Uite ce teste îi aşteaptă pe elevi de anul viitor!
În felul acesta, şcolarii vor învăţa din clasele primare cum arată un chestionar de teste, iar la examene ar trebui să ştie deja ce au de făcut pentru o notă mare.
Notele nu vor fi trecute în catalog
„Este bine pentru profesori, părinţi şi minister să cunoască la ce nivel sunt cunoştinţele elevilor. Să ştim ce nu merge şi să rezolvăm din timp", ne-a spus spus Remus Pricopie, ministrul educaţiei.
„Metodologiile de evaluare sunt elaborate şi vor fi făcute publice de Ministerul Educaţiei foarte curând. Vom publica şi modele de subiecte, pentru simulări acasă sau la şcoală. Testele vor fi programate la începutul anului 2014, pentru elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a. Subiectele vor fi după model internaţional PISA (n.r. Programme for International Student Assessment), din care să reiasă dacă elevii ştiu matematică, ştiu să rezolve probleme reale ce pot fi întâlnite în viaţa adultă, dacă se descurcă la citire şi lectură, iar la clasele mari vor fi întrebări şi din ştiinţe", ne-a declarat ministrul Remus Pricopie.
Pentru ca elevii şi părinţii să nu fie stresaţi din pricina acestor teste, nu se vor pune note în catalog, dar rezultatele vor fi evaluate la nivel naţional şi internaţional.
Subiectele, după model internaţional
Va fi o surpriză modul de formulare a întrebărilor, o noutate pentru şcolile româneşti. Astfel de testări se făceau pe un eşantion reprezentativ pe ţară, circa 5.500 de elevi, şi doar la clasa a VI-a. Uite cum ar putea arăta problemele.
Unul din modelele de subiecte se numeşte «Mersul». „Imaginea prezintă urmele paşilor unui om. Petrică face 70 de paşi într-un minut. Care este lungimea paşilor lui? Aplică formula şi pentru mersul lui Vasile, care are lungimea pasului de 0,80 metri. Ce viteză are mersul lui Vasile, în metri pe minut şi km pe oră? Arată cum ai calculat.
O altă întrebare după model PISA este numită «Zarurile». În tr-o imagine se văd şase zaruri, notate de la (a), la (f). Există o regulă pentru toate zarurile: numărul total de puncte de pe două feţe opuse ale fiecărui zar este întotdeauna şapte. Scrie în fiecare căsuţă numărul de puncte de pe partea de jos a zarurilor.
Un alt model de subiect se numeşte «Tâmplarul». Acest test are următorul enunţ: un tâmplar care are 32 metri de cherestea vrea să construiască un gard în jurul uneiclădiri. Se dau patru scheme ale terenului grădinii. Alegeţi schema care arată cum trebuie construit gardul, din cei 32 de metri de cherestea.