Mit sau realitate: aerul condiţionat creşte consumul de carburant?
Nu sunt deloc puţini cei care au impresia că maşina lor va consuma net superior dacă vor da drumul la aerul condiţionat. O sumedenie de şoferi, inclusiv taximetriştii, consideră că pornirea climatizarii este duşmanul buzunarului, ba chiar unii cred ca maşina lor va consuma dublu odata ce au pornit aerul rece...
Dar să fie oare 'butonul cu fulg' aşa de periculos?
S-au realizat teste în cadrul emisiunilor televizate, teste făcute de reviste sau chiar de organizaţii celebre precum ADAC, în scopul verificării consumului în cazul în care avem pornit aerul condiţionat. Însă de fiecare data, rezultatele au fost diferite, concluzia comună fiind una simplă: da, consumul de carburant creşte atunci când dăm drumul la instalaţia de climatizare. Însă consumul creşte şi atunci când mergem la viteză mare cu geamurile deschise, şi când circulăm cu farurile aprinse, şi când învârtim mult de volan sau când temperatura de afară devine negativă. Nu creşterea consumului este problema şi nedumerirea majorităţii, ci cu cât creşte acest consum când apasăm butonul magic care ne bagă răcoare în habitaclu?Trebuie să ne gândim la o maşină ca la un om. Atunci când o persoană aleargă la maraton, de exemplu, are nevoie de foarte multe lichide. Dacă stă pe loc, atunci când afară este frig, corpul nu cere nimic de baut. Cam aşa este şi cu maşina. Când merge motorul în condiţii normale, fără să aiba vreun alt consumator în afara de propriul curent care îi asigură aprinderea, se bucură de cea mai bună eficienţă. Cum începem să umblăm la chestii mecanice sau electrice, motorul are o sarcină mai mare, aşadar consuma mai mult.
Chiar şi operaţiuni banale, precum aprinderea farurilor, sistemul audio dat la putere mare, invârtirea volanului pe loc şi solicitarea pompelor de servo, frânarea bruscă şi chiar operaţiuni simple precum claxonarea sau aprinderea lampii de citire de pe plafon, duc, teoretic, la cresterea consumului. Însă atunci când spunem creştere, nu înseamnă că e vorba de o creştere de ordinul litrilor sau chiar a sutelor de mililitri. De fapt, aceste operatiuni obisnuite, aparent hilare, pe care le face orice sofer, cresc consumul. Dar aceasta creştere este una insesizabilă, ce nu poate fi luata in considerare. Si cu aerul conditionat este aceeasi poveste.
Un aer condiţionat, doi consumatori
Instalaţia de aer conditionat este un sistem destul de complex. Ceea ce trebuie retinut insa este faptul ca sistemul are doi consumatori care influenteaza consumul de carburant: electro-ventilatorul si compresorul de freon. Atunci cand apasam butonul de aer rece, acela pe care este de obicei desenat un fulg sau initialele AC, se intampla doua lucruri: ventilatorul destinat racirii radiatorului de freon porneste şi ambreiajul compresorului de aer conditionat se cupleaza.
Ce înseamnă asta?
Înseamnă că motorul simte, pe de-o parte, o variatie in circuitul electric si o sarcina mecanica suplimentara la cuplarea compresorului. Este vorba de o sarcina suplimentara care il face pe un motor sa depuna mai mult efort cu valori cuprinse intre 2 si 15%, in functie de marimea motorului. Cu cat este mai mic un motor, cu atat depune mai mult efort. De exemplu, daca o masina cu motor V8 va sesiza o crestere de consum de numai 2 procente, un Matiz o sa simta o crestere chiar si de 15 la suta...
Consum mai mare pe autostradă
Oricine ştie că o maşina consuma mai mult intr-un oras aglomerat decat la drum intins. Dar despre ce drum vorbim? Sa luam autostrada ca exemplu. In cazul aerului conditionat este invers, adica pe autostrada masina va consuma mai mult. Asta si pentru ca turatia constanta a motorului va fi mai mica in oras, in timp ce atunci cand mergi cu 130 km/h pe autostrada ai o turatie mare permanenta, ce depaseste 2.000 rpm. In plus, la o viteza asa de mare, aerul pe care automobilul trebuie sa-l dizloce pentru a inainta opune o rezistenta uriasa. Adaugam farurile aprinse obligatoriu pe autostrada si, impreuna cu aerul conditionat care pune in functiune atat ventilatorul cat si compresorul, o sa avem un consum ridicat. Cine spune ca pe autostrada, la viteze de peste 130 km/h, automobilul consuma mai putin ca in oras, greseste cu desavarsire. Consumurile date de producator drept consum de mediu urban sau mediu extra-urban sunt realizate la viteze de maximum 80 km/h. Cand masina circula cu 130 sau mai tare, fortele de frecare, rezistenta a aerului si turatia crescuta fac ca benzina sa dispara mai repede din rezervor.