Simbolul venirii primăverii, transformat într-o afacere profitabilă. Despre ce vânzări record este vorba

1 martie 2023 19:37   Fapt divers

1 Martie se transformă într-o afacere tot mai profitabilă de la an la an. Mărțișoare, flori și bijuterii, toate se cumpără într-un număr record. Calculele arată că doar vânzările de flori se apropie, la începutul acestei luni, de 32 milioane de euro.

Peste 3.000 de firme se bat pe o piață în care luna martie reprezintă apogeul vânzărilor de peste an, arată un studiu recent realizat de compania de consultanță Frames. Probabil că în zilele următoare buchetele de flori vor fi produsul de sezon cel mai bine vândut în România, astfel că până pe 8 martie vor fi vândute peste 2,3 milioane de buchete de flori.

Estimarea ia în calcul că la oraș, mediul în care se vând peste 90% din flori, locuiesc 4,56 de milioane de femei cu vârsta de peste 18 ani și că măcar jumătate dintre doamne și domnișoare vor primi un buchet de flori în această periodă, la un preț mediu de 70 de lei, arată Frames. 

Cerere mare, creșteri de prețuri 

Cine şi-a permis un cadou mai scump, a ales magazinele de bijuterii. ,,Vindem aproximativ câteva mii de mărţişoare în toată luna martie", a declarat proprietarul unui magazin de bijuterii, pentru Osbervatornews.ro. Dincolo de cheltuielile de 1 Martie, tradiţia nu are preţ. Mărţişorul e parte din istoria noastră, iar din 2017, micul simbol care vesteşte primăvara este inclus în lista patrimoniului imaterial al UNESCO.

Legenda Mărțișorului

Fie că are formă de floare, fluture, bănuţ sau chipuri zâmbitoare, mărţişorul este motiv de bucurie pentru orice doamnă sau domnişoară. Micul obiect prins într-un şnur alb cu roşu care este pus în piept de către femei la începutul lunii martie şi poartă numele de mărţişor este simbolul venirii primăverii.

Tradiţia asociază legenda cu Baba Dochia, o femeie care a trăit cu mulţi ani în urmă. Se spune că aceasta avea o fiică vitregă pe care nu o îndrăgea. Într-o zi de iarnă geroasă, Baba Dochia şi-a trimis fiica la râu să spele o haină foarte murdară, bătrâna sperând că tânăra nu va reuşi să-i scoată faţă. Pentru că nu reuşea să o spele, tânăra începu să plângă cu lacrimi amare. Şi cum încerca ea să frece haina murdară, a apărut un bărbat tânăr şi frumos pe nume Mărţişor care a întrebat-o de ce plânge.

Fata i-a povestit tânărului ceea ce i se întâmplă, iar Mărţişor i-a spus ca posedă o putere magică şi i-a oferit acesteia o floare cu petale roş-albe şi a îndemnat-o să mai spele încă o dată veşmântul şi apoi să se ducă acasă. Când a ajuns fata acasa haina era albă ca si neaua. Batranei Dochia nu i-a venit să credă că haina era curată. Când a văzut însă floarea în părul fetei, Baba Dochia a întrebat-o: „De unde ai floare, căci este încă iarnă?”. Văzând că tânăra nu răspunde, baba a plecat chiar ea pe munte să se convingă că a venit primăvara.  Baba Dochia nu a uitat să-şi ia cu ea oile, dar şi nelipsitele 12 cojoace.

Potrivit legendei, umblând cu oile prin pădure, baba torcea lână din furcă şi găsind o para (ban vechi, de origine turcească) i-a făcut o bortă, legând-o cu un fir de lână… De atunci a apărut obiceiul mărţişorului. Renunţând la cojoace unul câte unul, peste Dochia şi oile sale a venit iarna chiar când baba a crezut că este primăvară. Un ger năprasnic a făcut ca bătrâna şi oile sale să îngheţe, transformându-se, conform legendei, în stane de piatră. Rocile se pot observa şi astăzi pe muntele Ceahlău şi sunt o mărturie vie a acestui mit românesc.

Mai multe