ANRE a sancţionat 27 de furnizori de energie. Primele companii amendate în scandalul facturilor
ANRE a sancționat 27 de furnizori de energie printre care Electrica Furnizare și Gaz Vest pentru neaplicarea schemei de sprijin pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale din luna noiembrie 2021.
„ANRE a finalizat parțial acțiunile de control demarate în data de 12.01.2022 la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale. Astfel, au fost finalizate verificările privind îndeplinirea obligației de emitere de facturi care să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației.
În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că societățile ELECTRICA FURNIZARE și GAZ VEST, nu au aplicat clienților beneficiari schema de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică şi gaze naturale, pentru luna noiembrie 2021, afectând astfel interesele economice ale clienților finali beneficiari ai schemei”, se arată în comunicatul transmis vineri de ANRE.
Ce amenzi au fost date
Până în acest moment, comisarii ANPC au controlat 72 de operatori economici, din întreaga ţară, cu unul sau mai multe puncte de lucru, la 27 dintre aceştia, constatându-se abateri, scrie Adevărul.
Au fost aplicate sancţiuni contravenţionale în valoare de 450.000 lei, la care s-au adăugat 4 propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii şi măsura recalculării tuturor facturilor care nu respectă prevederile legii.
Operatori verificați
Operatorii economici verificaţi până în acest moment, fără a fi controlate încă toate de punctele de lucru ale fiecăruia, au fost:
CEZ VÂNZARE SA
DISTRIGAZ SUD REŢELE
ENGIE ROMÂNIA
RCS & RDS SA
ENEL ENERGIE MUNTENIA
ELECTRICA FURNIZARE SA
DIGI ENERGY
PADO GROUP INFRASTRUCTURES SRL
E.ON ENERGIE ROMANIA SA
EURO SEVEN INDUSTRY SRL
RESTART ENERGY ONE SRL
GAZ VEST
MEGACONSTRUCT SA
GAZMIR IASI SRL
GRENERG SRL
RES ENERGY SOLUTIONS SA
DISTRIGAZ VEST SA
CPL CONCORDIA ROMANIA SRL
CIS GAZ SA
SPEAKOVER ROMANCE SRL
PREMIER ENERGY SRL
GAZ NORD EST HÂRLĂU
PRISMA SERV COMPANY SRL
GAZ EST SA PRISMA GAZ SRL
MVM TRADE ENERGY PLUS SRL
NOVA POWER
ELECTRIC & GAZ POWER TRADE SRL
SST GROUP TRANSILVANIA SRL
NORD GAZ SRL
Nereguli constatate de inspectorii ANPC
nu a fost aplicată plafonarea şi compensarea preţurilor conform OUG118/2021 începând cu 11.2021;
tabelul privind consumul energie electrică, de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referinţă, inclusiv marja de 10%;
informările privind compensarea facturilor de energie electrica şi gaze naturale, transmise clienţilor, nu conţin elementele din care este compus preţul la care se aplică compensarea; nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor;
nerespectarea termenului de răspuns la solicitarile petenţilor de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică şi gaze naturale, punând consumatorii în situaţia de a nu cunoaşte statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile;
contractele emise nu conţin preţul serviciilor din preţul gazului, doar preţul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate;
diferenţe de preţ între 2 notificări privind preţul emis de operatorul economic unui consumator;
împiedicarea, sub orice formă a comisarilor ANPC de a exercita atribuţiile de serviciu; nerespectarea termenului de răspuns;
procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preţ au fost primite de consumatori;
practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative.
Când se vor finaliza controalele
Comandamentul pentru Energie îşi continuă verificările până pe data de 31 martie 2022. În această perioadă, în cazul în care constată nereguli la facturile de energie electrică şi gaze naturale, consumatorii pot depune o reclamaţie online sau în scris (prin poştă sau predare personală la sediile Comisariatelor Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor, ale căror adrese sunt stipulate pe site-ul www.anpc.gov.ro). Totodată, pentru sesizări, ANPC a pus la dispoziţia consumatorilor din toată ţara un număr de telefon şi o adresă de e-mail dedicate. Aceştia sunt invitaţi să apeleze numărul de telefon, cu tarif normal, 021.307.67.89, de luni-vineri, între orele 8.00-16.00 sau să acceseze adresa de e-mail energie@anpc.ro .