Cum sunt păcăliți turiștii pe litoral. Porții mici, prețuri mari și nervi întinși la maximum
Pe litoralul românesc, povestea prețurilor mari revine în fiecare sezon estival, dar în acest an turiștii au observat o „strategie” nouă care stârnește indignare: afișarea prețurilor la 100 de grame, nu pe porție. Pe grupurile de vacanțe din social media, românii dezbat intens cât de înșelătoare (sau nu) este această practică.

Cum funcționează păcăleala cu prețul pe suta de grame
De la ceafă la grătar la cartofi prăjiți și mămăligă, multe dintre prețurile de pe litoral nu mai sunt afișate pe porție, ci la suta de grame. În aparență, o ceafă la grătar costă „doar” 14 lei, dar în realitate o porție ajunge ușor la 35-40 lei, iar cartofii, vânduți la 15 lei/150g, ajung la prețuri de lux raportat la ingrediente.
Turiștii susțin că această metodă creează iluzia unor prețuri mai accesibile și ajută comercianții să „păcălească” percepția clientului. „E jecmăneală pe față! Scriu prețul la suta de grame, dar cine mănâncă 100 de grame de ceafă? Iar la garnituri, 90-100 lei/kg e absurd. Vorbim de piure și mămăligă, nu de delicatese”, a comentat un turist pe grupul „Vacanțe în România”.
Prețuri discutabile, calitate contestată
Printre exemplele postate de turiști din Eforie:
- Ceafă la grătar – 14 lei/100 g
- Cartofi prăjiți – 15 lei/150 g
- Orez cu legume – 9 lei/porție
- Mămăligă – 6 lei/150 g
- Ciorbă de perișoare – 22 lei/porție
- Saramură de păstrăv – 35 lei/porție
Deși la prima vedere un meniu poate părea accesibil, un calcul rapid arată că o masă completă pentru o persoană depășește frecvent 90-100 lei, fără desert sau băuturi, scriu cei de la Adevărul.
Comparațiile cu Grecia și Bulgaria nu încetează
Mulți români spun că preferă să-și petreacă vacanțele în Grecia sau Bulgaria, unde pentru aceiași bani primesc servicii mai bune și porții mai generoase. „Am mâncat pizza în Barcelona, la 100 m de plajă, cu 7-8 euro. La greci, peștele, gyrosul și musacaua sunt mai ieftine, iar desertul și apa sunt adesea din partea casei”, a scris un alt turist.
Un altul punctează: „Pentru banii pe care îi dai la Eforie, în Bulgaria primești all-inclusive, la un hotel curat și cu servicii excelente”.
Unii clienți apără totuși politica de prețuri: „E sezon, e business. Ori accepți jocul, ori stai acasă. Nu putem avea litoral de lux la prețuri de cantină”.
Economiștii explică faptul că:
- Sezonul extrem de scurt pe litoralul românesc obligă antreprenorii să recupereze rapid investițiile.
- Costurile salariale sunt în creștere, forța de muncă fiind tot mai greu de găsit.
- Cererea este mare, iar voucherele de vacanță distorsionează piața.
Totuși, lipsa unui management profesionist și a unui control real al raportului calitate-preț continuă să afecteze reputația turismului autohton. Mulți turiști spun că doar prețurile sunt comparabile cu cele din Europa – nu și serviciile sau experiența oferită.
Pe litoralul românesc, „găselnița” cu prețul la suta de grame pare să fi devenit noua normă – o tactică de marketing care, în loc să atragă, alimentează frustrarea și migrarea turiștilor către destinații externe mai prietenoase.