Opt ani de șantier pentru 6 km de cale ferată și 10 minute economisite. Inaugurare cu multe critici

11 noiembrie 2025 7:54   Național
Ultima actualizare:

După opt ani de lucrări întârziate de birocrație și obstacole tehnice, Varianta Vețel-Bretea Mureșană se deschide circulației feroviare. Poduri impresionante, reproiectări și dispute cu arheologii au marcat un șantier lung și complicat. O investiție complexă, dar pentru o reducere modestă de timp. Trenul câștigă doar 10 minute între Ilia și Mintia.

Asociația Pro Infrastructura critică dur proiectul pe care îl vede un exemplu de risipă de timp și resurse, „un film prost”. „Ne-am luptat opt ani pentru a salva 10 minute”.

Opt ani de șantier pentru 6 kilometri de cale ferată

Varianta Vețel măsoară 5.885 de metri și scurtează cu un kilometru distanța dintre stațiile Ilia și Mintia. Viteza trenurilor va crește de la 70 km/h la 160 km/h, cu restricții temporare de 120 km/h pe segmentul Mintia-Deva.

Astfel, timpul de parcurs pe Ilia-Mintia va scădea de la 17-20 de minute în 2017 la 7-10 minute, pe măsură ce viteza se ridică gradual.

Pentru această reducere modestă de timp au fost construite trei poduri “mamut” peste Mureș, fiecare lung de aproximativ 500 de metri.

În perspectivă, dacă tronsonul Arad-Deva va permite viteza de 160 km/h pe cât mai mult din traseu, timpul total de parcurs ar putea scădea la sub 100 de minute, față de două ore în 1995, an de referință pe coridor.

Criticii proiectului spun că această realizare este prea mică pentru costurile, timpul și eforturile acumulate în opt ani de șantier și blocaje.

Asociația Pro Infrastructura: Ne-am luptat 8 ani ca să salvăm 10 minute

Asociația Pro Infrastructura critică dur proiectul pe care îl  consideră inutil și o risipă de timp și bani.

Într-o postare pe Facebook, API scrie că acest “film” se repetă pe multe șantiere feroviare: proiectări defectuoase, hârtii peste hârtii între instituții și întârzieri de ani.

Tronsonul Gurasada-Simeria, parte din același proiect, are un stadiu fizic de 87,5% și lucrările continuă, iar coșmarul birocratic nu s-a încheiat.

„Varianta Vețel: 8 ani de chinuri birocratice pentru 10 minute economisite. Probabil marți, o nouă realizare 'epocală' a CFR va fi deschisă traficului: varianta de traseu Vețel-Bretea Mureșană, lungă de 5885 m, care scurtează cu un kilometru distanța dintre stațiile Ilia și Mintia și ridică viteza de la 70 la 160 km/h, cu încetinire la 120 pe Mintia-Deva. Astfel, timpul de parcurs pe Ilia-Mintia scade de la 17-20 minute în 2017 la 7-10 minute în câteva luni (viteza este crescută gradual).

Pentru cele cam 10 minute economisite s-au construit 3 poduri-mamut peste Mureș, lungi de aproximativ 500 metri fiecare. Timpul total de parcurs pe Arad-Deva are șanse să scadă la sub 100 minute față de două ore în 1995, an de referință pe acest coridor. Tragic este că ne-am luptat 8 ani să salvăm 10 minute.

Întreaga variantă a fost blocată pe o porțiune de fir vechi în dreptul Termocentralei Mintia unde se află Castrul Micia. Arheologii muzeelor din zonă nu au fost mulțumiți că antreprenorul FCC a angajat un 'arheolog privat'. Ministerul Culturii nu a aprobat descărcarea arheologică. CFR s-a resemnat și a reproiectat zona ca să se limiteze la ampriza existentă, deci fără descărcare. O linie de înaltă tensiune care trecea prea jos a încetinit și ea lucrările câteva luni. O expropriere a pus și ea umărul la cei 8 ani adunați.

Am mai văzut filmul ăsta prost pe multe alte șantiere feroviare. La proiectarea jalnică pe care constructorii trebuie s-o refacă se adaugă hârtii din alte ministere care blochează constant șantierele și nimănui nu-i pasă. Anii trec, călătorii și marfa se mută pe rutier”, scrie Pro Infrastructura.

Mai multe