Povestea visului spaniol transformat într-un mare eșec: aeroportul de un miliard de euro și oferta ridicolă a chinezilor

Ultima actualizare:

În Europa ultimelor două decenii, câteva proiecte de infrastructură au devenit simboluri ale ambițiilor depășite și ale investițiilor prost direcționate. Unul dintre cele mai sonore exemple este aeroportul Ciudad Real. Promovat drept viitor hub aerian internațional, acest uriaș aeroport din Spania a fost prezentat ca soluție pentru aglomerația din Madrid, însă a ajuns rapid un simbol al risipei și al planificării greșite.

Aeroportul Ciudad Real din Spania. Sursă foto: wikimedia
Aeroportul Ciudad Real din Spania. Sursă foto: wikimedia

Ciudad Real are un terminal proiectat să primească până la 10 milioane de pasageri anual și una dintre cele mai lungi piste din Europa. Azi, i se spune „aeroportul fantomă”, scrie Mirror.

„Aeroportul-fantomă” al Spaniei

Ciudad Real Central a fost inaugurat în 2009, în timpul freneziei de construcții care a cuprins Spania în anii 2000. Cu una dintre cele mai lungi piste din Europa și un terminal proiectat pentru zece milioane de pasageri anual, aeroportul trebuia să devină un magnet pentru companiile aeriene low-cost și o alternativă reală la Madrid.

Aproape nimic nu a funcționat conform planurilor. Amplasat la 200 de kilometri de Capitală, aeroportul nu a reușit să atragă nici fluxul de pasageri, nici interesul companiilor.

Legătura feroviară de mare viteză, promisă ca element-cheie al proiectului, nu a fost construită niciodată.

Obiecțiile legate de mediu au amânat, de asemenea, lansarea sa cu ani de zile, ceea ce a dus la creșterea cheltuielilor și la slăbirea progreselor inițiale. Companiile aeriene au devenit rapid sceptice cu privire la această inițiativă, iar Air Berlin, Air Nostrum și Ryanair, care inițial lansaseră rute către aeroport, le-au retras pe toate din cauza cererii scăzute.

În mai puțin de trei ani de la inaugurare, aeroportul a fost închis.  rămăsese complet fără zboruri regulate.

Construit cu un miliard de euro, vândut cu 56 de milioane de euro

Compania care administra proiectul acumulase peste 300 de milioane de euro datorii și a intrat în faliment în 2012. În același an, operațiunile au fost oprite, iar aeroportul a fost scos la vânzare cu un preț inițial de 100 de milioane de euro, un sfert față de cât costase construcția.

Nici acest preț nu a atras investitori. Oferta care a făcut furori la vremea ei – 10.000 de euro din partea unui grup de investiții chinez – a fost respinsă, dar a transformat Ciudad Real într-un subiect de glume la nivel internațional.

După ani de negocieri eșuate și litigii, aeroportul a fost în cele din urmă vândut în 2018 pentru aproximativ 56 de milioane de euro.

În 2019, a fost redeschis, însă nu pentru pasageri. Astăzi, funcționează ca centru de depozitare, mentenanță și dezmembrare aeronave. În pandemie, a găzduit temporar zeci de avioane ținute la sol, dar nu a mai revenit niciodată la vocația pentru care fusese construit.



Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
BeFunky collage   2025 12 13T145745 068 jpg
Arizona State University jpg
test jpg
vegetable basket 349667 1280 jpg
zahar  jpg
ceausescu pantofi guban jpg
loc munca jpg
ananas rosu jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net