Autobuzele turcești pe care le vrea Firea nu încap nici măcar în service
Primăria Capitalei a desemnat câștigătoarea licitației firma turcă Otokar, pentru livrarea a 400 de autobuze care ar trebui să completeze parcul RATB. Problema e că aceste mașini sunt și mai scumpe decât cele nemțești și nu respectă nici toate normele europene. Din cauza lățimii prea mari, nu ar încăpea nici măcar în service-uri.
Primăria Capitalei preferă autobuzele turcești de la Otokar pentru că, deși sunt mai scumpe, sunt mai bune decât cele de la Mercedes și de la MAN. Noile autobuze nu respectă, însă, normele europene de rezistență la vibrații și șocuri (iar pe străzile Capitalei acest factor este absolut indiscutabil de necesar).
Potrivit Digi24, producătorul german Mercedes, a fost foaret aproape să câștige licitația organizată de Primărie. Printre participanți a mai fost încă o companie turcă, Karsan Otomotiv, care a contestat "victoria" Otokar la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
Diferența de preț și de calitate nu este deloc mare între oferta producătorului Mercedes și cea a lui Otokar, dar cum cifrele sunt singurul indicator în luarea deciziilor "mecanice" ale Primăriei Capitalei, s-a optat pentru autobuzele care vor fi încă și mai robuste decât Mercedes-urile actuale (care și așa creează probleme serioase în trafic din această cauză). Rămâne de văzut cât de spațioase vor fi și în interior (probate în călătoriile zilnice, nu luându-ne doar după cifre).
Astfel, autobuzele turcești Otokar măsoară cu până la 30 de centimetri mai mult decât maximul admis, nu sunt omologate CE pentru lungimile maxime admise, iar ușile se deschid cu 10 centimetri mai puțin decât minimul cerut. De asemenea, lățimea autobuzelor este mai mare decât cea a ușilor din service și sunt mult prea grele pentru lifturile de ridicare.
Licitația, contestată de două firme
Trebuiau să vină în vară, dar vor sosi la „Sfântul Așteaptă”! Două companii, MERCEDES-BENZ ROMANIA și KARSAN OTOMOTIV SANAYII E TICARET AS, au contestat, potrivit hotnews.ro, rezultatul licitației organizate de Primăria Capitalei pentru achiziția a 400 de autobuze. Pe 19 februarie, Municipalitatea declara câștigătoare asocierea Otokar Europe Sas - Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi SA. Cei doi agenți economici cer anularea deciziei prin care s-a stabilit câștigătorul licitației și reevaluarea ofertelor.
Ce atacă nemulțumiții? În primul rând, nerespectarea cerinței privind dimensiunile generale constructive ale autobuzului, apoi încălcarea cerinței privind documentația de omologare a autobuzelor, lipsa posibilității de deschidere liberă a ușilor pentru călători, încălcarea principiului transparenței în achizitiile publice și în sfârșit, discrepanța dintre ofertele câștigătoare față de cerințele de calificare, la procedura de atribuire, astfel cum au fost stabilite prin Caietul de sarcini.Chiar și în cazul în care Consiliul pentru Soluționarea Contestațiilor va admite argumentele depuse de cele două firme nemulțumite, Municipalitatea va putea ataca decizia la Curtea de Apel București. Aceeași situație în cazul în care contestațiile sunt respinse.În cadrul procedurii de licitație au fost depuse 4 oferte: Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S, Man Truck&Bus AG, Mercedes Benz Romania SRL si Asocierea Otokar Europe Sas - Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi SA. Primăria Capitalei a anunțat pe 19 februarie câștigătorul licitației pentru furnizarea celor 400 de autobuze noi: Asocierea Otokar Europe Sas - Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi SA
Conform caietului de sarcini, toate cele 400 de autobuze vor avea o garanție de opt ani, în acest interval, manopera completă, inclusiv reviziile, intrând în sarcina furnizorului.