5 semne că mănânci prea mult zahăr

6 noiembrie 2021
article img
Foto: Unsplash.com

Vrei să ai un stil de viaţă sănătos, cu o alimentaţie echilibrată şi multă mişcare? Înseamnă că ai renunţat la dulciuri, produse despre care nutriţioniştii avertizează că au efecte nocive asupra organismului. Însă zahărul stă ascuns şi în alte alimente. Află dacă e cazul să-ţi revizuieşti total dieta.

Ambele soiuri de zahăr (alb şi brut) aduc un aport caloric similar. De exemplu, o linguriţă (patru grame) fie de zahăr brun, fie de zahăr alb are undeva la 15-16 calorii. În timp ce cristalele de zahăr alb rafinat sunt, practic, calorii goale, cel brun conţine minerale precum fier, calciu, potasiu şi magneziu, datorită melasei. Însă aceste concentraţii de nutrimente sunt atât de nesemnificative încât nu vor aduce beneficii sănătăţii tale. Pâinea, iaurturile, cerealele, mezelurile, sosurile sau ketchup-ul se află pe lista neagră a alimentelor care conţin zahăr. Desigur, în cantintăţi mult mai mici decât o prăjitură, însă demne de luat în seamă. Iar cel care te anunţă că ai depăşit limita de dulciuri este propriul organism, care te avertizează prin următoarele semne: 

Lipsa de energie 

Dacă ai permanent o senzaţie de oboseală, cu siguranţă consumi prea mult zahăr. Alimentele bogate în zahăr îţi oferă pe moment energie, apoi vei rămâne fără vlagă pe tot parcursul zilei. Acestea cresc brusc nivelul insulineri şi de aceea pe moment ai energie, însă când nivelul acesteia scade, apare senzaţia de slăbiciune. 

Creştere în greutate 

Zahărul nu induce o senzaţie de saţietate, iar cu cât consumăm mai mult, cu atât mai multe calorii furnizăm organismului. Zahărul declanşează eliberarea de insulină, care transportă zahărul la organele corpului, pentru a se folosi energia. Prin urmare, consumul excesiv de zahăr trimite un mesaj către creier pentru a produce mai multă insulină.  În acest caz, în timp, apare rezistenţa la insulină,  organismul nemaifiind capabil să reacţioneze la valorile normale şi nemaiputând să folosească zahărul după cum este necesar. Rezistenţa la insulină este legată de creşterea în greutate, obezitate şi diabet. 

Răceală şi gripă 

Consumul excesiv de zahăr slăbeşte sistemul imunitar, acesta fiind vulnerabl la răceli, viruşi şi boli cronice. Dacă reduceţi consumul de zahăr, se diminuează riscul acestor probleme. 

Cearcăne şi probleme ale pielii 

Nici pielea nu scapă de efectele nocive ale zahărului. Zahărul produce inflamaţii ale pielii, cum ar fi acnee, eczeme, uscăciunea tenului. Dacă reduceţi aportul de zahăr, aceste probleme vor dispărea. Potrivit specialiştilor, aportul excesiv de alimente dulci ar putea provoca, de asemenea, cearcăne şi pungi sub ochi. Ţine cont că zahărul interacţionează negativ cu colagenul şi elastina şi poate determina îmbătrânirea prematură a pielii. 

Depresie şi anxietate 

Zahărul proate provoca schimbări bruşte de dispoziţie. Pe lângă depresie şi anxietate, poate să îţi înceţoşeze gândirea şi să determine apariţia stresului, conform alegesanatos.ro.