Școala românească, după 2 ani de pandemie: elevii se simt extenuați, nepregătiți
Cei mai mulți elevi din România, în special cei din ani terminali, se simt extenuați, copleșiți, triști, singuri. Au rămas în urmă cu materia și 60% sunt nevoiți să facă meditații pentru a recupera golurile. Doar o treime dintre elevii de clasa a VIII-a spun că se simt pregătiți pentru examenele naționale care urmează. Așa arată școala românească, la capătul a doi ani de restricții, educație online și criză sanitară, potrivit unui sondaj realizat de Organizația Salvați Copiii România.
„Suntem foarte obosiți și cantitatea mare de teme ne stresează și mai mult. Cu online-ul nu înțelegeam mai nimic, iar testele sunt grele și notele din ce în ce mai mici. Am rămas în urmă cu materia și nimic nu mai e ca altă dată. Înainte știam tot și luam numai zece, dar din a VII-a am început să mă pierd pe drum. Simt că nu mai înțeleg nimic și nici măcar nu mai pot învăța cum trebuie. Îmi pierd concentrarea extrem de repede, iar la ore pic de oboseală. Avem programul supraîncărcat, intrăm de la 8 si avem 7 ore pe zi. Ne întoarcem de la scoală, iar majoritatea dintre noi au meditații aproximativ 2 ore”, a povestit un elev, în cadrul sondajului online realizat în februarie 2022, pe un eșantion de 1.821 de elevi.
Teme multe și grele
Aproape unul din doi copii (47%) afirmă că temele sunt mai grele comparativ cu anii precedenți. Astfel, pentru 35% dintre respondenți temele sunt mai grele, iar pentru 12% temele sunt mult mai grele. În cazul elevilor din clasa a VIII-a, procentul celor care sesizează o dificultate mai mare a temelor în comparație cu anii școlari anteriori este semnificativ mai mare (53%). Nu același fenomen este sesizat de liceeni, în condițiile în care aproape 40% dintre ei afirmă că nivelul de dificultate a temelor nu s-a schimbat comparativ cu anii trecuți, iar 16% consideră că nivelul de dificultate a scăzut sau nu primesc deloc teme. 70% dintre elevii din România alocă temelor între 1 și 3 ore zilnic.
60% dintre elevi fac meditații
Conform sondajului, aproape 60% dintre elevi afirmă că fac meditații la cel puțin o materie. În rândul celor care recurg la meditații, timpul mediu alocat săptămânal este de 2,6 ore, iar la clasa a VIII-a e de 3,5 ore. În mediul rural, o ședință costă 50-60 de lei, pe când la oraș ajunge la 100-150 de lei, în funcție de disciplină.
2 din 10 elevi se simt nepregătiți pentru Evaluarea Națională
51% dintre copii consideră că în acest an școlar au avut nevoie de mai mult ajutor din partea profesorilor de la clasă, 13% de ajutor prin intermediul meditațiilor, iar 9% din partea familiei (părinți și frați). Elevii din clasa a VIII-a afirmă într-o măsură semnificativ mai ridicată că au simțit nevoia să facă meditații, comparativ cu colegii lor din alte clase, iar fetele că ar fi avut nevoie de mai mult ajutor din partea profesorilor de la clasă. Pentru examenul de Evaluare Națională, 1 din 3 elevi se consideră pregătit, iar aproape 2 din 10 se simt nepregătiți.
Majoritatea copiilor sunt obosiți, stresați
Pentru a evalua modul în care se simt din punct de vedere emoțional în acest an școlar, elevii au fost îndemnați să-și evalueze stările, pe o scală de la 1 la 10. Oboseala a primit cea mai mare „notă” (în medie, de 7,7), urmată de stres (cu 6,6). Copiii din mediul urban afirmă în măsuri semnificativ mai ridicate că sunt triști, obosiți sau că se simt singuri. De asemenea, liceenii spun că sunt stresați, furioși, triști sau obosiți.
Aveți un pont sau mai multe informații pe subiect? Scrieți-ne pe adresa pont@click.ro