DOCUMENT. Mesajul disperat de pe Titanic și marea greșeală a telegrafistului care a transmis alt cod în loc de SOS

5 iulie 2023 6:54   Fapt divers
Ultima actualizare:

Multă vreme s-a crezut că semnalul de ajutor SOS se traduce prin „Save our souls”, care înseamnă „Salvați sufletele noastre”. În realitate, povestea este alta, iar, la început, mesajul codificat era compus din alte trei litere, CQD, ultima venind de la cuvântul „danger” (pericol). Din păcate, radiotelegrafistul de pe Titanic, a ultilizat mult prea târziu semnalul SOS, transmițându-l pe cel vechi care nu a fost luat în seamă. Mai jos, întreaga poveste și documentul.

Cum a apărut semnalul S.O.S

Semnalul SOS, transmis prin intermediul Codului Morse, este un apel universal de ajutor din data de 1 iulie 1908.

"Multe persoane consideră că semnalul radio S.O.S. provine de la expresia în limba engleză „Save our souls”, care înseamnă „Salvați sufletele noastre”. Cu toate acestea, acest lucru nu este complet adevărat. Adevărata poveste a semnalului S.O.S. este următoarea: la începutul secolului al XX-lea, compania 'MARCONI' - care avea monopol asupra stațiilor de radiotelegrafie instalate pe navele maritime engleze și italiene - a stabilit că toate aceste nave sunt obligate să utilizeze semnalul de pericol pe mare 'CQD', care constă în apelul general 'CQ' urmat de prima literă a cuvântului „Danger”", scrie Historia.ro care îl citează pe căpitanul Mircea Ionescu, primul lider al "Grupului de Intervenții și Salvare Navală al portului Constanța", decedat în 1987.

. . . _ _ _ . . .

La conferința internațională de radiotelegrafie desfășurată în Berlin în 1906, care a adunat reprezentanți din 28 de state, unul dintre subiectele discutate a fost stabilirea unui semnal universal pentru pericol pe mare. Compania Marconi a propus utilizarea semnalului "CQD". Cu toate acestea, propunerea a fost respinsă deoarece "CQD" putea fi ușor confundat cu apelul "CQ-". Reprezentantul unei companii germane a sugerat semnalul "SOE" (. . . _ _ _ . . .), dar acesta a fost, de asemenea, respins deoarece litera "E", care era reprezentată prin punct în telegrafie, era dificil de utilizat și înțeles în cazul unei recepții slabe. În acel moment, unii delegați au propus înlocuirea literei "E" cu litera "S" pentru a obține un semnal ritmic și ușor de înțeles. Astfel a luat naștere celebrul SOS (. . . _ _ _ . . .).

Greșeala radiotelegrafistului de pe Titanic: A transmis CQD în loc de SOS

Cu toate că semnalul telegrafic internațional S.O.S. fusese adoptat oficial, unii radiotelegrafiști au continuat să folosească vechiul semnal "CQD" pentru o perioadă de timp. 

Prin analizarea succesiunii transmisiunilor Morse de pe Titanic, s-a descoperit cel puțin o greșeală comisă de către telegrafistul șef, probabil din cauza stării generale de panică. Consemnările sale au fost preluate de publicația "Marina noastră", conform Historia.ro.

La data de 2 aprilie 1912, când Titanicul a părăsit docurile "Harland and Wolff" din Belfast, cei doi operatori de radiotelegraf, Jack Phillips, în vârstă de 25 de ani, și secundul său Harold Bride, în vârstă de 22 de ani, erau deja la bord.

În tragică noapte de 14 aprilie 1912, când Titanicul se afla în Atlanticul de Nord, cei doi radiotelegrafiști transmitau cu asiduitate diverse mesaje private ale pasagerilor de la Clasa I către țărm. În același timp, mai multe nave avertizau Titanicul cu privire la prezența unui câmp de gheață în derivă care se apropia dinspre Groenlanda spre sud, purtat de Curentul Labrador.

În dimineața zilei de 15 aprilie 1912, radiotelegrafistul șef de pe transatlanticul Titanic transmitea cu disperare semnalul de pericol "CQD" și semnalul de avarie "MGY". Radiotelegrafistul secund l-a sfătuit să folosească noul semnal internațional "SOS". De la acel moment, radiotelegrafistul șef a început să transmită "SOS", iar mai multe nave au plecat imediat în ajutorul Titanicului.

Copia mesajului de ajutor transmis de pe Titanic prin intermediul staţiei Marconi

Echipajul a zărit muntele de gheaţă foarte târziu, la doar câteva sute de metri distanţă de prova navei pe direcţia de mers, moment în care, secundul Will Murdoch, aflat la comandă, a ordonat timonierului „hard-a-starboard” şi „stop engine, full astern”.

Mai multe