Apartament inundat de la o țeavă spartă. Cine trebuie să achite toate reparațiile și daunele materiale: „Am fost în aceeași situație”
O situație întâlnită tot mai des în blocurile din România ridică întrebări importante despre răspunderea în caz de daune produse de avarii la instalațiile comune: cine trebuie să plătească atunci când un apartament este inundat din cauza unei țevi sparte?
O situație recentă postată pe Reddit a atras atenția utilizatorilor, care discută despre responsabilitatea în cazurile în care un apartament este inundat din cauza unei avarii la conducta principală de apă. Internautul a povestit că locatarul afectat cere ca asociația de proprietari să suporte costurile reparațiilor și alte taxe, însă suma solicitată este considerabilă și situația ridică multe întrebări legale și practice.
„Cine trebuie să plătească pentru un apartament inundat de la o țeavă spartă? - înaintare proces. Hello. Acum câteva luni, s-a spart o țeavă la subsol la un apartament, iar ca rezultat a fost inundație și pierderi materiale foarte mari. Menționez că subsolul era inițial garaj care a fost reamenajat, nu știu exact cum funcționează, dar am înțeles că era închiriat și intabulat în legalitate. Locatarul vrea să îi plătească asociația toate reparațiile+alte taxe.
Doamna a trimis o notificare pe cale legală care spune că avaria a survenit de la conducta principală de apă - parte comună a codominului. Dânsa nu era acasă când s-a întâmplat și apa a curs măcar câteva ore/o zi sau două, până a observat cineva ceva.
E vorba de o sumă imensă, ar veni mai mult de 2.000 de lei/apartament, fără a include muuulte onorarii pe lângă (avocat, expert tehnic evaluator, executor etc.) Nici nu știu unde să caut.
Vă mulțumesc”, este postarea de pe Reddit făcută de o româncă.
Cine plătește pagubele cauzate de o țeavă spartă?
Internauții au răspuns cu experiențe proprii și recomandări concrete pentru gestionarea situației, de la implicarea asigurărilor, la rolul asociației și cadrul legal aplicabil:
„Am fost în aceeași situație. Asociația a plătit pagubele, forțată de compania mea de asigurare (eu am vorbit cu asigurarea mea, ei au contactat asociația). Nu am avut nevoie de avocat”.
Un alt internaut a spus: „După ce țeava de apă s-a spart pe coloană, au fost inundate holul și o cameră, plus pagube minore la bunuri. Parchetul și zugrăvitul au fost făcute printr-o firmă agreată de Groupama, eu nu am plătit nimic. Bani nu am primit deloc, deoarece nu am avut chitanță la singurul covor care s-a distrus (oricum era vechi). Nu știu cum se face dacă vrei să îți repari singur paguba. Totul a durat cam 3 luni, până când firma de construcții a terminat totul. Teoretic, aș fi putut pleca din casă și să cer despăgubiri de la asociația de locatari (ața am fost sfătuit de cel de la asigurare) - dar bănuiesc că asta e doar o șmecherie a firmei să mai ciupească niște bani de la asociație”.
Un utilizator a scos în evidență responsabilitatea asociației și cadrul legal: „Pentru cazuri de genul acesta ar fi fost ideal ca asociația să fi avut o asigurare facultativă de bloc, care acoperă exact astfel de daune. Dar bănuiesc că nu s-a dorit «cheltuiala inutilă». Dacă a fost într-adevăr o țeavă comună spartă, responsabilitatea cade pe asociație. Modul în care se vor găsi fondurile – fie din rezerve, fie dintr-o minune – e partea a doua.
Oricum ar fi, prin procesul inițiat de avocatul păgubitei sau prin acțiunea asiguratorului ei (dacă are poliță facultativă), tot asociația va fi cea care va trebui să plătească.
Vedeți legea Legea 196/2018:
Art. 31 – «Sunt părți comune toate părțile din clădire și instalațiile care, prin natura sau destinația lor, sunt folosite de toți proprietarii (…) conductele de apă, gaze, canalizare, încălzire etc. până la punctele de separație către apartamente»
Art. 33 alin. (3): «Asociația de proprietari răspunde de întreținerea, repararea, exploatarea, reabilitarea și modernizarea părților comune din condominiu»
Art. 35 alin. (1): «Proprietarii răspund civil pentru daunele cauzate prin acțiunile sau inacțiunile lor»”.
Altul a menționat necesitatea expertizei tehnice și evaluarea pagubelor:
„Situația descrisă ridică aspecte de răspundere civilă delictuală pentru pagube cauzate de avarii la părți comune. În primul rând, notificarea trebuie analizată în detaliu, iar asociația poate solicita expertiză tehnică pentru a stabili cauza exactă și proporția răspunderii. Suma aceea imensă trebuie și justificată. Corect ar fi sa apelați la instanță să stabilească un expert valoarea pagubei”.
„Sunt intrigat de două aspecte din toată povestea: 1. Spațiul respectiv care are un contract de vânzare-cumpărare, care este intabulat și asigurat, deci totul legal, voi ceilalți proprietari îl considerați ilegal acolo pentru că a spus cineva că așa ar fi și din cauza asta nu doriți să plătiți daunele produse, nu?
2. Președintele de asociație, care este persoana aleasă de către ceilalți proprietari să fie reprezentantul asociației și care probabil nici nu este remunerat pentru această calitate, ar trebui să plătească pentru această pagubă deoarece, în accepțiunea ta, el ar trebui să verifice în fiecare moment al zilei instalațiile din bloc, adică ar trebui zilnic să vină prin casele voastre și să vă încalce proprietatea, lucru pe care nici măcar organele de control ale statului nu pot face fără acordul dumneavoastră sau fără un mandat?
Este foarte clar că traiul la comun este extraordinar de greu, iar proprietarii nu-și cunosc drepturile, dar mai ales nu-și cunosc obligațiile legale”, a adăugat un alt internaut.