Cum să nu iei ţeapă când duci maşina în service
Suntem în plină iarnă, iar mulţi şoferi ar trebui, dacă nu au făcut-o deja, să-şi pregătească maşina pentru sezonul rece. O programare la service este mai mult decât recomandată pentru o revizie, mai ales dacă ai de gând să pleci, în această perioadă, la drum lung. Jurnaliştii revistei Capital ne spun la ce să fim atenţi când ducem autoturismul la atelierul auto.
• Compară ofertele – Chiar dacă ai rămas în pană în faţa unui atelier auto e bine să mai dai câteva telefoane, atât la concurenţă cât şi la cunoscuţi. S-ar putea dovedi că este mult mai sigur să urci maşina pe o platformă şi să mergi în altă parte.• Atenţie la reparaţiile care nu sunt necesare – Chiar dacă plăcuţele de frână nu sunt uzate sau dacă uleiul arată încă bine, unii mecanici recomandă schimbarea acestora. Mai mult, în anumite situaţii, clienţilor li se facturează şi operaţiuni neefectuate. Există piese care nu trebuie demontate pentru o anumită reparaţie, dar pe fişa de service se trece că au fost date jos şi apoi puse la loc.• Piesele originale nu trebuie să fie şi scumpe – Mulţi şoferi nu ştiu că pot cumpăra piese originale din alte locuri decât din magazinul service-ului la preţuri mai mici uneori şi cu 20-30%.• Asistă la reparaţii - Indiferent de unde cumperi piesele de schimb, asigură-te că acestea chiar au fost montate sau înlocuite cu adevărat. Este recomandat să ceri piesa veche şi ambalajul celei noi. De asemenea, poţi sta în service pe perioada lucrărilor.• Inspectează zona de lucru – Un service curat şi ordonat are şanse mari să fie unul în care se lucrează cu atenţie. Este indicat ca înainte de a lăsa maşina în service să inspectezi zona de lucru. Aceasta îţi poate da detalii despre profesionalismul angajaţilor.• Transparenţă totală – Angajaţii service-ului trebuie să-ţi răspundă la întrebări, să-ţi dea soluţii, să-ţi prezinte modul de lucru şi problemele pe care le are maşina ta.• Cere fişa de intrare – Un angajat al service-ului trebuie să inspecteze maşina de faţă cu clientul şi să indice dacă autoturismul prezintă zgârieturi sau este lovit. Aceste observaţii trebuie notate pentru a se compara dacă la ieşirea din service maşina este la fel cum a intrat.• Cum se face plata – Dacă la intrarea maşinii în service te-ai înţeles asupra sumei, atunci aceasta trebuie plătită în condiţiile în care s-a discutat. Dacă există costuri suplimentare în timpul reparaţiei, reprezentantul service-ului trebuie să discute cu clientul şi să-i explice foarte clar că este nevoie de o lucrare suplimentară. Clientul este cel care decide dacă defectul se repară acum sau mai târziu.• Se respectă sau nu programarea – Programările sunt foarte importante şi nu trebuie să existe nici un motiv pentru care maşina ta să nu intre în service la ora programată. De asemenea, orice întârziere a reparaţiei trebuie să fie anunţată din timp.• Solicită o maşină de schimb – Dacă maşina rămâne o perioadă mai îndelungată pentru reparaţii, service-ul auto ar trebui să-ţi recomande o companie rent-a-car, unde să beneficiezi de tarife speciale.
Sfaturi de la specialiştii ANPC• Solicită un deviz – Devizul conţine descrierea lucrărilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor necesare, termenul de reparaţie, etc. Dacă devizul se semnează de către ambele părţi, acesta se transformă într-un contract comercial şi trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparaţie.• Ce cuprinde nota de reparaţie – Aceasta se redactează pe un formular cu antetul societăţii şi trebuie să cumprindă: data, identitatea clientului, modelul şi tipul autovehiculului, kilometrajul, natura reparaţiilor ce urmează a fi efectuate, costul acestor intervenţii, durata imobilizării maşinii în cadrul service-ului.• Cere factură – Service-ul e obligat să dea clientului o factură emisă în dublu exemplar. Originalul rămâne la tine, însoţit de chitanţă sau de chitanţă eliberată la plata cu cardul.