A prezentat de 13 ori Festivalul Mamaia, dar tot a fost oprit la intrare. Octavian Ursulescu: „N-aveam brățara de recunoaștere”. Dilema lui Cătălin Crișan: „De ce nu m-au invitat?”
Octavian Ursulescu, prezentatorul recitalului de excepție al lui Fuego, la recenta ediție a Festivalului de muzică ușoară Mamaia, ne-a dezvăluit picanterii din culisele evenimentului. Recunoaște că au fost și câteva situații, care i-au întristat sufletul. Exclusiv pentru Click!, cel mai valoros amfitrion de evenimente din România și-a exprimat punctul de vedere și referitor la absența de pe scenă a artiștilor Cătălin Crișan și Elena Cârstea.
„Mamaia este, înainte de toate, competiție”
Octavian Ursulescu a dorit, în primul rând, să clarifice unele aspecte legate de ediția din acest an, desfășurată în perioada 22-24 august 2025. Iată ce rectificări a făcut, ca un adevărat documentarist:
„În Piațeta Perla a avut loc a 43-a ediție a festivalului de la Mamaia, în nici un caz a 62-a, cum s-a anunțat pe scenă și am citit reluat în presă, 62 de ani scurgându-se de la prima ediție, din 1963, dar de atunci au fost multe întreruperi.
Dacă organizatorii țin să numească „festival” seria de recitaluri din 2023, la aniversarea a 60 de ani, pot adopta cifra 44, dar Mamaia este, înainte de toate, competiție, iar așa ceva n-a existat în acel an”.
Părerea lui despre prezentatorii evenimentului Anca Țurcașiu și Aurelian Temișan: „Frumoși și eleganți”
Am aflat și părerea lui Octavian Ursulescu despre amfitrionii Festivalului Mamaia, Anca Țurcașiu și Aurelian Temișan. Nu s-au aflat însă la prima apariție, în această formulă, pe scena concursului muzical:
„Poate unii mă consideră doar un critic acerb (sigur, voi detalia și neîmplinirile în cronica mea amplă din revista Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor, „Actualitatea Muzicală”), dar aș fi incorect dacă n-aș evidenția elementele superlative de la ediția 2025: excelenta orchestră, cu cei 3 extraordinari dirijori – Ionel Tudor, Andrei Tudor și Cristian Obrejan (acesta din urmă doar la recitalul Fuego), chiar dacă este de dorit să se acompanieze la ambele competiții.
Apoi, parada vedetelor muzicii ușoare, din seara a doua, cei 2 prezentatori frumoși și eleganți, Anca Țurcașiu și Aurelian Temișan, juriul incluzând 3 membri ai Uniunii Compozitorilor și avându-l în frunte pe incoruptibilul Horia Moculescu, plus partea tehnică – proiecții, sunet, lumini, echipa tehnică profesionistă, eșafodajul scenic și cel pentru spectatori”.
„La nivelul distribuției ar fi multe de îmbunătățit”
Inegalabilul Octavian Ursulescu, cu un CV de invidiat, fiind, de-a lungul timpului, de 13 ori prezentatorul Festivalului Mamaia, a mai menționat, pentru Click!:
„Din păcate, la nivelul programului, al distribuției ar fi multe de îmbunătățit. Jos pălăria în fața efortului financiar al Consiliului județean și al Primăriei, oare însă dânșii, ca finanțatori (știți cum se spune: ”cine dă banii”...), au, așa cum ar fi firesc, și o implicare artistică?
Pentru că nu prea am văzut să se anunțe firma producătoare, Kimaro, reprezentând 3 posturi de radio, care difuzează foarte puțin muzică UȘOARĂ românească. Din acest motiv, la care se adaugă programele televiziunilor, care ignoră aproape total acest gen, soliștii de muzică ușoară nu sunt cunoscuți așa cum ar fi normal și cum erau pe vremuri, mai ales după 11 ani de întrerupere a festivalului”.
„Am fost oprit la intrare că nu aveam o brățară de recunoaștere”
A constatat cu tristețe, că fără brățară de recunoaște nu a putut intra la festival:
„Ne-am simțit tolerați, cei din altă generație, mă refer la cele 8 vedete autentice de la Mamaia invitate în recitalul lui Fuego. Veniți la repetiție, stăteam în soare, nu ne-a întâmpinat nimeni, doar freneticul reporter de la România TV a făcut interviuri în direct cu noi. Eu însumi am fost oprit la intrare, cică n-aveam o brățară de recunoaștere. Noroc cu șoferul lui Fuego, mai cunoscut decât mine!”.
„O domnișoară întreba prin culise cum arată Sanda Ladoși”
A fost indignat că artista Sanda Ladoși nu este cunoscută de cei din tânăra generație, aflați în culise:
„M-am amuzat, desigur, la fel când o domnișoară, care umbla cu niște hârtii la semnat, întreba prin culise cum arată Sanda Ladoși...
Sigur, e altă generație, dar din moment ce organizezi/produci un asemenea festival de anvergură, istoric la urma urmei, se cuvine să ai oameni competenți, care cunosc artiștii. Credeți că la Sanremo (doar am fost acolo) lui Pippo Baudo, Amadeus, Gianni Morandi sau Al Bano le cere cineva brățări de recunoaștere?”.
