Ce trebuie să faci ca să obții adeverințele de vechime în muncă. Ce spun reprezentanții ITM
Inspectoratul Teritorial de Muncă București desfășoară până la 31 decembrie 2024 o campanie de informare și conștientizare pentru a sprijini angajatorii, deținătorii de arhivă, salariații și foștii salariați în procesul de obținere a adeverințelor de vechime în muncă. Scopul acestei campanii este de a clarifica prevederile legale și procedurile de eliberare a acestor documente esențiale pentru dovedirea vechimii în muncă și a activităților desfășurate în trecut.
Adeverințele de vechime înainte de 2011
Până la 31 decembrie 2010, carnetul de muncă era documentul oficial care atesta vechimea în muncă, continuitatea activității, salariul și alte drepturi legate de condițiile de muncă. În cazul pierderii carnetului de muncă sau al lipsei acestuia, foștii angajați trebuie să solicite adeverințe de vechime de la fostul angajator pentru a suplini informațiile lipsă.
În cazul în care angajatorul nu mai există, adeverințele pot fi solicitate:
- de la unitatea care a preluat arhiva angajatorului (pentru angajatorii de stat sau cu capital mixt);
- de la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială angajatorul a avut sediul social (pentru angajatorii privați), contra unei taxe de 20 lei/document.
Adeverințele de vechime după 2011
Începând cu 1 ianuarie 2011, carnetele de muncă au fost înlocuite cu adeverințe de vechime emise de angajatori, deținătorii legali de arhive sau operatorii economici autorizați de Arhivele Naționale. Aceste documente atestă activitatea desfășurată, salariul și vechimea în muncă, meserie sau specialitate.
Conform Codului Muncii (Legea nr. 53/2003), angajatorii au obligația de a elibera adeverințe de vechime la încetarea activității salariatului sau la solicitarea acestuia, în termen de 15 zile. Dacă angajatorul este în procedura de insolvență, lichidatorul judiciar are termen de 60 de zile pentru a elibera adeverințele.
Procedura de obținere a adeverințelor de vechime
În cazul angajatorilor desființați fără un succesor în drepturi, adeverințele pot fi obținute de la operatorii economici autorizați pentru servicii arhivistice. Aceștia sunt responsabili pentru legalitatea informațiilor furnizate, iar serviciile sunt contra cost, conform tarifelor stabilite anual de Arhivele Naționale.
Pentru clarificări suplimentare sau identificarea documentelor necesare, persoanele interesate pot contacta Arhivele Naționale sau serviciile județene ale acestora.
Această campanie de informare desfășurată de ITM București vine în sprijinul celor care au nevoie de documentele necesare pentru a-și dovedi vechimea în muncă, asigurând respectarea drepturilor angajaților și foștilor angajați.