Totul despre biletul unic de transport
Reprezentanţii Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti spun că de la 1 iunie 2012 se va crea un sistem unic de tarifare pentru toţi operatorii de transport, publici sau privaţi. Acest lucru înseamnă că toţi posesorii de carduri Activ sau de abonamente Metrorex vor putea circula cu orice mijloc de transport din Bucureşti şi Ilfov.
Cardurile sau cartelele vor putea fi cumpărate de la clasicele centre de emitere a cardurilor şi cartelelor, de la tonomate amplasate în gări şi chiar din aeroporturi.
„Este posibil să fie de la 1 iunie, în condiţiile în care strategia de integrare tarifară cred că poate fi pusă pe masa doamnei ministru a transporturilor până la sfârşitul lunii februarie. Ar mai rămâne câteva luni în care să vedem cum funcţionează acest sistem şi să-l testăm", a declarat Adrian Criţ, directorul Autorităţii Metropolitane de Transport, citat de Mediafax.
Acesta a precizat că, în aceste condiţii, toţi patronii de maxi-taxi din Ilfov care vor să transporte călători trebuie să se doteze cu „sisteme electronice de plată",pentru „o transparenţă totală a veniturilor". Pentru implementarea sistemului unic de tarifare, specialiştii Autorităţii Metropolitane de Transport au două variante. Click! le prezintă mai jos.
Varianta 1
Primul model care a fost discutat şi care pare a fi preferat de autorităţi este cel al taxării accesului la autobuze, metrou şi microbuze în funcţie de timpul petrecut în transportul în comun.
Acest lucru înseamnă că dacă ai cumpărat o cartelă (sau card) care e valabilă o oră şi ai validat-o la ora 9.00, atunci ai dreptul să circuli cu orice mijloc de transport în intervalul de o oră.
După expirarea acestui timp, adică la ora 10.00, trebuie să cumperi altă cartelă dacă vrei să continui călătoria. Acest sistem funcţionează de mai mulţi ani, cu succes, în oraşe europene precum Viena, Praga, Lisabona, Amsterdam şi Roma.
În teorie, această idee nu sună prea bine. În practică, ea poate avea succes în măsura în care RATB, Metrorex şi operatorii privaţi din Bucureşti şi Ilfov reuşesc să-şi optimizeze rutele şi să creeze staţii unde să cobori şi să iei rapid alt mijloc de transport.
Varianta 2
Fiindcă întotdeauna există şi un plan B, specialiştii iau în calcul să introducă mai multe tipuri de abonamente şi titluri de transport. Acestea vor costa în funcţie de zona în care vor circula mijloacele de transport.
Pentru a exemplifica, imaginează-ţi zona metropolitană Bucureşti-Ilfov „umplută" cu patru cercuri concentrice. Ei bine, cu 5 lei, să zicem, vei avea acces la orice vehicul RATB, metrou şi maxi-taxi care circulă în cel mic, aflat în zona centrală a Capitalei.
Cu 8 lei poţi merge în limita indicată de cel de-al doilea, cu 12 lei poţi călători în jurul întregului oraş, iar cu 16 lei vei putea merge cu orice vehicul până în judeţul Ilfov.
Sistemul e deja funcţional în oraşe europene ca Munchen, Madrid, Frankfurt şi Barcelona. Varianta aceasta are şi un defect: pentru un drum centru-aeroport (dacă e în afara oraşului, cum e cazul aeroportului din Munchen) eşti obligat să plăteşti cel mai scump tip de bilet (cel aferent cercului 4).
Doina Anca Vasilescu, 56 de ani: „Merg des cu RATB-ul aşa că îmi vine în ajutor decizia de a introduce un tichet unic. Era mai bine să se gândească mai demult la asta pentru că nu mai aveam portofelele pline de atâta hârtie inutilă".
Mihaela TeOdorescu, 22 de ani: „Mă bucur pentru că va fi mult mai bine pentru călători. Este mult mai accesibil aşa, nu trebuie să mai încarc de-o mie de ori cardul. Sper să fie un preţ convenabil, pentru a-şi permite toată lumea".
Călătoria va fi mai scumpă decât acum
Reprezentanţii Autorităţii Metropolitane de Transport, ai RATB şi Metrorex nu au stabilit încă preţul călătoriei şi al abonamentelor după aplicarea acestui sistem unic.
„Va fi un cost mediu, echilibrat, puţin mai ridicat decât în prezent, dar care va fi avantajos pentru călători”, ne-a spus Gheorghe Udrişte, directorul Metrorex. În prezent călătoria cu RATB e 1,3 lei, cea cu metroul e 2 lei, iar pe maxi-taxi biletul costă între 1,5 şi 2,5 lei.