebook
Profesorul Cătălin Zaman Foto: Facebook

Cătălin Zaman: „Despre mesajul poeziei lui Blaga, nu vreau să discut prea mult (...)!"

„La subiectele de la punctul B aș merge spre o analiză mai amănunțită. Au ales la exercițiul pentru fonetică accentul. Sigur, cuvintele alese nu erau dificile. Dar, din experiență, copiilor nu le place accentul. Nu doar celor de clasa a VIII-a, nici celor mai mari. De asemenea, la exercițiul 4, au introdul noțiuni de morfologie, elevii având de identificat substantivele articulate hotărât, aici trebuind să ocolească substantivele „lalele” sau „zambile” care nu erau articulate.

La exercițiul 5, au ales pronumele ca parte de vorbire, iarăși una dintre cele mai grele părți de vorbire (vorbesc aici tot din reacția pe care elevii o au asupra acestui aspect). La exercițiul 6, pe lângă faptul că elevul trebuia să gândească din punct de vedere sintactic, ei erau nevoiți să fie atenți și la forma cuvintelor, „floarea-soarelui” fiind un cuvânt compus, iar trecerea lui la genitiv poate crea anumite probleme. Despre mesajul poeziei lui Blaga, nu vreau să discut prea mult. Aș îndrăzni, însă să vă provoc: dați poezia unui elev de liceu, cu același subiect. Aș fi tare curios să văd cum se descurcă!", a explicat dascălul. 

Elevă: „M-am uitat de două ori pe foaia de examen!"

Cristina este elevă în clasa a VIII-a la un liceu din București și a spus, în exclusivitate pentru Click!, că nu i-a venit să creadă atunci când a primit subiectul: „M-am uitat de două ori pe foaia de examen. Credeam că nu văd bine. Eu nu mă așteptam să pice poezia de Lucian Blaga. Nu prea am știut. Adică, m-am încurcat în cerințe. Sunt dezamăgită, pentru că mă pregătisem. Am făcut mai multe teste. Dar asta e. O să mă pregătesc mai bine pentru examenul final. Mie mi s-a părut greu. Să văd ce notă iau, dar nu cred că vreau să o trec în catalog", spune Cristina.

Peste 10% dintre elevii din Sălaj care ar fi trebui să susţină, luni, prima probă a simulării Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a au absentat de la acest examen, potrivit datelor centralizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ). 

Noutățile din acest an de la simulare 

Față de anii trecuți, în 2025 au fost implementate reguli diferite referitoare la scanarea și încărcarea digitalizată a testelor rezolvate de elevi în cadrul simulărilor la Evaluarea Națională. După ce au terminat proba, lucrările elevilor au fost scanate și încărcate pe platforma de evaluare digitalizată. În fiecare sală de clasă a existat un scanner, profesorii evaluatori având acces pe platforma unde sunt încărcate testele.

În acest an, „colțul lucrării conținând datele personale ale elevului NU SE ÎNCHIDE și NU SE LIPEȘTE, secretizarea urmând să fie realizată în platforma destinată evaluării digitalizate după încărcarea acesteia”, așa cum a transmis Ministerul Educației. Schimbarea a fost introdusă pentru a renunța la procesul manual de secretizare și pentru a reduce „riscul unor erori umane. Trebuie menționat că lucrările vor fi secretizate automat atunci când sunt scanate, în prezența elevului". 

Calendarul simulării Evaluării Naționale 

Simularea Evaluării Naționale pentru elevii de clasa a VIII-a are loc în perioada 17 – 19 martie 2025. După prima probă scrisă (Limba și literatura română) desfășurată luni, elevii vor susține simularea la Matematică pe 18 martie 2025. Pe 19 martie este programată proba scrisă la Limba și literatura maternă susținută de elevii care fac parte din minoritățile naționale. Rezultatele vor fi transmise pe 31 martie 2025.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
image png
lidl pexels jpg
rujeola jpg
bebelus bona imagini jpg
image png
3 trib jpg jpeg
Haine molii FOTO Shutterstock jpg
iluzie jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net