Se începe excavarea tunelului de pe Secțiunea 2 a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești. Ce tehnologii și utilaje vor face posibilă traversarea Văii Oltului
Constructorii au demarat lucrările de excavare a primului tunel de pe Secțiunea 2 a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, proiectul fiind considerat cel mai complex și spectaculos segment al viitorului drum de mare viteză care traversează Valea Oltului.

Tunelul va avea o lungime de aproximativ 900 de metri
Potrivit CNAIR, lucrările la tunelul Robești, amplasat între localitățile Boița și Cornetu, au început miercuri, cu echipe mobilizate pe galeria sensului Sibiu – Pitești. Tunelul va avea o lungime de aproximativ 900 de metri, fiind săpat folosind metoda NATM (New Austrian Tunneling Method), scriu cei de la Hotnews.
În zonele cu rocă dură, constructorii vor utiliza chiar explozibil controlat, pentru a accelera forarea și a respecta planul de construcție. Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a precizat că pentru această etapă sunt mobilizați 30 de muncitori și 10 utilaje specializate, urmând ca pe măsură ce lucrările avansează să crească numărul de angajați și echipamente.
Un tronson complex de 31, 33 km
Secțiunea 2 a autostrăzii, cuprinsă între Boița și Cornetu, reprezintă unul dintre cele mai dificile și costisitoare segmente ale A1 Sibiu – Pitești, având o valoare contractuală de 860 milioane euro (aprox. 4,25 miliarde lei fără TVA) și termen de finalizare estimat pentru 2028.
Pe întreaga secțiune sunt prevăzute 7 tuneluri, dintre care cel mai lung va fi tunelul Câineni, de 1.520 metri. De asemenea, tronsonul include poduri, viaducte și pasaje, fiind proiectat să traverseze zona îngustă a Văii Oltului.
Tehnologia NATM și pașii de execuție
Tunelurile de pe Secțiunea 2 sunt săpate prin metoda NATM, care presupune excavarea treptată și consolidarea pereților cu plasă de metal și beton torcretat. Procesul presupune:
- Săparea segmentelor mici de tunel.
- Ranforsarea pereților expuși cu plasă și beton.
- Aplicarea hidroizolației și montarea căptușelii finale din beton armat.
- Dotarea tunelurilor cu instalații și utilități specifice (ventilație, iluminat, sisteme de siguranță).
Pe parcurs, echipele vor asigura stabilitatea permanentă a rocăi, iar porțiunile cu rocă deosebit de dură vor fi excavate și prin dinamitare controlată, o procedură utilizată frecvent în tunelurile montane complexe.
Succesiune spectaculoasă de tuneluri și poduri
În zona Câineni – Robești, pe o lungime de aproximativ 5 kilometri, se vor construi mai multe tuneluri și poduri care vor traversa de două ori râul Olt, creând o porțiune impresionantă din punct de vedere tehnic și vizual. Potrivit CNAIR, acest segment va fi „cel mai spectaculos” al întregului tronson montan.
Situația lucrărilor pe autostrada A1 Sibiu - Pitești
- Secțiunea 1 (Sibiu – Boița, 13,17 km): circulația deschisă din decembrie 2022, constructor Porr.
- Secțiunea 2 (Boița – Cornetu, 31,3 km): lucrări în desfășurare; primele săpături montane demarate în primăvara 2025; tunelul Robești săpat din octombrie 2025.
- Secțiunea 3 (Tigveni – Cornetu, 37,4 km): proiectare și lucrări premergătoare în 2025; pregătiri pentru tunelul Poiana cu utilaj TBM.
- Secțiunea 4 (Curtea de Argeș – Tigveni): tunelul Momaia forat complet; finalizare estimată 2026, constructor PORR.
- Secțiunea 5 (Pitești – Curtea de Argeș, 30 km): deschisă parțial circulația în 2024–2025; constructor WeBuild.
Când va fi finalizată, autostrada Sibiu – Pitești va avea o lungime de peste 122 km, asigurând legătura rapidă între centrul și vestul României și integrarea în rețeaua europeană de autostrăzi, Coridorul 4 Paneuropean.
Secțiunea montană Boița – Cornetu este considerată cel mai dificil segment de autostradă construit în România, atât din punct de vedere geologic, cât și tehnic. Tunelurile și viaductele vor reduce semnificativ timpul de parcurgere și vor crește siguranța rutieră pe Valea Oltului, o zonă tradițional cu trafic dificil și serpentine periculoase.
Lucrările complexe de excavare și consolidare a tunelurilor, folosirea metodei NATM și intervențiile prin dinamitare controlată subliniază nivelul ridicat de tehnologie și expertiză necesar pentru realizarea acestei autostrăzi strategice.
































