Strategia genială a unui oraș european care a redus la zero decesele rutiere, model pentru întreaga lume
Într-o Europă unde accidentele rutiere continuă să curme mii de vieți anual, un oraș a reușit o performanță care părea imposibilă: a trecut un an întreg fără să înregistreze niciun deces cauzat de trafic.
Strategia genială, care azi este exemplu pentru întreaga lume, nu a mizat pe noroc, ci pe politici urbane radicale care pun pietonul și ciclistul în centrul orașului, iar mașina la periferia priorităților.
Orașul european care a pus frână morții pe șosele
Helsinki, capitala Finlandei, este orașul care a înregistrat anul trecut zero decese rutiere, o realizare remarcabilă în condițiile în care în marile capitale europene tragediile din trafic continuă să fie frecvente.
În 2023, Berlinul a raportat 55 de decese, iar Bruxelles 9, scrie Politico.
România a înregistrat în 11 luni din 2024 peste 1.300 de decese, ajungându-se la o rată a mortalității de 77 de decese la un milion de locuitori. Astfel, țara noastră se menține în topul țărilor europene cu cele mai ridicate rate ale mortalității rutiere .
Secretul succesului constă în aplicarea limitelor de viteză stricte – 30 km/h în majoritatea zonelor rezidențiale și în centrul orașului –, susținute de 70 de camere de supraveghere și o strategie națională „Vision Zero”, care are ca obiectiv eliminarea completă a accidentelor grave și a victimelor.
Datele arată că riscul de deces al pietonilor se reduce la jumătate când viteza de impact scade de la 40 la 30 km/h.
Strategia Helsinki: îngustarea străzilor
Pe lângă măsurile de control al vitezei, Helsinki a implementat o transformare urbană profundă. Străzile au fost îngustate, copaci au fost plantați strategic pentru a reduce confortul șoferilor și a-i determina să încetinească, iar rețeaua de piste pentru biciclete a fost extinsă la peste 1.500 de kilometri.
Transportul public a fost modernizat cu autobuze autonome și linii noi de tramvai, finanțate prin sprijinul Băncii Europene de Investiții.
Aceste investiții au redus dependența de mașină și, implicit, numărul accidentelor grave: între 2003 și 2023, rănirile în trafic au scăzut de la 727 la doar 14.
Acest model urban și de mobilitate servește acum drept exemplu pentru Comisia Europeană, care își propune să reducă la jumătate decesele rutiere în UE până în 2030, o țintă greu de atins fără astfel de inovații.