La ce turaţie trebuie să menţii motorul la mașinile diesel. Toți șoferii trebuie să știe asta
Probabil că majoritatea șoferilor știu că maşinile care au motoare diesel trebuie să fie conduse diferit comparativ cu cele pe benzină. Evident, cea mai importantă diferenţă este dată de turaţia la care motorul trebuie menţinut pentru a nu fi uzat.

Cum trebuie să conduci, de fapt, o mașină diesel și care este turația potrivită pentru a nu-i fi afectate motorul și transmisia. Referitor la turbina diesel, există niște reguli simple de urmat:
- Imediat după ce motorul pornește, acesta nu trebuie accelerat (când este rece) timp de cel puțin 30 de secunde.
- În timpul mersului, turația trebuie păstrată între 2.000 și 3.000 de rotații/minut. Specialiștii spun că peste 3.000 de rotații nu este tocmai bine pentru motor, deoarece produce uzură mare prin frecare și riscul de overboost - presiune prea mare în partea rece a turbinei - adică compresorul - dacă se defectează un sistem de siguranță numit Waste-gate.
Turația sub 1.750 de rotații pe minut înseamnă, de fapt, „moarte” curată. Motorul subturat scoate pe evacuare tot felul de funingine ce înfundă catalizatorul, depunându-se și blocând supapa de la EGR (un sistem pentru reducerea emisiilor de noxe – oxizii de azot). Anumiți șoferi anulează acest sistem prin scoaterea mufei, însă aceasta implică alte probleme pentru motor, deoarece diagrama calculatorului de gestiune a parametrilor motorului - ECU - îl ia în considerare și trebuie reprogramat.
Turaţia corectă la care trebuie menţinut motorul diesel
De asemenea, mersul subturat distruge și transmisia (ambreiaj, angrenaje din cutia de viteze, diferențial, planetare) și generează vibrații ce distrug lagărele elastice ale motorului și ale sistemului de evacuare.
- O altă sugestie este că, după un drum lung, motorul ar trebui lăsat să funcționeze în gol minim 60 de secunde, pentru a se răci turbina și uleiul.
- Dacă mașina nu este folosită mult timp, e necesar ca motorul să fie pornit din când în când. Este necesar să fie lăsat să se încălzească 30 de secunde, apoi se turează la 2.000 – 3.000 de rotații pe minut timp de 1 – 2 minute, la fel ca în trafic, cu variații de turație în relanti și 3.000 de rotații.
- Se recomandă folosirea cuplului motor și în funcție de încărcătură sau drum. Spre exemplu, în oraș, cu treapta a III-a de viteză, pe loc drept și singur în mașină, se poate merge cu 1.800 de turații. În schimb, cu 4 persoane, bagaje și în pantă, se poate merge cu treapta a III-a și la 3.000 de rotații sau chiar mai mult.
- La motoarele pe benzină, se poate tura motorul peste 3.000 de rotații/minut fără probleme, fiindcă sunt construite diferit față de cele diesel. Mecanicii recomandă să nu se exagereze cu turația decât atunci când este necesar: la depășiri sau pe o pantă. În restul timpului, o turație de 2.500 – 4.000 rotații/minut pentru un motor pe benzină este foarte bună.
Pentru funcționarea corectă a motorului, uleiul trebuie să fie la nivel și să aibă specificațiile sugerate de producător (exemplu: 5W40 - 5 reprezintă vâscozitatea la rece - cu cât este mai mică, cu atât este mai bun uleiul - 40 reprezintă vâscozitate la cald – cu cât această cifră este mai mare, cu atât este mai bun uleiul), potrivit adevărul.ro.