Fantoma din tunel
Un inginer al cărui prenume s-a pierdut în negura vremurilor începe, în 1924, cel mai îndrăzneţ proiect pentru epoca interbelică. Îşi pune în cap să construiască cel mai lung tunel din România. Vrea să lege Buzăul de Braşov şi mai apoi Ardealul de Dobrogea.
Colţână pe numele lui, îşi ia angajamentul să conducă o echipă gigantică. 6.000 de oameni au muncit zi de zi, timp de 5 ani, la tunelul care urma să aibă aproape 5 kilometri lungime. Azi, istoria acestui tunel o mai ştie doar Vasile Sârb. Tatăl şi bunicul lui au muncit la tunel zi de zi, vreme de şapte ani:”după 7 ani de muncă sosise şi ziua inaugurării. Inginerul Colţână ceruse ca aici, deasupra gurii de tunel, să i se monteze un piedestal. Acolo voia o fotografie memorabilă cu momentul în care urma să conecteze tunelul la reţeaua electrică. S-a urcat acolo sus şi a murit electrocutat”.
După ce inginerul şi-a găsit sfârşitul în tunelul care l-a făcut celebru, oamenii au spus că sufletul lui Colţână nu şi-a găsit liniştea şi că se plimbă şi acum prin tunel. Legendele locului au început în urmă cu 5 generaţii, atunci când bătrânii au povestit nepoţilor lor că imediat după ce inginerul Colţână a murit, silueta lui a fost văzută aici, în tunel, umblând cu două fire electrice în mână, exact aşa cum a trecut pe lumea cealaltă.
«Mi-a fost frică, la început, să mă mut aici»
Nea’ Gigi este electrician de profesie. De curând s-a mutat în clădirea în care pe vremuri funcţionau birourile şi recunoaşte că la început i-a fost frică de legenda fantomei care bântuie tunelul. “La început am luat-o şi eu razna, înainte de a mă muta aici. Mai am o casă în jos şi nu am avut curaj să mă mut aici prima dată. L-am adus pe preot şi a sfinţit un pic casa, tradiţional”, povesteşte electricianul Gheorghe Partinie.
Cât este mit şi cât realitate nimeni nu ştie. Dar legenda inginerului Colţână s-a păstrat până în zilele noastre. Tunelul său rămâne însă o realitate. A costat statul român peste 100 de milioane de lei la acea vreme şi zeci de oameni şi-au dat ultima suflare în timp ce lucrau la măreaţa construcţie.
Inginerul Colţână a fost înmormântat în primul cimitir din Teliu, unde i s-ar fi făcut un cavou în formă de tunel. În 1936 însă, a fost deshumat şi mutat într-un cimitir din Bucureşti. Din cavoul de marmură în formă de tunel nu a mai rămas nimic. Hoţii au furat lespede cu lespede.