Rețete inedite: musaca, gulaș și chifteluțe, toate de post. Încearcă-le și tu!

20 decembrie 2021

Am intrat în ultima săptămână de post. Ați putea zice că ce-a fost mai greu a trecut, însă pentru mulți aceasta e, de fapt, cea mai grea perioadă: sătui de supe-creme, de salate și de cartofi prăjiți, nu mai știu ce să mai gătească. Mintea începe să zboare la fripturi de porc, la sarmale și jumări. Pentru a vă mai potoli cât de cât pofta, vă dăm câteva rețete inedite și vă spunem că și din legume și cereale poți prepara adevărate bunătăți.

article img

Gulaș de post cu tofu și ciuperci

Ați citit bine, da, gulaș de post, gustos și consistent, însoțit de o salată de varză.

Ingrediente. Aveți nevoie de o cană de ciuperci tăiate, o ceapă, o cană de roșii concentrate, câțiva căței de usturoi, o conservă cremă de cocos, 200 g de tofu tocat cuburi, piper, sare, cimbru, câteva linguri de apă, două linguri de ulei de floarea soarelui, o linguriță de miere și coaja rasă de la un sfert de lămâie.

Mod de preparare. Se pun la călit ciupercile tocate, usturoiul și cimbrul în puțin ulei de floarea soarelui și 2-3 linguri de apă. După ce fierb câteva minute și aromele se omogenizează, se adaugă sosul de roșii (sau bulion în funcție de ce aveți). În cazul in care folosiți o pastă de roșii foarte concentrată, adăugați și jumătate de cană de apă. Se lasă preparatul să mai fiarbă la foc domol cât să se îngroașe sosul și apoi poți adăuga restul ingredientelor: ceapa, coaja de lamâie, piperul , mierea, bucățile de tofu. După ce ați amestecat toate acestea, lăsați toate ingredientele să fiarbă 3-5 minute la foc mic, iar la final integrați și crema de cocos, apoi opriți focul. Serviți cald alături de salate.

Musaca de cartofi cu soia

Tuturor ne place musacaua ca preparat, dar ce facem când suntem în post și nu o putem pregăti cu carne? Simplu, înlocuim carnea cu granule de soia și îi oferim astfel organismului nutrienții de care are nevoie printr-o combinație delicioasă și nutritivă, aflăm de la Daniela Dan, chef SanoVita.

article img

Ingrediente. Aveți nevoie de un kg de cartofi, 250 g de granule de soia, două căni de bulion, două cepe, un morcov, o cană de cremă vegetală din cocos, trei linguri de fulgi de drojdie inactivă, cimbru, piper, sare.

Mod de preparare. Rețeta nu diferă de cea tradițională, decât din perspectiva compoziției. În plus față de rețeta originală, fierbeți granulele de soia în apă clocotită minimum 8 minute, maximum 12 minute. Scurgeți bine, amestecați soia cu legumele tocate fin, cu fulgii de drojdie, ¾ crema de cocos și condimente după gust. Într-o tavă unsă în prealabil cu ulei așezați cartofii, peste care puneți amestecul de soia și legume. La final adăugați pe deasupra restul de cremă de cocos, decorați cu roșii și pătrunjel și lăsați la cuptor pentru aproximativ 40 de minute.

Ciorbă de burtă de post

Ciorba de burtă de post este preparată din felii de soia cu ciuperci pleurotus și este o reinterpretare a rețetei clasice de ciorbă de burtă, ne mai spune chef Daniela Dan. Avantajele acestor variante sunt incontestabile în ceea ce privește sănătatea - varianta post se prepară în timp mai scurt, este mai ușoară și se digeră mai repede.

article img

Ingrediente. 20 de felii de soia, șase morcovi, șase cartofi, trei rădăcini de pătrunjel, două cepe, zece căței de usturoi, o lingură amestec de legume uscate, puțin hrean răzuit, zeama de la o lămâie, gogoșari murați, sare după gust, 200 ml cremă de cocos.

Mod de preparare. Feliile de soia se pun la înmuiat de seara. A doua zi, se aruncă apa în care au stat și se pun la fiert în apă curată, scufundate complet. Fierb timp de o jumătate de oră, împreuna cu doi morcovi, doi cartofi, două rădăcini de pătrunjel, cinci căței de usturoi, ceapa și condimentele. După ce au fiert, scoateți feliile de soia, le scurgeți bine, le lăsați să se răcească si apoi le tăiați fideluță. Separat, se fierb celelalte legume în 2 l de apă, timp de 15 minute. Se pasează toate legumele (inclusiv cele fierte cu soia), apoi se adaugă hreanul, zeama de lămâie, usturoiul pisat, gogoșarii tăiați fideluță, crema de cocos, sarea și feliile de soia tăiate anterior. Se dă în clocot, apoi se servește caldă. Ciorba a la grec poate fi adaptată dietei de post folosind același procedeu de înlocuire al cărnii cu felii de soia sau cu ciuperci pleurotus, și al smântânii cu cremă vegetală din nucă de cocos.

Chifteluțe de quinoa

article img

Fie că vreți un aperitiv sau un pachet de prânz gustos, chifteluțele din quinoa sunt o alegere potrivită putând fi mâncate atât calde, cât și reci, atât simple, cât și alături de alte preparate mai consistente. Rețeta presupune coacerea lor în cuptor, ceea ce le transformă într-un preparat și mai prietenos cu organismul, nefiind nevoie să le prăjiți în baie de ulei.

Ingrediente. Aveți nevoie de o cană quinoa, 500ml apă, o ceapă mică, doi caței de usturoi, un cartof, 200 g fasole roșie fiartă/din conservă, trei - patru linguri fulgi de ovăz, patru linguri ulei de floarea soarelui, sare, cimbru și piper, după gust.

Mod de preparare. Începeți pregătirea acestor delicioase chifteluțe prin a fierbe quinoa - la 250 g de quinoa folosiți 500 ml apă, cu o linguriță de sare. Lăsați la foc mic cu capacul pus pentru 20 de minute, timp în care quinoa s-a fiert și și-a triplat volumul. După răcire transferați-o într-un bol încăpător. Puneți în același bol ceapa și usturoiul (tăiate mărunt), cartoful (ras pe răzătoarea mică), fasolea (mărunțită bine cu o furculiță), fulgii de ovăz, trei linguri de ulei, sarea, piperul si cimbrul, amestecându-le bine. Într-o tavă tapetată cu hârtie de copt (pe care o ungeți cu restul de ulei), puneți chifteluțele cu legume modelate din umplutura pregătită anterior, lăsând spațiu de jur-împrejurul fiecăreia, pentru a nu se lipi la copt. Coaceți la cuptorul preîncălzit, timp de 40 de minute.