Dan Negru, părere dură despre Festivalul Mamaia: „În anii ’80 / ’90 era Untold sau Beach Please de azi”

23 august 2025 10:26   Vedete românești

Festivalul Mamaia, odinioară unul dintre cele mai importante evenimente ale muzicii ușoare românești, pare astăzi să fi pierdut relevanța și strălucirea de altădată. Într-o postare emoționantă pe pagina sa de Facebook, Dan Negru trage un semnal de alarmă asupra stării muzicii ușoare și a impactului scăzut al festivalului, comparându-l cu succesul internațional al evenimentelor similare precum Sanremo din Italia.

Dan Negru a atras atenția asupra stării muzicii ușoare românești și a Festivalului Mamaia, într-o postare recentă pe pagina sa de Facebook. „S-a ținut Festivalul Mamaia. În anii ’80 / ’90 era Untold sau Beach Please de azi. M-am uitat aseară: muzică bună, artiști valoroși, dar fenomenul muzicii ușoare dispare. Dacă vrei să distrugi ceva, fă-l irelevant!”, scrie prezentatorul TV.

El subliniază și scăderea dramatică a audiențelor: „TVR2 n-a fost ieri în primele 20 televiziuni ca medie pe zi, programe de la Disney Junior sau Diva au fost mai urmărite. Nu există nici în social media, nici în streaming. Teatrul de Vară Mamaia, locul unde se ținea festivalul, e și el o ruină. Dar ruinele se repară mai ușor decât spiritul

Dan Negru își amintește de vremurile în care festivalul era un adevărat fenomen național: „Țin minte când am prezentat Mamaia, demult, am depășit în audiențe un amical Dinamo–Real Madrid. Titus Munteanu era producător. Astăzi, nici Titus nu mai e, nici Real nu mai vine în România și nici Mamaia nu mai contează

Potrivit lui Dan Negru, Festivalul Mamaia a trecut de la un eveniment de amploare la un spectacol local, pentru turiști, și reprezintă „o lecție de marketing despre cum poți să distrugi un brand național”. Prezentatorul subliniază că mai există timp să salveze muzica ușoară românească, dar pentru aceasta este nevoie de respect, promovare, strategie și oameni implicați.

„E cod roșu!”

El compară situația României cu exemplele internaționale: Franța protejează „chanson française” prin legea Toubon, iar Italia are Festivalul Sanremo, care continuă să fie un fenomen național. În plus, Dan Negru oferă câteva cifre care evidențiază succesul Sanremo: 73% audiență medie, 65 milioane € venituri din publicitate, peste 1,4 miliarde de vizualizări online și milioane de ore vizionate on-demand.

Mamaia e strigătul de ajutor al muzicii ușoare românești. E codul roșu!

Pentru că Mamaia nu e un «morman de fiare vechi», cum se spune, ci un brand cultural lăsat să se degradeze. Încă mai poate fi salvat, doar dacă învățăm că fără respect, promovare, strategie, oameni implicați un fenomen național poate să devină o ruină!

Între timp, francezii au legea Toubon, care protejează limba și muzica lor, «chanson française». Italienii au Sanremo – un fenomen național.

Nu există eșecuri, ci doar lecții de învățat. Încă mai e timp să salvăm muzica ușoară!

RAI publică anual raportul Festivalului Sanremo. Aștept și raportul televiziunii publice românești despre Festivalul Mamaia.

Cel mai recent San Remo a arătat așa:

 • 73% audiență medie (Mamaia: puțin peste 1% pe publicul 18–54)

 • 65 milioane € venituri din publicitate

 • 750.000 de device-uri conectate zilnic pe RAI Play

 • TikTok Sanremo: +270%, Facebook: +340%

 • 1,4 miliarde de vizualizări cu # SanRemo

 • 4 milioane de ore vizionate on-demand

Salvați muzica ușoară! E cod roșu! Pentru că singura greșeală adevărată e cea din care nu înveți nimic”, a încheiat prezentatorul TV.

Mai multe