Ne «apărăm» de pericole cu afişe şi benzi portocalii
E riscant să ieşi din casă. Pe străzile Capitalei sau chiar în subteran ai parte de multe capcane. De sus te poţi trezi cu un ţurţure în cap sau cu un maldăr de zăpadă, iar dacă nu eşti atent pe unde calci, poţi rămâne fără un picior la metrou. Ce fac autorităţile? Pun afişe şi benzi colorate.
Ţurţurii şi zăpada, pericol pentru trecători
Ţurţurii sunt pe mai toate acoperişurile. Stau ciorchine şi te ameninţă de la câţiva metri înălţime. Doamne fereşte să-ţi pice unul în cap! Şi sunt şanse mari să se întâmple dacă nu eşti atent. Vremea s-a încălzit, astfel că bucăţile de gheaţă se desprind când nu te aştepţi. Pompierii vin să le îndepărteze doar dacă sunt chemaţi de locatari, altfel oamenii se mulţumesc să pună afişe de avertizare. Aceeaşi metodă a fost adoptată şi în cazul mormanelor de zăpadă de pe acoperişuri. Vorba aia, e mai uşor de lipit decât de îndepărtat zăpada.
Afişe şi pentru bucăţile de tencuială
”Atenţie, trecători: cade tencuiala de pe blocuri!” Astfel de avertismente le întâlnim scrise tot pe bucăţi de hârtie. Zona veche a Bucureştiului e plină cu aşa ceva de ani de zile. Nici primăriile, dar nici proprietarii nu s-au sinchisit să pună mână de la mână şi să reabiliteze faţadele roase de timp. Afişul nu costă nimic. Aşa că aveţi grijă şi ridicaţi privirea din pământ!
Se poartă benzile portocalii la metrou
Treabă de mântuială face şi Metrorex. Amendată cu 20.000 de lei de inspectorii de la Protecţia Consumatorului după ce un călător şi-a prins piciorul în spaţiul gol dintre vagoanele metroului şi peron, compania a luat primele măsuri. Nişte benzi portocalii au fost lipite, în weekend, pe marginea peronului din staţia Piaţa Victoriei. Fiecare bandă măsoară în jur de 70 cm lungime şi e pusă exact în dreptul unde se deschid uşile. Nu sunt inscripţionate aşa cum au recomandat cei de la ANPC, iar călătorii nu ştiu care este rolul lor. Ba chiar unii nici nu le văd. În viziunea celor de la Metrorex, benzile portocalii au menirea de a-i face atenţi pe călători atunci când păşesc în tren. Inspectorii ar fi vrut mai degrabă să se prelungească peronul cu o treaptă sau cu o zonă în care pasagerul să poată pune piciorul în siguranţă, dar atât au putut să facă şefii la metrou. Spaţiul dintre tren şi peron nu trebuie să fie mai mare de 7 cm - spun normele europene, însă la Victoriei şi Romană, distanţa ajunge chiar şi la 25 cm.
«Nu mi-a atras atenţia schimbarea»
Valentin Liang, 17 ani, elev. ”Am văzut o bandă portocalie liptă pe peron, dar nu ştiu ce semnifică. Probabil că nu avem voie să trecem de ea până nu vine metroul”.
Nicolae Ileana, 59 de ani, pensionar. ”Banda nu mi-a atras atenţia până când mi-aţi spus de ea. Ca să se vadă bine ar fi trebuit să fie continuă, dintr-un capăt într-altul”.
Claudia Dumitru, 35 de ani, funcţionar. ”Benzile nu sunt eficiente. Ar trebui să scrie pe ele despre ce este vorba. Multă lume nu ştie ce e cu ele, deci nu-şi ating scopul”.