Precizări de la Ministerul de Interne despre noile reguli pentru chiriași. Ţi se anulează bulentinul dacă nu ai dovada adresei?
Noile reguli pentru chiriași puse în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) au provocat dezbateri aprinse. Prevederile care au generat cele mai multe critici și care lasă loc de interpretări sunt în special cele legate de posibilitatea anulării actului de identitate pentru persoanele care nu pot dovedi că locuiesc la adresa din cartea de identitate.
Proiectul pentru modificarea Ordonanței de urgență privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români a fost pus în dezbatere publică de către Ministerul de Interne în 18 ianuarie scriu jurnaliștii de la Agerpres. Documentul instituie obligativitatea salariaților din serviciilor de evidenţă a persoanelor de a verifica dacă persoana care solicită eliberarea unui document de identitate locuieşte în imobilul unde solicită stabilirea domiciliului.
Modificările pe care le propune MAI la statutul chiriașului
-,,Art.35, indice 1 – (1) Menţiunea privind stabilirea domiciliului sau, după caz a reşedinţei, îşi încetează valabilitatea în cazul în care, ulterior înscrierii acesteia în actul de identitate, a fost înregistrată astfel încât să reprezinte dată de istoric în R.N.E.P
- în situația în care mențiunea privind stabilirea domiciliului își încetează valabilitatea, lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor anulează actul de identitate
- în situația în care mențiunea privind stabilirea reședinței își încetează valabilitatea, se efectuează doar mențiunea corespunzătoare în Registrul Național pentru Evidența Persoanelor
-situaţia prevăzută la alin.(1) rezultă din nota de verificare întocmită de către lucrătorul de poliţie prin care se constată faptul că persoana nu locuieşte la adresa la care este înregistrată cu domiciliul.
-în situaţia prevăzută la alin.(1) lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, pe baza documentului prevăzut la alin. (3), actualizează în R.N.E.P. informațiile privind domiciliul, prin înregistrarea acestuia ca dată de istoric.
-atunci când, din verificările efectuate în R.N.E.P. instituțiile publice constată situația prevăzută la alin.(1), îndrumă persoana în cauză să se adreseze serviciului public comunitar de evidență a persoanelor competent, în vederea obținerii unui nou act de identitate.
-sesizarea serviciului public comunitar de evidență a persoanelor pentru inițierea demersurilor necesare desfășurării activităților prevăzute la alin.(3) și (4) poate fi făcută din oficiu, de către poliție ori de către proprietarul imobilului sau orice altă persoană interesată
-proiectul interzice înscrierea la aceeași adresă a mai mult de zece persoane, dacă acestea nu sunt rude.
-din declarația scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, trebuie să rezulte consimţământul acestuia, numărul de persoane care locuiesc la adresă, precum şi faptul că solicitantul locuieşte la adresa declarată
-declaraţia pe propria răspundere a solicitantului trebuie însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care este specificată existenţa unui imobil cu destinaţie de locuinţă şi faptul că solicitantul locuieşte la adresa declarată.
USR a atacat proiectul MAI
Reprezentanții USR au atacat propunerea MAI și au atras atenția că, dacă Guvernul va adopta modificările propuse, milioane de români vor fi afectați.
"Stai în chirie și proprietarul nu vrea să declare, ai rămas fără buletin. Muncești afară, dar ai domiciliul oficial în țară, rămâi fără buletin. Ai domiciliu în oraș ca să-ți dai copilul la o școală mai bună, dar locuiești într-un sat fără școală, ai rămas fără buletin. Ai venituri mici, stai într-o locuință comună cu alte persoane, în gazdă, sau ești o persoană fără adăpost, nu vei avea niciodată buletin”, a afirmat Cristian Ghinea, coordonator de politici publice al USR
Precizările MAI despre noile reguli pentru chiriași
Directorul Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (DEPABD), Cătălin Giulescu, a precizat pentru sursa citată că va fi revizuit articolul din proiect care prevedea posibilitatea anulării actului de identitate.
"Este cazul să revenim asupra unei menţiuni din proiect, în ceea ce priveşte anularea actului de identitate, nu aceasta a fost intenţia - vorbim de anularea menţiunii de domiciliu. Această menţiune de domiciliu urmează să fie înscrisă doar în registrul naţional de evidenţă e persoanelor.
Având în vedere ultimele elemente relevate, trebuie să spunem că proiectul cuprinde doar principii, nu şi procedura de urmat - în niciun caz această menţiune de anulare a domiciliului nu va fi luată doar pe baza unei constatări a unui poliţist" a spus Giulescu citat de Agerpres
"În a doua parte a acestui an va deveni operaţional sistemul informatic integrat de emitere a actelor de stare civilă şi avem în vedere simplificarea procedurilor, astfel încât cetăţeanul să nu mai fie obligat să prezinte certificatele de stare civilă, acestea urmând a fi generate de noul sistem informatic.
Pe de altă parte, avem în vedere o interconectare cu registrul de carte funciară, astfel încât dovada adresei de domiciliu sau de reşedinţă să fie preluată în sistem electronic, plus o serie de simplificări", a spus Cătălin Giulescu citat de Agerpres