Autostrada Transilvania a fost lansată în 2004 cu Vivaldi și elicoptere. În ce stadiu este după 21 de ani

Ultima actualizare:

Lansat cu aplauze și muzică de Vivaldi, proiectul Autostrăzii Transilvania trebuia să lege România de Europa în doar 8 ani. Au trecut 21. În loc de o autostradă completă, avem porțiuni disparate, costuri uriașe și un contract cu o companie americană care a stârnit indignarea Comisiei Europene.

Momentul inaugurării șantierului pentru Autostrada Transilvania în 2004. Foto: Cluj24
Momentul inaugurării șantierului pentru Autostrada Transilvania în 2004. Foto: Cluj24

Bechtel a încasat peste un miliard de euro pentru mai puțin de 15% din lucrare. De atunci, șantierul a fost abandonat, reluat, redistribuit. În 2025, doar 46% din autostradă este gata, iar restul e un puzzle lipsit de coerență.

Vivaldi și primul excavator: cum a început epopeea Autostrăzii Transilvania

Pe 16 iunie 2004, în comuna Săvădisla, premierul Adrian Năstase cobora din elicopter pe acorduri de Vivaldi, în timp ce primul excavator intra în acțiune.

Înconjurat de miniștri, lideri politici și localnici, Năstase marca începutul lucrărilor la cel mai ambițios proiect de infrastructură al României postdecembriste – Autostrada Brașov-Borș.

Dincolo de frontiera de la Borș, practic este UE. Nu putem să rămânem izolați și de aceea este important să acordăm o atenție deosebită dezvoltării infrastructurii rutiere“, declara atunci premierul Năstase, notează Cluj24 care a consultat Arhiva Arcanum cu numeroase publicații naționale și locale din perioada respectivă.

Autostrada urma să aibă 415 km și trebuia să fie gata în 2012, cu scopul clar de a conecta România la Europa înainte de aderarea la UE, programată pentru 2007.

Tot atunci, Năstase îl numea pe Ioan Rus „părintele proiectului” și spunea că denumirea Autostrada Transilvania i se datorează acestuia:

„Chiar și denumirea de «autostrada Transilvania» îi aparține domnului Ioan Rus”, a spus premierulo la acea vreme, potrivit sursei citate.

Bechtel, miliardele și scandal

Cu doar câteva zile după inaugurare, presa și oficialii europeni au început să pună întrebări. Contractul de 2,2 miliarde de euro fusese atribuit direct, fără licitație, firmei americane Bechtel. Comisarul european Gunter Verheugen a reacționat dur:

„Am întrebat Guvernul de ce proiectul autostrăzii a fost acordat unei companii americane, fără licitație, iar poziția Guvernului a fost că există o bază legală. Totuși, Guvernul a promis că, în viitor, alte proiecte de acest tip nu vor fi contractate fără licitație și fără respectarea legislației europene în domeniu”, nota Ziarul de Iași pe 22 iunie 2004, scrie Cluj24.

Ani la rând, contractul a fost ținut secret. În 2013, ministrul Dan Șova anunța că originalul s-a pierdut. Până la rezilierea înțelegerii, Bechtel încasase peste 1,4 miliarde de euro pentru doar 52 de kilometri – adică peste 22 de milioane de euro pe kilometru.

Inițial, costul unui kilometru de autostradă era estimat între 3,5 și 5,5 milioane de dolari, în funcție de teren și structuri speciale precum viaducte sau poduri.

Autostrada Transilvania, la doar 46% după 21 de ani 

Primele porțiuni ale autostrăzii au fost inaugurate abia în 2009 (Turda–Gilău, 42 km) și în 2010 (Turda–Câmpia Turzii, 10 km).

Apoi – pauză. Între 2010 și 2018 nu s-a mai deschis niciun kilometru.

Tronsonul Brașov–Târgu Mureș a fost abandonat în favoarea A1, iar segmentul Suplacu de Barcău – Chiribiș a fost lăsat în paragină până în 2024, când a fost preluat de compania românească Construcții Erbașu.

În 2025, Autostrada A3 (București – Borș), deși redesenată, rămâne incompletă:

  • În exploatare: 46%
  • În execuție: 31%
  • Planificată: 23%, potrivit 130km.ro

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
suc de fructe foto pixabay jpg
planta apa jpeg
casa și bloc jpg
accident autocar rasturnat A2 calarasi foto isu calarasi jpg
bătrâni  foto   Shutterstock jpg
virgiuliu stroescu facebook jpg
fructe si legume jpg
casa pexels jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net