Primele trasee pentru ”Trenul Metropolitan” București-Ilfov. Pe unde va circula
Cel mai ambițios proiect gândit pentru zona București Ilfov după Revoluție devine realitate. Este vorba de ”Trenul Metropolitan” București-Ilfov, un proiect de 960 de milioane de euro cu 20 de trasee, integrate tarifar cu metroul și transportul în comun de suprafață. CFR și Primăria Capitalei s-au înțeles deja cum va arăta prima etapă
Trenul metropolitan este proiectat pe o perioadă de 15 ani și presupune investiții de circa 960 de milioane de euro. Toți banii investiți în trenul metropolitan provin din fonduri europene. Din cele 960 de milioane de euro, 614 milioane reprezintă achiziția de trenuri noi, moderne, restul fiind destinați investițiilor în infrastructură.
Care vor fi primele trasee pentru ”Trenul Metropolitan”
În prima fază a proiectului ”Trenul Metropolitan” sunt vizate trei trasee prioritare: București Gara de Nord – București Obor, București Gara de Nord – București Vest, respectiv București Vest – București Obor. Ultimele detalii vor fi stabilite și votate în ședința Consiliului General de la sfârșitul lunii octombrie.
”Conducerea CFR a aprobat protocolul de colaborare cu Primăria Capitalei, care vizează prima etapă din proiect, respectiv dezvoltarea serviciilor de tren urban pe semi-inelul feroviar de nord. Practic, în baza acestui protocol putem iniția demersuri concrete pentru demararea investițiilor necesare atingerii obiectivului”, a declarat pe 20 octombrie primarul general al Capitalei, Nicușor Dan.
Pentru realizarea primei etape e nevoie, potrivit calculelor, de ”numai” 44 de milioane de euro. Specialiștii estimează o cerere de 86.000 de călători pe zi însă pot fi surprize, având în vedere un caz precedent, când estimarea numărului de călători pentru trenul Gara de Nord- Aeroportul Henri Coandă a fost depășită deja de trei ori.
Ce înseamnă proiectul” Trenul Metropolitan”
Proiectul trenului metropolitan București – Ilfov prevede 20 de rute feroviare:
-Gara de Nord (GN) – Aeroport T1,
-GN – Scroviștea,
-GN – Gara (G) Vest,
-GN – Băneasa – G Obor,
-G Obor – Băneasa – G Vest,
-Titan Sud – Tânganu,
-GN – Pantelimon,
-GN – Băneasa – Islaz,
-G Obor – Pantelimon – Islaz,
-GN – Săbăreni,
-GN – Domneștii de Sus,
-GN – Căciulați,
-GN – Greci,
-GN – G Vest – Progresul,
-G Obor – Băneasa – Aeroport T1,
-GN – Snagov Plaja,
-G Obor – Tunari – Aeroport T1,
-GN – Balotești – Aeroport T2,
-Orbital Mare (de jur împrejurul Centurii Capitalei),
-Orbital Mic (de jur împrejurul inel median de circulație).
Licitație europeană pentru ”Trenul Metropolitan”
Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București - Ilfov (TPBI) se ocupă de transpunerea în practică a proiectului. Instituția a publicat la data de 4 octombrie 2022 un anunț în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene privind intenția de a lansa procedura de atribuire competitivă a contractului de servicii publice pentru transportul feroviar aferent Trenului Metropolitan București-Ilfov.
De ce este necesar acest lucru? Conform Regulamentului Parlamentului European privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de călători, fiecare autoritate competentă trebuie să anunțe intențiile sale de atribuire cu cel puțin un an înainte de începerea procedurii de licitație.
Procedura de atribuire va fi cea competitivă, durata contractelor fiind de maximum 15 ani, iar procedura de licitație va putea fi lansată abia după data de 3 octombrie 2023. Pentru acest proiect, poate fi utilizată infrastructura deja existentă care trebuie modernizată și numai în unele cazuri construită de la zero.
De ce vrea Primăria Capitalei proiectul ”Trenul Metropolitan”
Durata călătoriei cu trenul este estimată la jumătate față de durata călătoriei cu autoturismul personal, iar trenul metropolitan va fi integrat cu sistemul de transport urban și regional, astfel încât fiecare călător să-și poată alege cea mai bună variantă de deplasare.
Până la începerea operării garniturilor, TPBI și Primăria Capitalei, vor lansa achiziții pentru proiectare, construcție sau după caz reabilitare sau modernizare a punctelor de oprire (nr. stațiilor) necesare. În același timp se va realiza și integrarea tarifară cu toate sistemele de transport public din Regiunea București-Ilfov