Firmele de taxi din București majorează tarifele. Cât ne va costa o călătorie

Ultima actualizare:

    Mai multe companii de taxi oferă curse medicilorFOTO: arhivă Click!
Mai multe companii de taxi oferă curse medicilorFOTO: arhivă Click!

Companiile de taxi din Capitală nu mai fac față cheltuielilor tot mai mari și a concurenței acerbe din partea așa-numitelor aplicații de car-sharing. De luna viitoare bucureștenii vor plăti mai mult pentru călătoriile cu taxiul: tariful pe kilometru va crește cu circa 30 de bani.

După opt ani, în care firmele de taxi din București au practicat un neverosimil tarif de 1,39 de lei pe kilometru, călătoria cu taxiul se va scumpi de luna viitoare. Cheltuielile tot mai mari de menținere pe plus a afacerii, dar și concurența aplicațiilor de car-sharing, precum UBER și Taxify, i-au determinat pe patroni să ridice costul călătoriei pe kilometru. Cele mai mari două companii de taxi din București, Speed și Cristaxi, vor face această mutare de la 1 octombrie. Prima va crește tariful la 1,69 de lei/km, în vreme ce a doua va practica un tarif de 1,70 lei/km. E de așteptat ca celelalte companii înregistrate în Capitală să le urmeze exemplul, fiindcă toate se confruntă cu aceleași probleme de menținere a business-ului pe linia de plutire.

Unele companii au majorat costul călătoriei încă din toamna anului trecut. De exemplu, compania Meridian îi taxează pe bucureșteni cu două tarife distincte: 1,40 lei/km și 1,74 lei/km, cel de-al doilea tarif fiind practicat pe cele mai noi mașini aflate în dotarea firmei (Meridian Plus). Speed Taxi are și o divizie de taxiuri de lux, formată din autoturisme Mercedes din clasele C, E și S. Tariful este 3,49 lei/km, iar clienții pot plăti călătoria cu cardul. Taxi 2000 a crescut tariful la 1,75 lei/km încă din octombrie 2013, iar acest lucru nu a avut ca efect scăderea comenzilor.

Cele mai multe companii de taxi din Capitală practică, în acest moment, un tarif de 1,39 de lei/km. Mutarea s-a făcut în decembrie 2009, când concurentul lor din Ilfov, Pelicanul, a crescut tariful de la 1,19 lei/km. În 2015, Consiliul Concurenței a amendat majoritatea firmelor de taxi din București pentru că ar fi constituit un cartel pentru alinierea tarifului la cel practicat de concurentul din Ilfov, Pelicanul. „În 2009 aveam 400 de mașini, din care 280 în leasing. Practicam un tarif de 1,69 lei/km și nu am făcut altceva decât să ne aliniem tariful la cele din piață”, spune Ciprian Porumb, manager Cristaxi.


    Tarifele de criză sunt istorie. Acum, criza a lovit în plin în companiile de taxi. Foto: Arhivă Click!
Tarifele de criză sunt istorie. Acum, criza a lovit în plin în companiile de taxi. Foto: Arhivă Click!

Deși schimbarea tarifelor lovește direct în companiile din Ilfov, care fac taximetrie în mod ilegal în București, măsura a fost luată și ca urmare a concurenței tot mai acerbe pe care aplicațiile de car-sharing, precum UBER și Taxify, o fac taximetriștilor.

„Dacă nu se iau măsuri față de UBER, de la anul trecem toți pe aplicații”

Companiile de taxi din București au ajuns la fundul sacului. Afacerile lor sunt pe punctul de a se închide din cauza noilor tehnologii care conectează șoferii și clienții. Reprezentanții firmelor care plătesc impozite și se autorizează pentru transportul persoanelor cer autorităților să legalizeze acest gen de activitate pentru ca aplicațiile de car-sharing să activeze într-un cadru specific concurenței loiale.

