INTERVIU Cum și-a salvat Cristiana Copos cele 35 de cofetării în pandemie: ”Nu puteam să închid tot și să mă izolez”
Virusul ucigaş a făcut ravagii şi în domeniul afacerilor. Cât de greu le-a fost oamenilor de afaceri şi cu se probleme s-au confruntat? Click! a stat de vorbă cu Cristiana Copos, care deţine 35 de cofetării şi patiserii şi are 350 de angajaţi în subordine. Iată cum s-a descurcat, de cine îi e dor şi cum a reuşit să arate bine, deşi saloanele estetice sunt închise!
Click!: Cum au fost aceste două luni pentru dvs.?
Cristiana Copos: A fost o perioadă grea, în sensul că mă simţeam responsabilă de siguranţa angajaţilor, de siguranţa clienţilor, de calitatea produselor. Cred că am făcut cumva şi un fel de psihoterapie, pentru că unii clienţi se decideau mai greu ce îşi doreau să cumpere şi a trebuit să le explicăm fiecăruia în parte despre produsele noastre. A fost mai bulversantă perioada aceasta, dar să ştiţi că am primit mulţumiri eu şi echipa mea pentru că am avut suficientă răbdare cu clienţii care ne-au devenit şi prieteni. Am dezvoltat, aşa, nişte relaţii interumane. Câţi angajaţi aveţi acum? Aţi fost nevoită să trimiteţi oameni în şomaj tehnic? În unităţile din Dorobanţi avem 34 de angajaţi şi nu am trimis pe nimeni în şomaj tehnic. În schimb la Ana Pan, pentru că avem 14 magazine şi nu am avut deschise decât 4, a trebuit să luăm şi această măsură. Însă am încercat să producem, să nu fim o povară pentru stat, ci din contră, să dăm oamenilor posibilitatea să aibă un ban şi mâine, şi să nu aşteptăm până când lucrurile se reglează la nivel de stat. Ne-am dorit să ne descurcăm în condiţiile existente, am făcut eforturi. Spre exemplu, pentru persoanele care nu s-au putut deplasa am dus chiar noi produsele la domiciliu.
Cum v-aţi protejat angajaţii? S-a întâmplat să vi se îmbolnăvească vreo persoană?Lucrăm cu măşti şi mănuşi în laborator, dezinfectant peste tot. Am luat măsurile care ne-au fost transmise şi admise de nişte specialişti care au studiat foarte bine. Am ţinut legătura cu medicii, în fiecare dimineaţă angajaţii sunt monitorizaţi, ei ştiu că trebuie să ne declare din start dacă membrii familiei sunt bolnavi, dacă au simptome sau dacă s-au întâlnit cu persoane asimptomatice. Păstrăm distanţa, pot intra doar două persoane pentru a comanda. Doamne ajută, până acum nu am avut nici o problemă!Personal, cum v-aţi protejat? V-aţi izolat? Aţi stat în casă? Avem în total 350 de angajaţi, mulţi dintre ei sunt singurii susţinători din familie, nu aş fi putut să închid! Pe de altă parte, oamenii au nevoie de pâine, de produse de strictă necesitate şi nu poţi să îi dezamăgeşti, să închizi şi să spui: „mă duc să mă protejez”. Am deschis încă din prima zi în care s-a dat starea de urgenţă, luând peste noapte toate măsurile de protecţie. Eu am stat lângă echipa mea, am aşteptat o oră la coadă la farmacie pentru a lua măşti, am făcut slalom între unităţile noastre, m-am ocupat să fie totul dezinfectat şi în regulă pentru clienţii noştri. Nu puteam să stau acasă. Cum aţi avut grijă de aspectul dvs. având în vedere că saloanele sunt închise? Nu prea merg la salon, doar la tuns şi vopsit. De data asta m-am tuns şi m-am vopsit singură. Nu e mare lucru, îţi trebuie în plus o oglindă ca să te vezi şi de la spate. Pentru ten folosesc Apidermin, există produse româneşti foarte bune. Folosesc ulei de cocos, ulei de argan. Iar cu zeama de la portocală, amestecată cu puţină vitamina E, vitamina A, poţi face un masaj foarte bun penteu ten. Te-ai spălat, ţi-ai dat cu o cremă şi ai plecat la treabă. Cât despre vestimentaţie, am preferat să fiu mai practică de data aceasta. Fiica dvs este în Londra, cu soţul ei. Muncesc amândoi. De când nu i-aţi mai văzut?Pe Alexandra nu am mai văzut-o din 29 ianuarie, de peste trei luni. Mi-e dor de ea, dar ne vedem, ne auzim zilnic. Avem în fiecare zi şedinţe pentru că ea e creierul de la Ana Pan, cu toată reorganizarea şi toate lucrurile frumoase care s-au întâmplat în ultima vreme acolo. Până să înceapă pandemia, făcea naveta Bucureşti-Londra ocupându-se de afacere, dar şi de alte proiecte. Soţul ei este partener la o firmă cu afaceri în toată Europa. De ce v-a fost dor în perioada aceasta? Ce v-a lipsit? Întâlnirea fizică cu copiii mei, cu prieteni dragi, şi cred că îmi lipseşte atmosfera aceea aşezată de dinainte de această pandemie, când nu aveam atâta stres în a ne apropia.
Testează personal toate prăjiturile din cofetărie
Cu mere, prune, smochine, cu zahăr sau fără, toate prăjiturile de la cofetăria Cristianei Copos sunt testate chiar de ea înainte să fie așezate frumos în vitrină. „Mănânc în fiecare zi câte o bucățică din prăjiturile noastre pentru că vreau să știu ce ajunge la client, pe farfurie. Nu am nici o prăjitură în vitrină care mie să nu îmi placă. Dacă e ceva ce mie nu îmi place, atunci nu o fac”.