Deshidratarea, cea mai periculoasă afecţiune de sezon. Sfaturi pentru a o preveni

19 iulie 2013

Cauzele acestui disconfort se datorează consumului redus de apă sau pierderii de lichide din corp prin transpiraţie, diaree, vomă sau prin eforturi fizice.

Cum se manifestă?

O hidratare precară a corpului se manifestă printr-o senzaţie de oboseală accentuată şi prin crampe musculare. În mod obşnuit, corpul absoarbe lichide din sânge sau din alte ţesuturi ale organismului.

Când corpul este deshidratat nu mai poate să asigure cantitatea necesară de lichid pentru ca sângele să circule normal şi în acest caz poate să apară starea de şoc.

Ce consecinţe are?

Deshidratarea corpului determină creşterea metabolismului care aduce modificări la nivelul tegumentelor, începând cu descuamarea pielii şi până la arsurile grave ale acesteia. Dacă în zilele toride trebuie să prestezi diferite activităţi fizice intense, metabolismul tău se accelerează, iar energia eliberată se transformă în căldură şi influenţează temperatura organismului, până la apariţia şocului termic, care este fatal pentru celulele nervoase.

Corectează deficitul de lichide

O băutură ideală pentru rehidratare este apa minerală care trebuie s-o consumi în locul apei de la robinet, cu condiţia ca aceasta să nu conţină mult sodiu, deoarece creşte diureza. Foarte bune pentru rehidratare sunt sucurile speciale pentru sportivi.

Bea mai multe lichide ca de obicei (chiar şi trei litri pe zi); preventiv bea lapte bătut sau kefir, înainte de a simţi senzaţia de sete. Consumă mai puţină cafea şi ceai verde, pentru că în timpul verii soarele este o alternativă a acestor stimulente".

Deshidratarea organismului înseamnă nu numai pierderi de apă, ci şi de vitamine şi de minerale, de aceea specialiştii recomandă creşterea aportului de fructe şi de legume.

"Fructele care conţin vitaminele A şi C, precum şi antioxidanţi sunt benefice deoarece protejează pielea şi regenerează epiderma.

Să amintim câţiva antioxidanţi de seamă pentru organism şi sursele în care îi găsim: Betacarotenul (sau provitamina A) se găseşte în aproape toate legumele şi fructele colorate în portocaliu: morcovi, pepene galben, dovleac şi mango.

De asemenea, unele legume verzi cum ar fi spanacul, salata verde şi varza creaţă conţin betacaroten.

Luteina, un antioxidant asociat adesea cu sănătatea ochilor, se găseşte din belşug în gălbenuşul de ou şi în legume verzi: napi, gulii, mazăre, broccoli, salată verde, varză şi spanac.

Licopenul, un antioxidant puternic, se găseşte în roşii, în pepenele verde, în caise, grepfruit roz şi în portocalele roşii. Specialiştii estimează că aproape 90% din aportul de licopen din alimentaţie se obţine din roşii. Seleniul este un mineral, dar în compoziţia sa există o enzimă antioxidantă..

Orezul şi grâulde exemplu, sunt surse importante de seleniu. În schimb, sunt contraindicate meniurile cu un aport caloric prea mare şi consumul de alcool în exces, deoarece acestea grăbesc procesul de deshidratrare şi vasodilataţia", precizează Eugen Giurgiu, doctor în biochimie cu competenţe în fitoterapie şi nutriţie.

Copiii se deshidratează foarte repede

Nou-născuţii şi copiii mici riscă să se deshidrateze foarte repede prin pierderea de lichide sau prin consumul insuficient al acestora. Sistemul imunitar al unui copil nu este bine dezvoltat; de aceea riscul ca acesta să contacteze o afecţiune care cauzează diaree şi vomă este crescut.

Atunci când petrec mai multă vreme în aer liber şi copiii mai mari se deshidratează foarte repede în timpul verii. Deseori, părinţii descoperă târziu cauzele disconfortul fizic cu care se confruntă copilul lor.

Abia când se instalează efectele deshidratării, părinţii intră în alertă.. Copiii trebuie învăţaţi să consume lichide înaintea sau la sfârşitul unei activităţi care solicită un efort intens.

Indicii care dovedesc că organismul copilului este deshidratat:

Are gura uscată şi lipicioasă, are senzaţia de sete, îl doare capul, este foarte obosit şi confuz. În astfel de cazuri, atât părinţii, cât şi profesorii sau antrenorii care-i însoţesc pe copii la diverse activităţi, trebuie să acţioneze foarte prompt: copilul trebuie hidratat doar cu apă şi nu cu sucuri şi trebuie aşezat cât mai comod, la umbră.

Motive întemeiate pentru a bea suficientă apă

- Apa nu are calorii, de aceea nu ne îngraşă; în schimb, apa energizează muşchii; - Deoarece corpul nostru pierde apă prin transpiraţie, prin urină şi prin respiraţie, trebuie să bem zilnic cel puţin „o porţie" de doi litri de apă - Sportivii trebuie să recupereze şi fluidele pierdute prin mişcare. - Şi vârstnicii trebuie să consume lichide, chiar dacă nu au senzaţia de sete, pentru că şi ei se deshidratează foarte uşor.

Prevenţie

Evitaţi consumul apei provenite din fântâni nesupravegheate, deoarece aceasta poate să conţină o cantitate mare de nitriţi.

fuego iubita2 png
andrei stefanescu iubita3 png
cub pepe png
andreea balan (1) jpg
razvan si irina fodor
kourtney kardashian travis barker (1) jpg
image
adevarul.ro
image
adevarul.ro
calendar ortodox 2021 24 mai sfantul cuvios simeon cel din muntele minunat gabriel toma chituc jpeg
bentley copy jpg
sandra parlamentara copy jpg
regina elisabeta
salvamari 0 jpeg
Experţi în armamentul nuclear: Putin recurge la ameninţarea nucleară pentru a evita intervenţia directă a NATO în Ucraina jpeg