1917, 1 ianuarie, ora 1.00. Cea mai mare tragedie feroviară din lume are loc în România

20 iulie 2024 7:44   Fapt divers
Ultima actualizare:

În noaptea de Revelion 1916-1917, la o oră după miezul nopții, în România avea să se petreacă unul dintre cele mai mari dezastre feroviare din istoria umanității. Cele mai multe date statistice vorbesc despre 1000 de morți și contrazic cifrele mult mai mici din rapoartele autorităților. Accidentul feroviar de la Ciurea rămâne cea mai mare catastrofă feroviară din istoria României și a doua din lume până în zilele noastre

Ce s-a întâmplat la Ciurea

„Catastrofa de la Ciurea” este numele accidentului feroviar din data de 31 decembrie 1916 în care au murit aproximativ 1000 de persoane, civili si militari.

Contraofensiva armatei germane începută în septembrie 1916 şi ocuparea ulterioară a Bucureştiului au determinat un exod masiv al populaţiei către nordul Moldovei.

Un convoi militar alcătuit dintr-o garnitură de 26 de vagoane a plecat din Galați cu destinația Iași. Pe lângă faptul că dimensiunea trenului era neobișnuită, acesta era și supraîncărcat. Unii dintre pasageri erau pe acoperiș, alții pe scări sau pe tampoanele de legătură.

La ora 1.00, la o oră de la trecerea în anul 1917, avea să se producă catastrofa. Trenul, remorcat de două locomotive, a rămas fără frâne pe o porţiune în pantă a căii ferate dintre gările Bârnova şi Ciurea.

Mecanicii au încercat din răsputeri să semnalizeze acustic problema controlorilor din vagoane, însă din cauza aglomeraţiei extreme, aceştia n-au putut ajunge să acţioneze frânele de mână cu care erau dotate vagoanele.

La semnalele acustice lansate în disperare de mecanicii locomotivei, s-au sesizat angajaţii căilor ferate din staţia Ciurea.

Ei au activat un macaz, astfel încât trenul să intre pe linia 2 şi să se evite coliziunea cu o garnitură formată din vagoane cu păcură care staţionau pe linia 1.

Tragedia. Ciocnirea și explozia uriașă

Trenul avea însă viteză mare și pe linia 2 au reușit să intre doar locomotiva și primul vagon, celelalte vagoane s-au ciocnit de cisternele de combustibil, declanşând o explozie şi un incendiu enorm.

Trenul a ars ca o torţă în mai puţin de două ore. Foarte puţine dintre victimele accidentului au mai putut fi identificate.

Nu a existat o anchetă oficială și dat fiind contextul războiului, autorităţile au luat decizia de a îngropa trupurile carbonizate într-o groapă comună săpată în apropiere de Gara Ciurea, la o distanţă de 500 de metri de clădirea gării.

Autoritățile au transmis cifre mult mai mici 

Nici în ziua de azi nu se știe exact câți oameni au murit la Ciurea. Cele mai multe date istorice arată că peste 1.000 şi-au pierdut viaţa în această catastrofă. Autoritățile de atunci au raportat însă mai puțin de 400 de morți și peste 750 de răniți, dar au fost multe voci care au spus că autoritățile au căutat să limiteze percepția dezastrului.

Din punct de vedere al atestării istorice, acesta este cel mai mare accident feroviar din istoria României și al doilea din lume.

Pe 26 decembrie 2004, în Sri Lanka a avut loc cea mai mare tragedie feroviara cu peste 1 700 de victime. Trenul a fost lovit de un tsunami cauzat de un cutremur.

Mai multe