Poliția, în dificultate: cum să amendezi o mașină fără șofer pentru nereguli în trafic: „Nu avem căsuță pentru robot”
O întâmplare inedită a pus recent la încercare logica forțelor de ordine din California: cum să amendezi un vehicul fără șofer care a efectuat o întoarcere ilegală? În timpul unei operațiuni de control pentru conducere sub influența alcoolului, ofițerii din San Bruno au oprit un Waymo, principalul vehicul autonom de ride-hailing din zona Golfului San Francisco, după ce aceasta a făcut o întoarcere ilegală la un semafor.
O postare a departamentului de poliție San Bruno, sâmbătă, arată un ofițer privind în interiorul unui autoturism Waymo, care se oprise la semnul agentului.
Cum se sancționează o infracțiune în trafic comsiă de o mașină fără șofer ?
„Dacă un șofer face o întoarcere ilegală, dar nimeni nu se află la volan, primește mașina amendă?” Săptămâna trecută, o secție de poliție din California s-a confruntat cu această întrebare existențială, scrie The Guardian.
„Deoarece nu exista un șofer uman, nu s-a putut emite amendă (cărțile noastre de amenzi nu au o căsuță pentru «robot»)”, a explicat departamentul de poliție într-o postare recentă.
Oficiali ai secției au precizat că au informat compania Waymo despre defecțiune și speră că „reprogramarea va împiedica efectuarea altor manevre ilegale”.
Waymo și legislația în așteptare
Compania Waymo a transmis, printr-un comunicat, că sistemul său autonom, Waymo Driver, „este proiectat să respecte regulile de circulație. Analizăm această situație și ne angajăm să îmbunătățim siguranța rutieră prin învățăturile și experiența acumulată”.
Anul trecut, guvernatorul Californiei, Gavin Newsom, a semnat o lege care permite polițiștilor să emită un „aviz de neconformitate” dacă o mașină fără șofer încalcă regulile de circulație, lege ce va intra în vigoare în iulie 2026.
Legea obligă companiile să înființeze și o linie telefonică de urgență pentru primii respondenți.
Proiectul a fost introdus de membrul Adunării Phil Ting, în contextul mai multor incidente în oraș: vehicule autonome care blocau traficul, interferau cu mașinile de pompieri sau loveau pietoni.
Departamentul de poliție San Bruno a ținut să clarifice, răspunzând criticilor: „Există legislație în curs de aprobare care va permite ofițerilor să emită notificări către companii”.
Waymo, lansat în 2009 ca proiect sub laboratorul de cercetare X al Google, operează prin camere externe și senzori.
Compania a întâmpinat dificultăți în trecut, inclusiv retragerea a peste 1.200 de vehicule din cauza unei erori software ce provoca coliziuni cu lanțuri, porți și alte bariere fixe.
În plus, Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) a deschis anul trecut o investigație după ce a primit 22 de rapoarte privind comportamente imprevizibile sau încălcări potențiale ale regulilor de circulație ale vehiculelor Waymo.