Autostrada Transilvania riscă să rămână nefinalizată! Decizia Guvernului care dă peste cap tot proiectul
Ca la noi ... la nimeni! Autostrada Transilvania, cea care trebuia să unească Ardealul de vestul țării, riscă să rămână neterminată. Guvernul a exclus ultimele două tronsoane din lista finanțărilor PNRR, iar CNAIR vorbește despre posibilitatea conservării lucrărilor. Șoferii se declară revoltați.
Lipsa finanțării pentru ultimele două loturi ar putea opri șantierul
Finalizarea Autostrăzii Transilvania, unul dintre cele mai importante și așteptate proiecte de infrastructură din România, este în pericol să se blocheze chiar pe ultima sută de metri. Deși lucrările avansează rapid între județele Cluj și Sălaj, lipsa finanțării pentru ultimele două loturi, în total 42 de kilometri, ar putea opri complet șantierul.
Motivul? Guvernul nu a mai inclus aceste tronsoane pe lista proiectelor care primesc bani prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Astfel, deși constructorii erau aproape să predea autostrada cu luni bune înainte de termen, întreaga mobilizare riscă să se transforme într-un șantier abandonat.
Cât de gravă este situația. Explicația CNAIR
„Dacă se ajunge în punctul în care lucrările sunt nevoite să se oprească, vom solicita constructorilor să treacă la conservarea șantierului. Această măsură implică, din păcate, costuri suplimentare, care pot ajunge aproape la nivelul celor necesare pentru finalizarea proiectului”, a explicat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR. Potrivit acestuia, instituția nu a fost notificată oficial de Guvern cu privire la tăierea finanțării, dar confirmă că situația este „serioasă și trebuie clarificată urgent”. „Este un proiect strategic. Nu putem vorbi despre o autostradă completă dacă lipsesc ultimele două segmente. Căutăm soluții de finanțare alternativă, inclusiv prin Planul de Transport, dar totul depinde de deciziile politice”, a mai spus Șerbănescu.
Pentru moment, Ministerul Transporturilor nu a transmis o poziție oficială, iar Guvernul evită să comenteze motivul pentru care segmentele respective au fost eliminate din PNRR. Surse din CNAIR afirmă că s-ar putea apela la fonduri din cadrul Planului Investițional pentru Transport 2021–2030, însă procesul de reaprobare ar putea întârzia lucrările cu cel puțin un an.
Șoferii sunt nervoși
Pe șantierul dintre Cluj și Sălaj, constructorii continuă deocamdată lucrările. Peste o mie de muncitori și sute de utilaje lucrează zi și noapte, într-o mobilizare rar întâlnită pe șantierele din România. Pentru eficiență, mulți dintre ei au fost cazați chiar în apropierea viitoarei autostrăzi. „La cum se mișcau oamenii ăștia, ziceai că în câteva luni vom merge pe autostradă. Acum, dacă se oprește totul, e păcat de munca lor”, spune un șofer de TIR. Un alt conducător auto se declară mâhnit de situație. „Am prins inaugurări de loturi, promisiuni și poze cu asfalt proaspăt. Acum aflăm că nu mai sunt bani!".
Lucrările propriu-zise la Autostrada Transilvania începeau încă din 2004
Autostrada Transilvania a fost gândită la începutul anilor 2000 ca unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din România post-decembristă, menită să lege centrul țării de vestul Europei printr-un coridor rutier modern. Contractul inițial a fost semnat în 2004 cu compania americană Bechtel, fără licitație publică, iar valoarea sa uriașă a stârnit de la început controverse. În următorii ani, lucrările au înaintat lent, iar costurile au explodat. După mai multe rezilieri și renegocieri, proiectul a fost preluat treptat de Compania Națională de Drumuri, care a împărțit traseul în tronsoane mai mici, atribuite ulterior prin licitații firmelor europene și românești.
Astăzi, din cei peste 400 de kilometri planificați între Brașov și Oradea, aproximativ două treimi sunt deja finalizați și deschiși circulației. Restul se află în diverse etape de construcție sau proiectare, însă ultimele două loturi, cele dintre Cluj și Sălaj, sunt considerate veriga lipsă pentru finalizarea completă a autostrăzii. Deși autoritățile au promis în repetate rânduri că proiectul va fi terminat până în 2026, blocajele financiare și schimbările de priorități din programele europene riscă din nou să întârzie momentul în care șoferii vor putea traversa Transilvania cap-coadă, pe autostradă.