Biletul unic metrou-RATB, o mare țeapă. Câți bani pierzi dacă îl folosești

11 decembrie 2017 14:36   Național
Ultima actualizare:

Ziua de 10 decembrie 2017 a fost prima în care bucureștenii au putut folosi biletul unic lansat de cele două companii de transport, RATB și Metrorex. Noul titlu de călătorie îți permite să folosești orice vehicul urban de suprafață și metroul în intervalul a 60 de minute. Am testat biletul-minune și vă putem spune că e o mare țeapă. De ce, aflați în cele ce urmează.

La nivel declarativ, reprezentanții RATB și ai Metrorex susțin că ai găsit soluția de a spori mobilitatea locuitorilor din Capitală. Biletul unic metrou-RATB, care sunt categoriile de călători care l-ar putea folosi cu succes. Acum, haideți să vedem cât de bun e biletul unic pentru un bucureștean care circulă zi de zi cu transportul în comun.

Biletul unic metrou-RATB e de inspirație occidentală, un titlu de transport împrumutat din marile orașe europene care au reușit să-și pună la punct rețelele de transport public. În Capitală, biletul unic lansat de RATB și Metrorex poate fi folosit 60 de minute de la prima validare în orice mijloc de transport. Ideea este că în acest timp (o oră) poți efectua câte călătorii poftești, iar costul lor este 5 lei. Bine, dar întrebarea este câte călătorii poți face în cele 60 de minute în București, pentru ca acest titlu de transport să fie rentabil? Răspunsul este maximum două, iar motivele sunt, de asemenea, două la număr. Mai întâi, pentru că nu ai timp să folosești trei vehicule de transport în intervalul celor 60 de minute, în condițiile actuale de trafic din București. Apoi, nici nu ai nevoie să folosești mai mult de două vehicule de transport, întrucât sunt conectate destul de bine cu rețeaua de metrou.

Experiment. Câte călătorii am făcut cu biletul unic

Luni dimineață am venit la serviciu folosind biletul unic. Pentru a ajunge la locul de muncă, situat în cartierul Pipera, am nevoie să folosesc două mijloace de transport. Fie combinația autobuz-metrou, fie doar metrou, dar cu schimbarea magistralei. Pentru ca experimentul să fie cât mai relevant, am ales un traseu nou, pe care l-ar folosi un bucureșean care locuiește în Sectorul 5 (fără acces direct la rețeaua de metrou) și care are nevoie de două vehicule de transport pentru a ajunge la muncă.

Am plecat la ora 10.12 de la stația Antiaeriană, de pe Șos. Alexandriei, după ce am validat biletul unic în autobuzul 226. Această linie de transport urban este intens folosită, motiv pentru care RATB trimie pe traseu suficiente autobuze. La ora 10.00, intervalul de succedare a autobuzelor de pe această linie este 9 minute. La ora 7.00, intervalul de succedare e de 6-7 minute. Până la stația Sebastian (Calea 13 Septembrie), traficul auto a fost lejer. Abia de aici încolo am avut parte de blocaje în trafic. Totuși, nu-mi făceam griji că nu voi ajunge la Piața Romană, destinația mea intermediară, înainte ca cele 60 de minute să expire. La liniștea mea a contribuit și șoferul de pe 226, care a gonit ca un nebun.

Am mers lejer până la Eroilor, apoi m-am panicat iar pe Știrbei Vodă, în zona Sălii Palatului. Semaforul de la intresecția cu Calea Victoriei stă foarte puțin pe culoarea verde, așa că trebuie să stai de două-trei ori în coloană. Am trecut și de Magheru și am ajuns la Piața Romană la 10.52.

Am făcut 40 de minute rezonabile de pe Șos. Alexandriei până în buricul târgului, iar acum urma să intru la metrou Piața Romană, cu destinația Pipera. Am validat la 10.53, iar metroul a venit la 11.01. Am ajuns la Pipera la 11.10 și mai aveam două minute la dispoziție să folosesc încă un mijloc de transport. Dar nu mai aveam nevoie, căci ajunsesem la serviciu.

În loc de concluzii

Pentru călătoriile mele zilnice cu transportul în comun folosesc un abonament lunar de metrou (70 de lei) și card activ RATB pe care încarc călătorii din când în când. Cel mai adesea efectuez două călătorii cu metroul pe zi, dar sunt cazuri în care validez de patru sau șase ori pe zi. Dacă ar fi să fac o medie, folosesc metroul de trei ori pe zi, ceea ce înseamnă că, datorită abonamentului lunar, costul pe călătorie ajunge la 1,06 lei (22 de zile pe lună). La acest cost se mai adaugă cheltuielile pentru cursele ocazionale cu RATB. Pentru un abonament lunar pe toate liniile RATB plătești acum 50 de lei. Dacă l-aș folosi doar o dată pe zi, aș cheltui 1,3 lei pentru o validare. În total, transportul acasă-serviciu m-ar costa 2,36 lei/zi.

Dacă ar fi să folosesc biletul unic metrou-RATB, aș plăti 15 lei pe zi pentru mobilitatea de care am nevoie (trei bilete unice de 5 lei fiecare).

Dacă aș alege abonamentul zilnic unic, valabil pe metrou și RATB vreme de 24 de ore, aș plăti 17 lei/zi pentru călătorii nelimitate.  

În concluzie, biletul unic metrou-RATB nu e pentru călătorii zilnice. Nu e deloc rentabil, ba e chiar mincinos. Dacă ar fi să cumperi o cartelă de metrou de o călătorie (2,5 lei) și o călătorie cu transportul de suprafață (1,3 lei) – în total 3,8 lei - tot ieși mai ieftin decât dacă ai lua un bilet unic. Rezultă o pagubă în buzunarul tău de 1,2 lei la achiziționarea fiecărui bilet unic. Reprezentanții RATB și Metrorex spun că această sumă reprezintă costul tipăririi tichetului. Și cardurile Activ ale RATB, pe care încarci călătorii sau abonamente de transport, te costă bani suplimentari, însă ești taxat doar o dată (la a doua emitere a cardului). În cazul biletului unic (care e din carton) plătești această „taxă” de tipărire de fiecare dată când cumperi acest titlu de transport.

Mai multe