Impozitul auto creşte din 2026. Românii cu mașini vechi ar putea plăti cu 30% mai mult

11 august 2025 2:00   Național

Proprietarii de autoturisme cu o vechime mai mare de 15 ani, încadrate în clasele de poluare Euro 4, Euro 3 sau inferioare, ar putea plăti impozite auto semnificativ mai mari începând cu anul 2026.

Potrivit unor propuneri analizate de autorități, sistemul de taxare va fi modificat astfel încât să reflecte mai fidel principiul „poluatorul plătește”, încurajat de legislația europeană.

Taxe majorate în funcție de vechime și emisii

În prezent, impozitul auto în România este calculat exclusiv pe baza capacității cilindrice, aplicându-se un tarif fix — de exemplu, 10 lei pentru fiecare 200 cm³. Astfel, pentru un autoturism cu un motor de 1.400–1.600 cm³, impozitul anual este de aproximativ 80 de lei.

Noua formulă propusă ar introduce și un criteriu suplimentar: norma de poluare, ceea ce înseamnă că vehiculele vechi, cu emisii ridicate, vor suporta o taxă semnificativ mai mare. În cazul aceluiași motor de 1.400–1.600 cm³, dar încadrat în norma Euro 3, impozitul anual ar putea depăși 130 de lei, iar pentru mașinile și mai vechi, suma ar putea fi de două sau chiar trei ori mai mare decât în prezent, potrivit digi24.

O cerință venită de la Bruxelles

Măsura este susținută de Comisia Europeană, care solicită statelor membre să aplice politici fiscale mai ferme pentru reducerea emisiilor de carbon, dar și pentru a sprijini eforturile de corectare a deficitului bugetar. Potrivit unui plan mai amplu de reformă fiscală, autoritățile române analizează mai multe scenarii privind actualizarea impozitelor și taxelor locale. În acest context, impozitul auto diferențiat în funcție de gradul de poluare este văzut ca o măsură dublu eficientă: atât ecologic, cât și fiscal.

Câte mașini sunt vizate

Datele oficiale arată că, dintr-un total de aproximativ 9 milioane de autoturisme înmatriculate în România, aproape o treime sunt vehicule cu normă de poluare Euro 4 sau mai jos — majoritatea cu o vechime de 15 până la 20 de ani. Acestea vor fi cele mai afectate de noua politică fiscală.

Pe de altă parte, mașinile mai noi, cu norme de poluare Euro 5, Euro 6 sau electrice, ar urma să fie avantajate, fie prin păstrarea nivelului actual al impozitelor, fie prin aplicarea unor reduceri semnificative.

  Un pas spre un parc auto mai curat?

Majorarea impozitelor pentru mașinile vechi ar putea grăbi înnoirea parcului auto, în condițiile în care România rămâne în topul țărilor europene cu cele mai multe vehicule poluante. Măsura ar putea stimula trecerea la opțiuni mai ecologice.  

Mai multe