„În seara de Gală au fost multe locuri goale”
Octavian Ursulescu a mai punctat și faptul că, în seara de Gală, au fost prea multe locuri goale în sală. Iată și explicația lui:
„Festivalul de la Mamaia, subliniez apăsat, este AL LOR, al interpreților, compozitorilor, textierilor, care și-au ilustrat talentul în numeroase ediții ale evenimentului, figurând în palmaresul acestuia, și nu al acelora care au pășit pe scenă aici, pentru prima oară, cu recitaluri generoase de aproape o oră, deși au puține piese proprii și oricum nu sunt foarte cunoscuți, dovadă că, pentru prima oară, în seara de Gală au fost multe locuri goale.
M-aș bucura dacă laureații ultimelor două ediții ar deveni la fel de îndrăgiți, de activi, cu multiple realizări ca aceia pe care-i voi numi mai jos. Cert este că trecerea la numele noi nu trebuie în nici un caz să excludă generația veche, ci să aibă loc armonios, așa cum s-a făcut, cu unele scăpări, la actuala ediție”.
Marea supărare a lui Cătălin Crișan: „N-am fost chemat niciodată la Mamaia” Replica organizatorilor: „Ați spus că nu vă interesează”
Într-o postare făcută pe Facebook, solistul Cătălin Crișan, premiat în 1987, la Festivalul Mamaia, și-a exprimat dezamăgirea că n-a fost și el invitat în recital:
„Festivalul de la Mamaia m-a lansat. De câțiva ani, Festivalul s-a reluat. Am lansat la acest festival următoarele melodii: „Vorbește marea”, „Mama”, „Dacă pleci”. N-am fost chemat niciodată. Dumneavoastră înțelegeți de ce? Eu nu”.
A primit un răspuns din partea organizatorilor, chiar pe contul său de Facebook:
„Eu personal v-am sunat si v-am invitat în anul 2023 și ați spus că nu vă interesează participarea la Mamaia. Am recepționat mesajul, nu v-am mai deranjat”.
Octavian Ursulescu: „Cum să-i ignori pe adevărații eroi ai festivalului?”
Iată ce spune însă Octavian Ursulescu despre absența lui Cătălin Crișan de pe scena evenimentului cu tradiție:
„Cum să acorzi spații generoase unor soliști, care n-au trecut niciodată pe la Mamaia, și să-i ignori pe adevărații eroi ai festivalului? Alina Mavrodin a câștigat Trofeul concursului de interpretare în 1987, a lansat numeroase cântece și discuri, și-a ilustrat talentul la „Steaua fără nume” și este în prezent directoare artistică a celui mai longeviv festival din țară, „Crizantema de aur”, de la Târgoviște, 57 de ediții fără întrerupere.
La aceeași ediție, din 1987, premiul I a fost acordat lui Cătălin Crișan, care a lansat atunci piesa lui Aurel Manolache „Vorbește marea”, mare șlagăr, același compozitor încredințându-i în anul următor melodia „Mama”. De atunci, a devenit o vedetă autentică, de mare popularitate, cu zeci de compoziții (unele, foarte reușite, în duet cu Mirabela Dauer), o parte din ele reunite anul trecut pe 2 CD-uri la casa de discuri Eurostar, în frunte cu celebrul ”Dacă pleci”.
„Poate unii nu mai cântă, poate nu sunt interesați de festival”
De pe lista invitaților au lipsit artiști valoroși, enumerați, cu acest prilej, de Octavian Ursulescu:
„Cum să-i ignori pe acești artiști, ca și pe alții cu premii strălucitoare la Mamaia, cum ar fi, în ordine cronologică din 1985 (după 2000 nu prea au mai fost laureați care să se impună), Emilia Dițu, Marius Dragomir (cel cu ”Party în Transilvania”), Adrian Enache, Natalia Barbu, Mihai Trăistariu, Vlad Miriță sau Nicola?
Poate unii nu mai cântă, poate nu sunt interesați de festival (dar nu cumva este vina organizatorilor, care îi marginalizează?), în schimb „monștrii sacri” trebuie cinstiți, omagiați, onorați cum se cuvine, cu Trofee strălucitoare, proiecții pe ecran și prezențe în juriu”, a mai menționat Octavian Ursulescu, exclusiv pentru Click!
„Tristețea Elenei Cârstea este firească, Eva Kiss este în aceeași situație”
Dar nici solista Elena Cârstea, stabilită în America, n-a primit invitație la recenta ediție a festivalului, după cum, de altfel, și nota pe contul de Facebook. Octavian Ursulescu consideră îndreptățită supărarea ei:
„Mă gândesc aici la Jolt Kerestely, Margareta Pâslaru, Petre Geambașu, Frații Menzel, Olimpia Panciu, fără a mai vorbi de marile noastre vedete de peste hotare (tristețea Elenei Cârstea este firească, Eva Kiss este în aceeași situație...) – Luminița Dobrescu, Pompilia Stoian, sau Anca Agemolu.
Un frumos exemplu ne-au oferit anul trecut organizatorii festivalului internațional (singurul din țară) de muzică ușoară „George Grigoriu” de la Brăila, unde Pompilia Stoian a fost invitată în juriu și a susținut un recital, iar Luminița Dobrescu (primul nostru „Cerb de aur”, în 1969), ne aducem aminte, a făcut parte acum câțiva ani din juriu la Brașov.
Sfat pentru Cătălin Crișan
Deci, încă o dată, nu-i mai uitați pe cei care au scris istoria festivalului de MUZICĂ UȘOARĂ de la Mamaia! Și atenție, Cătălin Crișan, dacă vei fi vreodată invitat, să ai brățara la mână, acolo nu te cunoaște nimeni!”, a mai precizat, pe un ton dulce-amar, Octavian Ursulescu, exclusiv pentru Click!