„Noi nu vrem suprimarea UBER. Nu vrem să dispară aceste aplicații, ci să funcționeze respectând legile acestei țări. Să le ceară și lor ceea ce ne cer nouă. Ceea ce fac ei acum nu se cheamă car-sharing, ci taximetrie pură, însă în afara legii”, ne-a spus Ciprian Porumb, managerul Cristaxi. Conform firmelor de taxi înregistrate în București, pentru desfășurarea activității de transport persoane, o entitate juridică are nevoie de:

Autorizație taxi eliberată de Primăria Municipiului București

Aparat fiscal de taxat

Agreare Registrul Auto Român (care se înnoiește anual)

Inspecție Tehnică Periodică pentru fiecare mașină (la fiecare șase luni)

Asigurare pentru persoanele transportate și pentru bagajele lor

Metrologie pentru aparatele de taxat (înnoită anual)

Atestat pentru șofer profesionist

Aviz psihologic și medical pentru fiecare șofer. Certificat de cazier judiciar pentru fiecare șofer

Redevență plătită la Primăria Municipiului București (160-200 de lei/mașină/an)

Angajați cu carte de muncă

„În momentul de față, ca șofer partener al unei aplicații de car-sharing nu ți se cere absolut nimic. Avem foști angajați care au renunțat la taxi și au trecut la aplicație. Ei ne-au spus cât de bine o duc și, cu gura lor, au recunoscut că e taximetrie pură. Lucrează non-stop, nu două-trei ore pe zi, cum susțin șefii lor. Am transmis o sesizare la Primărie și le-am spus că dacă nu iau nici o măsură care să conducă la legalizarea UBER, de la 1 ianuarie 2018 decolantăm toate mașinile și trecem pe aplicație. Să facem și noi bani ilegal”, spune Ciprian Porumb.

Cristaxi are în prezent 950 de autoturisme taxi, din care 280 sunt propii. Restul aparțin șoferilor parteneri ai firmei, care folosesc dispeceratul Cristaxi. În 2013, compania a investit peste 2,8 milioane de lei în achiziția de mașini noi, iar în momentul de față nici un taximetru al firmei nu este mai vechi de anul 2014. Conform acționarilor Cristaxi, compania plătește anual 600.000 de lei la stat ca impozite, taxe și impozite pe salariile angajaților. Ei cred că taximetria va dispărea în cel mult un an, dacă autoritățile nu iau măsuri pentru protejarea investițiilor lor.

„Avem 30 de autoturisme noi, cumpărate în lasing, care stau în curtea firmei de trei luni, și nu avem șoferi pentru ele. De atunci, s-au prezentat la angajare doar doi șoferi. Plătim 1.100 de lei pe lună, leasing pentru fiecare din cele 30 de mașini. Ne poate acuza cineva că nu facem investiții”, spune Porumb.


    Autoturismele, achiziționate în acest an, zac în curtea firmei de taxi. Foto: Dan L. Brumar
Autoturismele, achiziționate în acest an, zac în curtea firmei de taxi. Foto: Dan L. Brumar

Veniturile șoferului de taxi au scăzut drastic

Problema este că un client nu vede aceste neajunsuri ale companiilor de taxi. El se lovește direct de frustrarea șoferului de taxi, nemulțumit că veniturile sale nu sunt pe măsura muncii prestate. Așa ajung taximetriștii să ceară bani înainte de cursă, fără a porni aparatul de taxat, dar și la reclamații, tot mai numeroase, referitoare la acest comportament. „Sigur, noi nu încurajăm astfel de practici față de client. Pe noi ne dezavantajează acest gen de reclamă negativă. Șoferul de taxi e frustrat fiindcă acum trebuie să muncească dublu pentru a-și face norma, în condițiile în care jumătate din curse sunt luate de șoferii parteneri ai aplicațiilor de car-sharing”, spune Ciprian Porumb.  

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Charlene și Albert de Monaco GettyImages 2162706103 jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
saguna jpg
reumatism jpg
bani euro pixabay jpg
mihaela bilic instagram jpg
brad craciun jpg
dan marin roveolutie webp
spitalul stomatologic jpeg 2 jpeg
Lucrări la Palatul de Justiție din Deva. Secolul al XIX-lea, Foto: arhiva personală dr. Lucian Ștefan
image
actualitate.net
image
actualitate.net