Aeroportul fantomă de 200 de milioane de euro. Gata de ani buni, dar fără zboruri și fără oameni

18 decembrie 2025 19:33   Fapt divers

Un aeroport nou, construit cu peste 200 de milioane de euro, stă aproape complet nefolosit. Deși are o capacitate impresionantă și ar fi trebuit să devină un punct-cheie pentru regiune, aici nu aterizează avioane și nu circulă pasageri, iar scopul său real ridică numeroase semne de întrebare.

Aeroportul, descris drept unul dintre cele mai costisitoare proiecte de infrastructură din zonă, poate deservi până la 400.000 de persoane. Cu toate acestea, nu generează profit, nu are curse regulate și nu este utilizat în scop turistic. Utilitatea sa pare neclară, mai ales în contextul în care orașul pe care ar trebui să îl deservească se confruntă cu probleme mult mai urgente.

Construcție controversată în Gwadar

Este vorba despre cel mai nou și mai scump aeroport din Pakistan, New Gwadar International Airport. Construcția sa a costat peste 200 de milioane de euro, însă nimeni nu poate spune cu exactitate când va fi inaugurat oficial și când va începe să funcționeze la capacitate normală.

Încă de la început, proiectul a fost unul controversat. Autoritățile susțin că aeroportul va aduce beneficii importante orașului Gwadar, însă, în realitate, schimbările sunt greu de observat. Situația locală rămâne una dificilă: orașul nu este conectat la rețeaua națională de electricitate și este nevoit să importe energie din Iran sau să se bazeze pe panouri solare. În plus, există probleme serioase legate de apa potabilă, care este insuficientă pentru cei aproximativ 90.000 de locuitori.

În aceste condiții, pare greu de crezut că principala nevoie a orașului a fost construirea unui aeroport de asemenea dimensiuni. Totuși, proiectul are câțiva beneficiari clari. Azeem Khalid, expert în relații internaționale specializat pe relațiile Pakistan–China, a explicat faptul că scopul aeroportului este unul evident. Potrivit acestuia, infrastructura nu este destinată populației locale.

Acest aeroport nu este pentru Pakistan sau Gwadar. Este pentru China, astfel încât cetățenii chinezi să aibă acces securizat la Gwadar și Balochistan”, a declarat Khalid la începutul acestui an, potrivit publicației CNN.

Prezență militară și securitate ridicată

În ultimii zece ani, China a investit miliarde de dolari în regiunea pakistaneză Balochistan, realizând o legătură strategică între provincia sa vestică, Xinjiang, și Marea Arabiei. Acest traseu este cunoscut sub numele de Coridorul Economic China–Pakistan.

Pentru a proteja investițiile chineze, Pakistanul și-a consolidat prezența militară în Gwadar. Orașul este plin de puncte de control, sârmă ghimpată, trupe, baricade și turnuri de observație. În plus, drumurile sunt închise câteva zile pe săptămână pentru a permite deplasarea lucrătorilor chinezi în condiții de siguranță.

În anii ’70, Pakistanul era o destinație populară pentru călătorii aventuroși, fiind inclus pe celebrul „hippie trail”, un traseu alternativ din Europa către Asia de Sud. Deceniile de instabilitate au pus însă capăt acestui fenomen, iar turiștii au devenit mult mai reticenți în privința vizitării țării.

La începutul anului trecut, compania aeriană națională Pakistan International Airlines a reluat zborurile către Europa, după o interdicție de patru ani impusă din motive de siguranță. Au fost reluate cursele spre Paris, iar autoritățile iau în calcul deschiderea unor zboruri către Oslo, Copenhaga, Barcelona, Londra, Manchester și Birmingham.

Mai multe