Rusia a vrut ca avionul din Kazahstan să se prăbușească în mare? Piloții-eroi au făcut o manevră care a salvat 29 de vieți
Un avion al Azerbaijan Airlines a fost lovit de o tragedie de Crăciun, după ce un presupus atac cu rachetă al Rusiei l-a determinat să se prăbușească în Kazahstan, provocând moartea a 38 de persoane.
Potrivit Daily Mail, Rusia ar fi încercat să determine prăbușirea avionului în mare, refuzând permisiunea de aterizare pe teritoriul său, după ce ar fi recurs la un bruiaj al sistemului de navigație al avionului.
Piloții au încercat să aterizeze pe trei aeroporturi rusești, dar au fost refuzați
Un sistem rusesc de rachete ar fi lovit zborul 8432 pe 25 decembrie, în contextul atacului cu drone deasupra orașului Groznîi, capitala Ceceniei, conform unei anchete preliminare citate de Euronews. Pilotul, aflat într-o situație critică, a cerut permisiunea de a ateriza pe aeroporturi din Rusia, însă a fost refuzat, fiind obligat să continue spre Kazahstan.
The Azeri Times, citând surse pro-guvernamentale, a confirmat pe platforma X (fostul Twitter) că avionul Azerbaijan Airlines a fost refuzat la aterizare pe trei aeroporturi rusești. Mai mult, pilotul erou, Aleksandr Kalyaninov, s-a confruntat cu bruiaj extrem al sistemului GPS, fiind forțat să redirecționeze avionul peste Marea Caspică, unde a aterizat în cele din urmă la Aktau, Kazahstan.
Datele de la Flightradar24 au arătat că aeronava tip Embraer E190AR a plecat din Baku la 03:55 dimineața, iar datele corecte ale poziției sale au fost transmise până la 04:25, când zborul a întâmpinat interferențe semnificative ale GPS-ului. Semnalul de poziționare a fost complet pierdut între 04:25 și 04:37 și a reapărut cu informații eronate până la 06:07, când aeronava s-a apropiat de destinație.
Surse guvernamentale ar fi confirmat că avionul a fost lovit de o rachetă lansată dintr-un sistem Pantsir-S, situat în districtul Naursky din Cecenia. În timp ce Rusia neagă implicarea, cerând răbdare în timpul anchetei, Azerbaidjanul a inițiat propria investigație și a solicitat Rusiei să recunoască incidentul. Kazahstanul a anunțat că va desfășura o anchetă separată, colaborând cu Azerbaidjanul, dar nu cu Rusia.
7 răniți sunt în stare gravă
Națiunea azeră a declarat o zi de doliu național pentru victimele tragediei. Steagurile au fost coborâte în bernă, iar traficul a fost oprit la prânz pentru un moment de reculegere în memoria celor decedați.
Salvatorii au găsit supraviețuitori printre rămășițele avionului, inclusiv o femeie care striga după ajutor. Din cele 67 de persoane aflate la bord, 29 au supraviețuit, dintre care 22 sunt spitalizate, iar 7 sunt în stare gravă.
Azerbaijan Airlines a confirmat că aeronava Embraer 190, cu numărul de înregistrare 4K-AZ65, a efectuat o aterizare de urgență la aproximativ trei kilometri de Aktau. Tragicul incident rămâne sub anchetă, pe fondul unor acuzații grave privind interferențele Rusiei în această catastrofă aeriană.
Piloții au reușit să traverseze Marea Caspică, deși avionul era grav avariat
Căpitanul Igor Kshnyakin, copilotul Aleksandr Kalyaninov și însoțitoarea de bord Hokuma Aliyeva și-au pierdut viața în accidentul de aterizare forțată, în timp ce ceilalți doi membri ai echipajului, Zulfugar Asadov și Aidan Rahimli, au supraviețuit și sunt internați la spital.
Pe măsură ce ies la iveală detalii cutremurătoare despre ultimele momente ale zborului 8432 al Azerbaijan Airlines, care s-a prăbușit miercuri la Aktau, gestul echipajul de zbor care a făcut tot posibilul pentru a salva pasagerii până în ultimul moment este cu adevărat eroic.
Căpitanul Kshnyakin avea o experiență vastă de peste 15.000 de ore de zbor, dintre care 11.200 ca pilot comandant, conform Azerbaijan Airlines.
El și primul ofițer Kalyaninov au dat dovadă de o măiestrie remarcabilă în pilotaj, reușind să traverseze Marea Caspică cu avionul avariat și să efectueze o aterizare forțată la doar 3 kilometri de pista aeroportului din Aktau.
Conform imaginilor de la locul accidentului și resturilor avionului, experții în aviație au concluzionat că stabilizatorul orizontal stâng al aeronavei Embraer 190 ar fi fost perforat de fragmente de rachetă și că avionul a pierdut majoritatea sistemelor hidraulice, inclusiv controlul direcției.
Analizând videoclipurile cu accidentul, experții au observat că piloții au fost nevoiți să ajusteze viteza aeronavei prin modificarea altitudinii: coborând pentru a câștiga viteză și urcând pentru a încetini, rezultând o mișcare oscilantă cunoscută sub numele de „phugoid motion”.
Din cauza avariei critice, piloții nu au avut opțiunea de a efectua o aterizare lină, fiind obligați să încerce o aterizare forțată fără posibilitatea de a ridica botul avionului, pentru a amortiza impactul.
Azerbaijan Airlines a subliniat pentru agenția de știri Trend că ultima inspecție tehnică completă a aeronavei a avut loc în octombrie.
Avionul Embraer 190, înmatriculat 4K-AZ65 și fabricat în 2013, acumulase un total de 9.949 aterizări și 15.257 ore de zbor înainte de tragedia de miercuri.
Acest incident a evidențiat atât eroismul echipajului, cât și dificultățile extraordinare cu care s-au confruntat într-un moment atât de critic.