Tânăra care a spus „adio” programului 9-17 și și-a triplat salariul. Cum a fost posibil?
Epuizată de ritmul solicitant din agențiile de PR, Rachael De Foe a luat o decizie curajoasă la sfârșitul anului 2019: și-a dat demisia din jobul stabil fără să aibă un plan de rezervă. Această alegere riscantă s-a transformat însă într-un succes neașteptat.
Rachael, originară din Singapore, petrecuse câțiva ani lucrând în relații publice la diverse companii, de la agenții mari la firme mai mici, dar burnout-ul constant a devenit imposibil de ignorat.
„Fiecare afacere urmărea ceea ce acum îmi place să numesc ‘monstrul agenției’... Ai prea mulți clienți, deci ai nevoie de o echipă mai mare. Ai prea mulți oameni în echipă, deci îți trebuie mai mulți clienți. Nu există niciodată echilibru. Am ajuns la burnout de mai multe ori”, povestește ea pentru CNBC Make It.
Într-o zi, Rachael și-a dat seama că nu se poate vedea în rolul șefilor săi și că viața pe care o trăia nu corespundea cu ceea ce își dorea. „Pur și simplu nu era viața pe care mi-o doream. Atunci am decis să-mi dau demisia”, mărturisește ea. La momentul respectiv, planul ei era să ia o pauză în perioada sărbătorilor și să caute un alt job în noul an, însă lucrurile aveau să ia o turnură neașteptată.
De la incertitudine la oportunitate
După ce a renunțat la jobul de birou, Rachael recunoaște că „nu aveam niciun plan, dacă sunt sinceră... planul era să îmi dau seama pe parcurs”. Inițial se gândea să caute un alt post, însă ofertele din piață nu o atrăgeau, fiind mereu aceleași tipare repetitive. Apoi, pandemia globală de COVID-19 a schimbat totul.
„Recunosc, a fost foarte înfricoșător atunci, pentru că două dintre primele funcții care se reduc într-o criză economică sunt PR și HR... și m-am gândit: ‘Doamne, ce mă fac acum?’”
Totuși, criza s-a transformat într-o oportunitate. Pe măsură ce companiile își concediau echipele de PR și comunicare, mulți fondatori și investitori de tip venture capital au început să o contacteze, căutând soluții flexibile pentru problemele lor de reputație.
Ceea ce a început ca freelancing ad-hoc a evoluat rapid în propria sa afacere. În 2020, Rachael a fondat Redefy, firma sa de relații publice și comunicare, unde lucrează ca „fractional head of communications”.
Libertate și venituri mai mari
Modelul de muncă fracțional, pe care Rachael îl practică acum, presupune implicarea strategică în comunicarea unei companii, dar part-time și pentru mai mulți clienți simultan. „Ca ‘fractional head of communications’ sunt complet responsabilă de funcția de comunicare a unei companii. Dar, pentru că firma nu are nevoie de cineva full-time, îmi pot face propriul program”, explică ea. „Răspund în fața a trei CEO, dar în același timp sunt propriul meu CEO.”
Această abordare i-a permis să scape de cercul vicios al burnout-ului. Acum poate alege clienții și proiectele, în loc să fie prinsă într-o cursă permanentă după mai multe contracte și angajați.
În prezent, lucrează simultan cu trei până la cinci clienți și a reușit să-și tripleze veniturile: de la 72.000 de dolari singaporezi pe an (aprox. 56.000 USD), câștigă acum aproximativ 220.000 de dolari pe an. În ultimii cinci ani, veniturile sale cumulate au depășit 1,4 milioane de dolari singaporezi (aprox. 1,1 milioane USD).
„Nu mă voi întoarce niciodată să lucrez pentru un singur șef”, spune Rachael. „Sunt mult mai fericită, mult mai împlinită și, mai presus de toate, simt că îmi dau voie să urmăresc ceea ce îmi doresc cu adevărat.”