Haos pe aeroportul Otopeni! Zeci de zboruri au fost afectate de protestul piloților Tarom
Haosul s-a instalat la Aeroportul Otopeni în urma anulării mai multor zboruri Tarom. Sute de călători au fost nevoiți să își petreacă noaptea pe unde au putut în aeroport, după ce li s-a comunicat că nu vor mai decola. Acum, aceștia așteaptă soluții din partea companiei aeriene pentru a-și continua călătoria.
Într-un update la ora 09:30, se pare că protestul este generat de o acțiune spontană a piloților, care au anunțat că nu pot ajunge la lucru din motive de sănătate. Informațiile sugerează că numărul angajaților Tarom a scăzut de la 1800 în 2020 la 1100 în prezent.
Piloții solicită o majorare salarială de 30% și reevaluarea contractului colectiv, valabil din 1 august, acesta urmând să expire în octombrie.
Sursele, citate de Antena 3 CNN, indică faptul că salariile piloților Tarom sunt semnificativ mai mici comparativ cu cele de la alte companii precum WizzAir. Un pilot comandant Tarom câștigă aproximativ 5000 de euro, în timp ce unul de la WizzAir câștigă nu mai puțin de 10.000 de euro, inclusiv beneficiile.
„Am cerut conducerii Tarom să adopte rapid măsuri”
Update la ora 09:15. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a solicitat măsuri urgente din partea companiei Tarom.
„Am cerut conducerii Tarom să adopte rapid măsuri în contextul actual!
Echipa de management, selectată conform prevederilor Ordonanței privind guvernanța corporativă, are toate instrumentele necesare pentru a lua deciziile administrative esențiale pentru prevenirea unor astfel de situații și pentru a evita repetarea lor!
Prin urmare, echipa de management trebuie să prezinte rapid un plan eficient de restructurare, menit să asigure capacitatea operațională a companiei Tarom.
Prioritatea trebuie să fie asigurarea personalului navigant, nu menținerea în structură a celor care nu contribuie la buna funcționare a Tarom!
Aștept o comunicare publică detaliată și aplicată din partea Directorului General al Tarom, prin care să fie anunțate soluțiile identificate!", a declarat Sorin Grindeanu.
Update 08:15. După anularea a trei zboruri noaptea trecută din cauza bolilor declarate de piloți, în această dimineață, alte nouă echipaje au informat compania că nu sunt în stare să zboare din motive medicale, potrivit sursei amintite mai sus. Ca urmare, se prevăd noi anulări și întârzieri ale zborurilor Tarom pe parcursul zilei de azi.
Știre inițială: În urma anulării mai multor curse către Cairo, Amman, Beirut și Budapesta după miezul nopții, pasagerii au fost informați de reprezentanții Tarom că zborurile nu vor avea loc, iar acum caută alternative pentru a ajunge la destinațiile lor.
Călătorii au exprimat frustrări legate de incapacitatea de a discuta cu conducerea companiei, deși au solicitat acest lucru în repetate rânduri.
Surse din interiorul Tarom indică probleme legate de lipsa de personal, cu peste 60 de angajați plecați în ultimii doi ani. Angajații enumără mai multe cauze ale situației critice:
Deficitul de piloți de rezervă:
Boeing are cu aproximativ 20 de piloți sub numărul minim necesar
ATR are cu aproximativ 22 de piloți sub numărul minim
Airbus se confruntă cu aceeași problemă
Mulți piloți Tarom au primit oferte imediate de angajare la alte companii aeriene concurente.
Consiliul de Administrație și conducerea executivă sunt acuzate că nu au luat în serios solicitările piloților.
Piloții susțin că au contribuit semnificativ la menținerea companiei și că salariile lor sunt similare cu cele din 2007, în condițiile în care ne aflăm în 2024.
Piloții, forțați să încalce Codul Muncii
Piloții sunt forțați să încalce Codul Muncii, care prevede doar cinci zile consecutive de zbor și două zile libere. Mulți dintre ei zboară șase sau chiar șapte zile consecutive fără să primească compensații adecvate conform legii.
Condițiile de muncă, inclusiv hrana, sunt descrise de angajați drept mizerabile.
În comunicatul oficial, Tarom a explicat că anulările zborurilor către Cairo, Amman și Beirut din 8 iulie 2024 au fost cauzate de indisponibilitatea temporară a membrilor echipajului de zbor. Deciziile individuale ale piloților au fost luate conform reglementărilor internaționale de aviație și politicii interne strict pentru siguranța zborurilor.
Compania a asigurat că va contacta direct pasagerii afectați pentru a le oferi soluții convenabile, inclusiv reprogramări de zbor, rambursări sau alte opțiuni disponibile. Tarom a subliniat că depune toate eforturile pentru a minimiza impactul acestei situații asupra planurilor de călătorie ale pasagerilor afectați.